היישום אינו מחובר לאינטרנט

כיצד ניתן להקטין את האבטלה בארץ

עבודה מס' 063645

מחיר: 482.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהם המשתנים המסבירים, שיכולים להשפיע על האבטלה בארץ.

9,626 מילים ,22 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

עבודה זו בוחנת מהם המשתנים המסבירים, שיכולים להשפיע על האבטלה בארץ. לשם כך, אבנה את עקומת הביקוש וההיצע בשוק העבודה המצרפי עם המשתנים הרלוונטיים ואנסה לראות על ידי שינוי של כל אחד מהמשתנים, מה גורם לאבטלה.

אחד הדברים שאנסה לחקור הוא האם יש בשוק העבודה תחרות משוכללת וכך נצטרך להוריד את שכר המינימום או, שהשוק הוא מונופסוני ואז עליית שכר מינימום תגרום לצמצום האבטלה. כמו כן, נבדקו אלטרנטיבות כמו הורדת דמי אבטלה, ועליית רמת המחירים. בנוסף, נבדקה השפעת הצמיחה (כלומר הגדלת התוצר) וגם ישנה בעבודה תחזית על אבטלה לרבעון השלישי של 2005.

הנתונים שאני לוקח הם רבעוניים מ 1995 עד סוף 2004. קודם כל כי ב 1995 שונתה ההגדרה של מועסקים ע"י לשכה מרכזית לסטטיסטיקה ובנוסף בשנת 1994 חל שינוי בסיווג ענפי המשק. הנתונים עד 1994 הם על פי הסיווג הישן ומ-1995 - על פי הסיווג החדש. בעקבות השינוי בסיווג ענפי המשק לא ניתן להשוות בין נתונים אלה לנתונים של השנים הקודמות.

מסקנות המחקר הן בטווח הקצר העלאת הביקוש לעובדים באמצעות מדיניות שתעודד השקעות וסובסידיות לתעסוקה במפעלים קיימים. בנוסף טיפול באבטלה מוסדית תוך שנוי חוק שכר מינימום, ושינוי במתן דמי אבטלה ושינוי חוק כ"א. לגבי הטווח הארוך - מדיניות המכוונת לצמיחה שמבטיחה גידול מתמיד של ביקוש לעובדים והשקעה בחינוך.

הנחות המודל והסבר על המשתנים
אנסה לחקור את שוק העבודה הקלאסי, כלומר שוק העבודה עם עקומת ביקוש ועקומת היצע אחת, אבל לא בדרך מקובלת. נהוג לחשב את עקומת ביקוש מועסקים + הזמנות לעובדים, ובעקומת היצע מועסקים + דורשי עבודה. ואז גם בשווי משקל, כאשר עקומת היצע נפגשת עם עקומת ביקוש, להניח שיש עדיין אבטלה טבעית, למשל בשיעור של %5. אני לשם כך, אשתמש בעקומת ביקוש במועסקים בלבד. וגם להיצע העבודה אקח מועסקים + בלתי מועסקים שזה מספר הרבה יותר גדול מדורשי עבודה ומקבלי דמי אבטלה. כתוצאה מכך, לא ייווצר שווי משקל שלא היה מתקיים בגלל האבטלה המבנית והחיכוכית. כמו כן לדעתי אבטלה טבעית היא יותר קטנה מ-5%, או שלפחות בעזרת מדיניות נכונה. שמפורטת בהמשך, אפשר להביא את האבטלה במשק לפחות מ-5%.
וגם אתעלם מהבעיה המבנית והחיכוכית מסיבות נוספות:
א. המודלים הללו מורכבים מידי, דבר אשר יגרום לחוסר הבנה מצד הציבור הרחב.
ב. שוק העבודה הקלאסי אינו נחקר מספר שנים, ויכולים להימצא בו הפתעות.
ג. המודלים לעיל כבר נחקרו בעבר ולכן, אין מה להוסיף.
ד.בסקירה היסטורית ראינו שהבעיה העיקרית הינה אבטלת ביקוש ואבטלה מוסדית.
המשתנים המוסברים יוצגו ע"י LS - עקומת היצע העבודה וLD - - עקומת ביקוש לעבודה.

תוכן העניינים:
מבוא
מהי אבטלה?
סקירה היסטורית
סקירה ספרותית

המודל
הנחות המודל הסבר על המשתנים
המודל התיאורטי
בניית עקומת ביקוש ובדיקת תקינות המודל מבחינה אקונומטרית
בניית עקומת היצע ובדיקת תקינותה המודל מבחינה אקונומטרית
ניתוח מקדמים
השפעת המשתנים המסבירים על המשתנה התלוי במונחי הגמישות

המחקר
הנחות המחקר
מחקר עם המודל התיאורטי
תחזית
השפעה של משתנים על האבטלה
מסקנות והמלצות
מסקנות
המלצות

סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים

מקורות:

איש שלום י., "מעונות יום ויציאה לעבודה של אמהות לילדים קטנים", משרד העבודה והרווחה, הרשות לתכנון כוח אדם, אוגוסט 2000.
אלקיים ד. סוקולר מ., " השערת הניטרליות של שיעור האבטלה ביחס לאינפלציה בישראל - בחינה אמפירית, 1990 עד 1998", עיונים מוניטריים - סדרת מאמרים יום לדיון, יוני 1999.
אקשטיין צ., "השלכות חוק שכר מינימום בישראל על התעסוקה והשכר", משרד העבודה והרווחה, הרשות לתיכנון כוח אדם, מאמר לדיון מס' 1, דצמבר 1998.
בנק ישראל, "המלצות למדיניות כלכלית 2003-2008", מנהלים וכלכלנים: הרצאות, מאמרים וניירות עמדה , מרץ 2004.
גדעון י., "אי הציות לחוק שכר המינימום: היבטים תיארטיים ועשלכות למשק הישראלי", המוסד לביטוח לאומי, האגף למחקר תכנון ופיתוח, מחקר מס' 35, ספטמבר 1986.
גוטליב ד. פלד א. קסיר נ., "מדיניות לעידוד התעסוקה", מנהלים וכלכלנים: הרצאות, מאמרים וניירות עמדה ,יולי 2002.
ישיב ע., "האבטלה במשק הישראלי: גורמים וכווני פתרון", משרד העבודה והרווחה, הרשות לתכנון כוח אדם, ספטמבר 1994.
כהונאי ס. פרימור ע,, "טיפול בבעיית האבטלה באמצאות קביעת יעד אבטלה", הכנסת- מרכז מחקר ומידע, מאי 2003.
סוחוי ט. פרידמן ע., "אמידת ה-NAIRU בישראל כמשתנה בלתי נצפה", מחלקת המחקר- סקר בנק ישראל 76 , אפריל 2004.
פלוג ק. קסיר נ., "מהי רמת המקסימום לשכר המינימום?", מנהלים וכלכלנים: הרצאות, מאמרים וניירות עמדה , ינואר 2005.
פלוג ק. קסיר נ. רובינשטיין י., "השפעת שכר המינימום על התעסוקה בענפים עתירי עבודה פשוטה המשק הישראלי", בנק ישראל- מחקרים, דצמבר 2000.
קלינוב ר., "השתתפות האוכלוסייה המבוגרת בשוק העבודה תאור מצב ומשמעויות למדיניות", כפרק בספר: ט. מנדלסון, ערוך: זקנה בפוליטיקה בהוצאת הקיבוץ המיוחד, אוגוסט 2001
קסיר נ., "התעסוקה והאבטלה בעקבות מחזור העסקים", מבט כלכלי 5, ינואר 2000.
צוובנר ש. כהונאי ס., "אבטלה", הכנסת- מרכז מחקר ומידע, אוקטובר 2002.
צוובנר ש., "אבטלה: נייר דחוף לדיון", הכנסת- מרכז מחקר ומידע, אוגוסט 2001.
Card, David, Kats L.F. and Krueger A.B., "Comment on David ,Neumark and Wiliam Wascher, 'Employment Effects of Minimum and Subminimum Wages: Panel Data on State Minimum Wage Laws' ", Industrial and Labor Relations Review, 48, pp.487-496, 1994.
Card, David and Krueger A.B., "Minimum Wages and Employment: A Casa Study of the Fast-Food Industry in New Jersey and Pennsylvania", American Economic Review 84, pp. 772-793, 1994.
Friedman M., "The Role of Monetary Policy", American Economic Review 58, 1-17, March 1968.
Neumark, David and Wascher W., "Employment Effects of Minimum and Subminimum Wages: Reply to Card, Kats and Krueger", Industrial and Labor Relations Review, 48, pp.497-512, 1994
Neumark, David and Wascher W., "The Effect of New Jersey Minimum Wages Increase on Fast Food Employment: A Re-Evaluation Using Payroll Reccords", NBER Working Paper, No 5224, 1995.
Phelps E.S., "Philips Curve, Expectation of Inflation, and Optimal Unemployment Over Time", Economica 34, 254-281, August 1967.
Philips A.W., "The Relation Between Unemployment and the Rate of Change of Money Wage Rates in the United Kingdom, 1862-1957", Economica 25, no.100, November 1958.

תגים:

אבטלה · שכר · מינימום · מחירים · עקומת · ההיצע · ביקוש · מועסקים · דאגלאס · שוויון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "כיצד ניתן להקטין את האבטלה בארץ", סמינריון אודות "כיצד ניתן להקטין את האבטלה בארץ" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.