היישום אינו מחובר לאינטרנט

סרבנות לשירות צבאי בישראל

עבודה מס' 063775

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מותר או אסור?

5,034 מילים ,23 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
סקירה היסטורית
סרבנות וחברה אזרחית בישראל
האם ישנה סרבנות לגיטימית
סוגי סרבנות
סרבנות סלקטיבית - שמאל וימין
היחיד, החברה, המדינה ומה שביניהם - סוגיות מפתח
אפילוג
ביבליוגרפיה

מבוא:
סרבנות במסגרת השרות הצבאי או סירוב להתגייס לצבא הינן תופעות חברתיות שמצויות על סדר היום הציבורי בישראל שנים רבות. תופעות הסרבנות אשר מתפרסמות בתקשורת בישראל ברובן נוגעות למשימות הצבאיות המוטלות על אזרחי המדינה כחלק בלתי נפרד מהשרות הצבאי המחייב את מרבית אזרחיה. מקרים כדוגמת: תנועת "אומץ לסרב" אשר הוקמה בשנת 2002 עקב סירובם של 51 חיילי מילואים לשרת בשטחים הכבושים, או מנגד עמותת "מטה חומת מגן" אשר גייסה 10,000 חתימות מחיילים אשר מסרבים לקחת חלק בפינוי התנחלויות, הפכו חלק בלתי נפרד מהנוף התקשורתי והדיון הפוליטי במדינת ישראל. לאחרונה ניתן לראות את תופעת הסרבנות תופסת מקום מרכזי ועיקרי בדיון הציבורי שהתלקח בעקבות תהליך ההינתקות פרי יוזמתה של הממשלה. ברגעים אלה של קושי, לפתע נחשפים פערים חברתיים שהתגלעו בעם במהלך השנים. דומה שהיחשפותם של פערים אלה הייתה רק עניין של שעת כושר מתאימה שהלכה והתקרבה עם חלוף הזמן והתגברות תחושת הסכנה והתסכול. תופעת הסרבנות מבקשת לסמל קריאת מחאה ואזהרה לכך, שמבחינת אזרחים במדינה נעשית חציית קווים אדומים בכל אשר נוגע לאופן התנהלות הדרג המדיני ו/או אופן קבלת ההחלטות ומהותן. בדיון זה נטפל בין השאר בשאלת אופייה של החברה בישראל וכיצד זו מאפשרת התקיימותה של תופעה כמו סרבנות אשר מייסודה מנוגדת לחוק ופוגעת בעקרונות השלטון הדמוקרטי. נעמיק בסרבנות על סוגיה ומניעיה השונים וכן במידת הלגיטימציה וההתנגדות שהתופעה מעוררת לפי השקפות עולם שונות. אנו מודעים כי תופעת הסרבנות לשרות צבאי הינה נושא רחב וכי קצרה היריעה מכדי לדון בכל היבטיו לעומקם ויסודם. על כן, בחרנו לטפל בהיבטים שבעיננו נראים כמרכזיים ומשפיעים ביותר על הלך הרוח הציבורי, המדיני והפרטי בעת קבלת החלטה על ידי אזרח או קבוצת אזרחים לסרב למדיניות צבאית כזו או אחרת אשר נקבעת על ידי השלטון הדמוקרטי בישראל.
חשוב לנו לציין כי אנו מודעים שנושא זה רגיש מאד ועל כן, נשתדל למצותו בצורה שתבטא את צידי המתרס השונים מבלי להפלות אחד מהם לרעה או לנקוט עמדה נחרצת. כמובן, איננו חפים מדעה אישית, אולם זו תבוא לידי ביטוי רק לאחר שנספק די חומר למחשבה לכל אחד על מנת שיוכל לקבוע את דעתו.

מקורות:

אפשטיין, א.(1999 )., המאבק על הלגיטימציה, סוציולוגיה ישראלית : כתב עת לחקר החברה הישראלית, כתב עת, הוצאת כתר.
בן-אליעזר, א.(2003 )., בשם הביטחון, פרדס הוצאה לאור, ירושלים, 29-30.
"בשבע",עיתון . גיליון 104 , י"ח באב תשס"ד.
הרמן, ת.(2002)., בין חברה למדינה, או : על החברה האזרחית, הדעה הרווחת מס. 32 ספטמבר 2002.
זהר, נ. ,יזרעאלי, ד.(2000)., אתיקה ואחראיות חברתית : עיונים ישראליים, צ'ריקובר מוציאים לאור בע"מ. ת"א, 23-33.
פסק-דין נז(1) ע"מ 726 - בג"ץ ‎7622/02 זוננשיין נ' הפרקליט הצבאי הראשי.
צוקרמן, מ.(2001 )., חרושת הישראליות, הוצאת רסלינג : ת"א, 165 .
"רציתי לשאול אותך פרופסור ליבוביץ'",(1999 )., הוצאת כתר.417 .

תגים:

דמוקרטי · סרבנות · צבאי · שלטון · שרות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "סרבנות לשירות צבאי בישראל", סמינריון אודות "סרבנות לשירות צבאי בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.