היישום אינו מחובר לאינטרנט

שימוש משטרתי בכוח

עבודה מס' 063799

מחיר: 349.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהו אותו "כוח סביר" בו רשאי השוטר להשתמש במהלך תפקידו.

4,673 מילים ,10 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן העניינים
1. מבוא
2. השימוש המשטרתי בכוח
א. סמכות המשטרה לשימוש בכוח ומקורה
ב. הגדרת המונח "אלימות שוטרים"
ג. השימוש המשטרתי בכוח - בראי האתיקה והמוסר
3. השימוש המשטרתי ב"כוח סביר"
א. שימוש המשטרה בכוח סביר - כללי
ב. הדינאמיקה של השימוש בכוח מופרז במשטרת ישראל
ג. השימוש בכוח סביר במשטרת ישראל - חקיקה, נהלים והנחיות
4. השימוש המשטרתי ב"כוח סביר" - מבחני הפסיקה של ביהמ"ש
א. נקיטה ב"כוח סביר" - כללי
ב. שימוש באמצעי קטלני - הלכת גולד והלכת אנקונינה
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

מבוא:
המשטרה היא גוף בעל השפעה מכרעת על זכויות האדם והאזרח.
אף שאחד מיעדיה המרכזיים של המשטרה הוא להגן על זכויות הפרט, יש בסמכותה, לעיתים, גם לפגוע בזכויות אלו. החוק מסמיך את המשטרה להשתמש בכוח כאמצעי למילוי משימותיה, אולם לא פעם נעשה בסמכות זו שימוש לרעה. אלימות, שימוש בכוח מופרז והתעמרות מצד שוטרים הן בעיות מערכתיות אשר מדינות רבות נאלצות להתמודד עמן .

מטרת עבודה זו היא לדון בסוגיות מהו אותו "כוח סביר" בו רשאים השוטרים להשתמש במסגרת עבודתם, מהם הכללים וההנחיות המגדירים שימוש בכוח זה ומהם המבחנים לבדיקת סבירותו ומידתו של אותו כוח המופעל ע"י השוטרים בסיטואציות השונות לתוכן הם נקלעים במהלך עבודתם.

מן הראוי להקדים ולומר כי הקושי בפתרונה של סוגיה זו טמון בהיותו של הביטוי "כוח סביר" מונח מופשט וערטילאי הנתון לפרשנויות סובייקטיביות שונות של השוטרים בשטח וכי קיים קושי ממשי, ואולי אף אין זה אפשרי, להגדיר כללים והנחיות ספציפיות שיורו באילו נסיבות ובאיזו מידה בדיוק רשאי שוטר להפעיל כוח על אזרח בכל אחד מן המצבים אליהם הוא נקלע במסגרת ביצוע תפקידו.
סוגיה זו מעלה שאלות רבות מתחום האתיקה והמוסר באשר לתפקודה של המשטרה כגוף מערכתי ובאשר לתפקודם של השוטרים כפרטים בגוף זה.

בטרם אדון במונח "שימוש בכוח סביר" במשטרת ישראל, מן הראוי להגדיר מהו "כוח" ולסקור בקצרה ובאופן כללי את נושא השימוש המשטרתי בכוח, הן לגבי גופי משטרה ככלל (בעולם המערבי המודרני) והן לגבי משטרת ישראל בפרט. בפרק הראשון אנסה להסביר מה מקור סמכותה של המשטרה לשימוש בכוח (המשטרה ככלל, לאו דווקא בישראל), אגדיר בתמצית מהי אלימות משטרתית, מה מקורה ומהם מאפייניה וכן אציין את הדילמות האתיות והמוסריות שמתעוררות עקב אלימות זו.

בפרק השני אתמקד בדיון בנושא סבירות הכוח בו רשאים השוטרים להשתמש במסגרת מילוי תפקידם.
פרק זה ייפתח בסקירה כללית של סוגיית השימוש בכוח סביר במשטרות המערביות המודרניות ובמבחנים המופעלים לבדיקת סבירותו של שימוש זה בכוח.
לאחר הדיון הכללי בסוגיית שימוש המשטרות בכוח סביר אעבור לפרק המשנה הבא בו אתמקד בדינאמיקה המיוחדת של השימוש בכוח מופרז במשטרת ישראל, כפי שהיא עולה ממחקרים ומסקרים שונים שנערכו בנושא זה. בפרק משנה זה יתוארו שלושת הכוחות אשר נמצא כי הם הגורמים המרכזיים לחריגה מן הסבירות בשימוש בכוח במשטרת ישראל.
בפרק המשנה שאחריו ייסקרו הוראות החוק, ההנחיות והנהלים הקיימים (או שלא) במערכת החקיקה ואכיפת החוק הישראלית המסמיכים את משטרת ישראל כגוף להשתמש בכוח כחלק אינטגראלי ובלתי נפרד מביצוע תפקידיה השונים והעוסקים בסבירותו של הכוח שיכולה המשטרה להפעיל.

הפרק הבא של העבודה יעסוק בהלכותיהם הפסוקות של שופטי בתי המשפט בארץ באשר לסוגיה זו של בחינת סבירות השימוש בכוח ע"י המשטרה ושוטריה. חשוב לציין כי בנושא זה, כמו ברבים אחרים בארץ, יש חשיבות רבה למבחנים שנקבעו ע"י בתי המשפט, הן בשל הלאקונה הקיימת בעניין זה בחקיקה הישראלית והן בשל העובדה כי בית המשפט הוא הגוף בפניו מובאות, בסופו של הליך (במקרה של הגשת כתב אישום), התלונות על השימוש המשטרתי בכוח והוא זה שצריך להכריע בכל מקרה ספציפי המובא בפניו ולקבוע בפסיקותיו את הנורמות ואת הכללים על פיהם בוחנים האם השימוש בכוח שביצעו השוטרים במקרה מסוים הינו בגדר הסביר או שמא הוא חורג ממתחם סבירות זה.

בפרק האחרון של העבודה אסכם בקצרה את מהלך הדיון בעבודה זו ואת הביקורת האישית והמסקנות אליהן הגעתי.

מקורות:

סרג'יו הרצוג, אלימות שוטרים בישראל: מערכת התלונות נגד שוטרים בגין שימוש בכוח, חיבור לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה (למשפטים), האוניברסיטה העברית, 1998.
מנחם אמיר, כח בפיקוח, התנהגות אלימה של שוטרים: אנשים, מצבים וארגון, המכון לקרימינולוגיה הפקולטה למשפטים האוניברסיטה העברית הר הצופים ירושלים, בהוצאת מדינת ישראל המשרד לביטחון הפנים, לשכת המדען הראשי, דצמבר 1998.

תגים:

משטרה · מוסריות · אלימות · כוח · סביר · שוטרים · שימוש

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שימוש משטרתי בכוח", סמינריון אודות "שימוש משטרתי בכוח" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.