היישום אינו מחובר לאינטרנט

הרפורמות העיקריות אשר בוצעו במערכת החינוך במדינת ישראל בשני העשורים הראשונים להקמתה (1948- 1968)

עבודה מס' 064018

מחיר: 324.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: חוק חינוך חובה והרפורמה החשובה בשנת 1953, עד לרפורמה בשנת 1968.

11,559 מילים ,18 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

עבודה זו תציג את הרפורמות העיקריות שבוצעו במערכת החינוך הישראלית משנותיה הראשונות שבה נכנסו למערכת החינוך חוק החינוך חובה והרפורמה החשובה בשנת 1953, עד לרפורמה בשנת 1968.
עיקר חשיבותה של הרפורמה בשנת 1953 הוא ביטול שיטת הזרמים שהיתה נהוגה מתקופת הישוב החדש והפיכת מערכת החינוך לממלכתית לציבור החילוני ולממלכתית-דתית לציבור הדתי, עם ניסיון לבטל השפעות פוליטיות בתוך המערכת. יפורטו הגורמים והנסיבות הפוליטיות, חינוכיות, חברתיות והכלכליות שהביאו להחלטה על ביצוע הרפורמה הזו ויפורטו האידיאולוגיות החינוכיות שעמדו בבסיסן.
גם לרפורמה בשנת 1968 ייוחד חלק חשוב בעבודה זו, כאשר עיקרה של הרפורמה היה שינוי ארגוני נרחב במערכת החינוך בישראל, וגם כאן יפורטו הגורמים והשלבים ובעיקר הנסיבות החברתיות שבהן חש ציבור נרחב בארץ מופלה לרעה, ובעיקר הציבור שהגיע מארצות האיסלאם והידוע בכינויו "המזרחיים" שנחשבו אזרחים סוג ב', השייכים ל"ישראל השנייה", אל מול האזרחים ה"אשכנזיים", ותיקי היישוב החדש והעולים מארצות אירופה שנחשבו בני "ישראל הראשונה". שני סוגי אוכלוסייה אלו אף למדו בדרך כלל בבתי ספר שונים, אשר גרמו לכך שהפערים וההישגים הלימודיים אף גדלו והלכו עם השנים לטובת הציבור של "ישראל הראשונה". לכן תפורט האידיאולוגיה החינוכית שעמדה בבסיס הרפורמה ואשר ניסתה לשלב וליצור אינטגרציה במוסדות החינוך בין שתי האוכלוסיות הללו, על מנת ליצור צמצום פערים לימודיים ומקצועיים ביניהן. יפורטו עוד הפעולות והתפיסות החינוכיות בשנות ה-60, שניסו ליצור במערכת החינוך בנוגע לבני עדות המזרח, כגון התפיסה שיכולותיהם השכליות מתאימות אך ורק ללימודיים מקצועיים, שנחשבו ונחשבים פחות יוקרתיים והכנסתם בהתאם, לעומת הלימודים העיוניים שחשבו אז שרק אשכנזיים מסוגלים ללמוד אותם.

תוכן העניינים
מבוא
א. האידיאולוגיות, הרקע והגורמים אשר עמדו בבסים הרפורמה במערכת החינוך בשנת 1953 ובעקבותיה נחקק חוק החינוך הממלכתי בשנת 1953
א.1 השפעת אידיאולוגיית כור ההיתוך על דמות הצבר הישראלי/ היהודי החדש, על הרפורמה בשנת-1953
א.2 מבנה מערכת החינוך בשנים 1948- 1953, כרקע לפרוץ מלחמות החינוך וצייד הנפשות שהיוו גורם חשוב לרפורמה בשנת 1953 שביטלה את הזרמים שהרכיבו את מערכת החינוך
א.3 צייד הנפשות ומלחמות החינוך שהאיצו את הרפורמה בחינוך שביטלה את הזרמים
א.4 חוק חינוך חובה חינם בשנת 1949 כגורם שהחריף את "ציד הנפשות", שהוביל לרפורמה בשנת 1953
א.5 ועדת פרומקין כגורם מאיץ שבעקבותיו הוגבר הלחץ לביטול שיטת הזרמים, אל עבר הרפורמה בשנת 1953 שביטלה את הזרמים האלה למעשה ועברה למערכת חינוך ממלכתית
א.6 הגורמים שהביאו את מפלגת השלטון מפא"י לרפורמה ולחקיקת חוק חינוך ממלכתי 1953
א.7 חוק החינוך הממלכתי בשנת 1953 והאידיאולוגיה העומדת בבסיסו
ב. הרקע והגורמים לרפורמות בזמן תקופתו של זלמן ארן בשנות השישים:
ב.1 בית הספר המקיף והרחבת החינוך המקצועי
ב.2 ועדת רימלט ( 1968)
ב.3 החלטות וועדת רימלט (1968)
תוצאותיה החיוביים והשליליים של הרפורמה בשנת 1968
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בפרק זה אציג את האידיאולוגיות שבהם החזיקו ראשי המדינה בנוגע לצורה שבה צריך לחנך את בני הדורות החדשים ואת העולים החדשים אשר הגיעו בהמוניהם למדינת ישראל הצעירה מכל קצוות העולם ובעיקר ממדינות אירופה וממדינות מוסלמיות.
בנוסף אציג את הרקע שבה נמצאה המדינה ומערכת החינוך בשנותיה הראשונות ואשר גם להן הייתה השפעה ניכרת על ההחלטה לבטל את מערכת הזרמים ששררה באותן שנים ואשר הביאה למלחמות חינוך ולצייד נפשות שגרם לבזבוז כספים ניכר בשנים קשות כלכלית למדינה ולסבל רב לעולים החדשים, שסבלו ממלחמות אלו. חוק החינוך החובה שנחקק אף הוא בשנים לפני החלת הרפורמה ואשר הביא להחרפת מלחמות החינוך וצייד הנפשות יוצג גם הוא כזרז חשוב להחלת הרפורמה. ועדת פרומקין שהוקמה בעקבות התלונות על מלחמות החינוך וצייד הנפשות ואשר הציגה דו"ח חריף שהאשים את הממסד וגורמים רבים במדינה, תוצג בהמשך כאחד הגורמים החשובים ביותר והזרז האחרון שהביא להקמת הוועדה שהחליטה על הרפורמה שביסודה חקיקת חוק החינוך הממלכתי ב-1953. לקראת סוף הפרק יוצגו גורמים נוספים אשר הביאו את מפלגת השלטון מפא"י להחלטה על ביצוע אותה רפורמה. ובסוף הפרק יוצגו הרפורמה והחוק עצמם וההשכלות שיש להם על חינוכם של תלמידי ישראל, כפי שתופס אותם שר החינוך דאז, בן ציון דינור.

מקורות:

איש שלום, ח. ושמידע, מ. 1993. מהפכה חברתית בישראל ובעמים. הוצאת רמות- אוניברסיטת תל אביב. תל אביב.
אלבוים-דרור, ר. 1986. החינוך העברי בארץ ישראל, 1854-1914. יד יצחק בן-צבי. ירושלים.
בר-און, ד. 1999. על האחרים בתוכנו. אוניברסיטת בן גוריון בנגב. באר שבע.
גליצנשטיין, א.מ. 2001. בתוך: מדינה בדרך. שפירא,א (עורכת). מרכז זלמן שזר. ירושלים.
דינור, ב. 1958. ערכים ודרכים- בעיות חינוך ותרבות בישראל. אורים. תל אביב.
יוגב, א ונווה, א. 2002. היסטוריות- לקראת דיאלוג עם האתמול. הוצאת בבל. תל אביב.
ידלין, א. 1971. בתוך: על תכניות הלימודים החדשות. אדן.ש (עורך). הוצאת ספרים מעלות. תל אביב.
ליסק, מ. 1998. בתוך: עצמאות 50 השנים הראשונות. שפירא, א. (עורכת). מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל. ירושלים.
סבירסקי, ש. 1981. לא נחשלים אלא מנוחשלים: מזרחים ואשכנזים בישראל, שיחות עם פעילים ופעילות. מחברות למחקר וביקורת. חיפה.
פלם, ג.1999. השתקפות המזרח בזמר העברי. בתוך: אתגר הריבונות- יצירה והגות בעשור הראשון למדינה. בר און.מ (עורך). הוצאת יד יצחק בן צבי ירושלים.
צור, י. 1997. העלייה מארצות האיסלאם. בתוך: העשור הראשון: תש"ח תשי"ח. יבלונקה.ח ו וצמרת.צ (עורכים). הוצאת יד יצחק בן צבי. ירושלים.
צמרת, צ. 1993. ימי כור ההיתוך. המרכז למורשת בן-גוריון, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. באר שבע.
צמרת, צ. 1999. בין ממלכתיות לתנועתיות. בתוך: אתגר הריבונות-יצירה והגות בעשור הראשון למדינה. בר און.מ. הוצאת יד יצחק בן צבי ירושלים.
צמרת, צ. 1997.(ב') עשר שנות חינוך. בתוך: העשור הראשון: תש"ח תשי"ח. יבלונקה.ח וצמרת.צ (עורכים). הוצאת יד יצחק בן צבי. ירושלים.
צמרת, צ. 1997.(א'). עלי גשר צר- החינוך בישראל בשנות המדינה הראשונות. אוניברסיטת בן גוריון. שדה בוקר.
צמרת, צ. 2000. העשור השני: תשי"ח-תשכ"ח. יבלונקה. ח וצמרת. צ (עורכים). הוצאת יד יצחק בן צבי. ירושלים.
שחם, ד. 1998. ישראל 50 השנים. הוצאת עם עובד. תל אביב.

תגים:

ארן · אשכנזי · דתי · כור · ההיתוך · הזרמים · החינוך · המדינה · הנפשות · הראשונה · השנייה · חטיבה · חינוך · יסודי · ישראל · מזרחי · ממלכתי · פראוור · פרומקין · צבר · צמרת · רימלט · רפורמה · רפורמות · שיטת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הרפורמות העיקריות אשר בוצעו במערכת החינוך במדינת ישראל בשני העשורים הראשונים להקמתה (1948- 1968)", סמינריון אודות "הרפורמות העיקריות אשר בוצעו במערכת החינוך במדינת ישראל בשני העשורים הראשונים להקמתה (1948- 1968)" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.