היישום אינו מחובר לאינטרנט

טיפול בנערים עובדים

עבודה מס' 063909

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תכנית הכנה לעולם העבודה לנערים עובדים-לומדים בבתי ספר תעשייתיים.

5,877 מילים ,6 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

תכנית זו מיועדת להכין את תלמידי כתות י' בבתי ספר תעשייתיים לקראת שילובם בעולם העבודה במסגרת ההתנסות המעשית של לימודיהם.
בתי ספר תעשייתיים נועדו להכשיר בני נוער לקראת מקצוע בשילוב עם לימודים עיוניים בסיסיים. מדובר בבתי ספר מקצועיים הנמצאים בפיקוח משרד העבודה, בניגוד לרוב בתי הספר, שנמצאים בפיקוח משרד החינוך. על פי מתכונת הלימודים הנהוגה בבתי ספר אלו, מתחלק שבוע הלימודים של תלמידי כיתות יא ו-יב' בצורה שווה בין לימודים תיאורטיים עיוניים ומקצועיים בבית הספר, לבין התנסות מעשית בשכר במקומות עבודה מסודרים. בכיתה י' מתמקדים התלמידים בלימודים נרחבים של המקצוע בו בחרו ובהכנה לשילוב בעבודה. ההכנה לקראת הכניסה לעבודה, ומאוחר יותר ההשמה והליווי של התלמידים במקומות העבודה נעשים על ידי העובד הקהילתי של בית הספר ובשיתוף עם היועצ/ת ומחנכי הכיתות.
הנוער המגיע למסגרות אלו, הוא בדרך כלל כזה שלמרות מדיניות אי ההנשרה, נפלט מהתיכונים המקיפים, ומאופיין ברקע סוציו אקונומי נמוך ונחשב נוער בסיכון. רבים מהתלמידים סובלים מלקויות למידה. הצעת חוק זכויות ילדים בסיכון, מגדירה נער בסיכון כ: "ילד הנמצא במצב הפוגע או העלול לפגוע ביכולתו להשתלב באורח החיים התקין בלימודים, בחיי החברה או משפחה, או במצב שיש בו חשש ממשי להתפתחותו התקינה, בין אם הוא נובע ממנו, ממשפחתו או מסביבתו" (אתר משרד העבודה והרווחה באינטרנט). בשנים האחרונות גדל מספר העולים החדשים הלומדים במסגרות אלו. הדימוי העצמי של נערים ונערות המגיעים אל המסגרות המקצועיות בדרך כלל נמוך, והמעבר לבית ספר מקצועי, מהווה פעמים רבות "אישור" עבורם לחוסר המסוגלות בו הם חשים.
החשיבות של תכנית הכנה ליציאה לעבודה לנוער בכלל, ולנוער בסיכון בפרט, ברורה לאור דבריה של שילה (1994) כי המפגש עם עולם העבודה דורש גיוס כוחות שכליים ורגשיים, ובאופן אבסורדי נדרשים לכך קודם לכן דווקא החלשים. עומס כזה בעיצומו של גיל ההתבגרות וקשייו מתבטא לעיתים בקשיי התמדה, באבטלה ואף בעבריינות. המעבר מבית הספר לעבודה הוא חוויית פרידה מן העולם הישן והמוכר, ותגובות התאבלות על העבר וחרדה מפני החידוש שכיחות ביותר. רגשות טבעיים אלו חולפים כאשר יש תמיכה סביבתית או מקצועית, המלווה את הצעיר בצעדיו הראשונים בעבודה.
תכנית זו מיועדת כאמור לתלמידי כתות י' ומטרתה הכנתם לקראת השילוב בעולם העבודה. החלטנו להתמקד בשכבת גיל זו בהתאם לסדר עדיפויות שיצרנו. ברור כי נדרשת תוכנית נפרדת לכיתות יא' ויב' שמטרתה יצירת סביבה תומכת שבה יוכלו התלמידים לעבד יחד את ההתנסויות שלהם בעבודה, את דרך ההתמודדות שלהם עם השילוב הנדרש בין הלימודים העיוניים בבית הספר לבין הלימודים המעשיים במקום העבודה, לדון בבעיות בהם הם נתקלים במקום העבודה ועוד.

ראשי פרקים:
מבוא
1. התפתחות האינטליגנציה והכשרים
2. התפתחות ההתעניינות והנטיות
3. התפתחות המודעות לעתיד
אבחון
תכנון
הערכה, משוב ובקרה
שאלון למנחי התכנית
שאלון לתלמידים - הערכת תכנית ההכנה לחיי עבודה
שאלון לתלמידים משולבים בעבודה
שאלון לתלמידים שאינם עובדים
שאלון למעסיקים
תכנית הכנה לכיתות י' לקראת שילוב בעבודה
פגישה ראשונה: משמעות העבודה
פגישה שניה: משמעות המושג "תפקיד", והתפקידים השונים שלנו.
מערכת התפקידים שאני ממלא
פגישה שלישית: קונפליקטים בין תפקידים
פגישה רביעית: דימוי עצמי
פגישה חמישית: צרכים וערכי עבודה
שאלון צרכים וערכי עבודה
פגישה שישית: קבלת החלטות
תהליך קבלת החלטות:
פגישה שביעית: להיות חדש
פגישה שמינית: זכויות וחובות של תלמיד ושל תלמיד-עובד
פגישה תשיעית: זיהוי סיבות וקשיים אפשריים ביציאה לעבודה
הסיבות והקשיים ביציאה לעבודה
פגישה עשירית: סיור במקום עבודה
פגישה אחת עשרה: היכרות עם העובד הקהילתי וסיכום התכנית
ביבליוגרפיה

מקורות:

פלום, ח. (1995) התפתחות קריירה והתבגרות. בתוך פלום, ח. (עורך). מתבגרים בישראל, היבטים אישיים, משפחתיים וחברתיים (עמ' 201-224). אבן יהודה: רכס.
שילה, ש. (1994) התפתחות מקצועית בגיל ההתבגרות. בתוך: א. זיו (עורך). הגיל הלא רגיל (עמ' 159-187). הוצאת פפירוס, תל אביב.
Stone and Mortimer (1998). The Effect of Adolescent Employment on Vocational Development: Public and Educational Policy Implications. Journal of vocational behavior, 53: Pp.184-214.
Super, D.E (1990) A Life-span Life-space approach to career development. In D. Brown and L. Brooks and associates (Eds.), Career choice and development (2nd edition), Pp. 179-261. Hills-Dele, N.J; Lawrence Erlbaum Associates.
Vondracek, F.W (1994). Vocational identity development. In Silbereisen. R.K and Todt. E. (Eds.). Adolescence in context. Springer-Verlog, New York.

תגים:

מקצועיים · קריירה · תעסוקה · התפתחות · מקצועית · בגיל · ההתבגרות · נוער · עובד · הכשרה · מקצועית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "טיפול בנערים עובדים", סמינריון אודות "טיפול בנערים עובדים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.