היישום אינו מחובר לאינטרנט

תפיסות מגדריות בקיבוץ- פמיניזם מול פמיליזם

עבודה מס' 063354

מחיר: 216.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם בתקופת אכן היה שוויון בין המינים בקיבוצים כפי שנהוג לחשוב, וההבדלים בין ימי ראשית הקיבוץ לתפיסת השוויון אצל הדור השלישי?

3,085 מילים ,5 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

נושא המשפחה הוא נושא המעניין את הסוציולוגים רבות והמשפחה בקיבוץ יוצרת עניין מיוחד. המשפחה בקיבוץ עברה מהפך של ממש במשך השנים. מדגם רדיקלי חדשני בראשית ימי הקיבוץ לדגם פמיליסטי מובהק בקיבוץ של היום. דבר נוסף שמעורר עניין הוא שהנשים, שהן ה"קרבן" העיקרי של מוסד המשפחה הגרעינית המדכאת את האשה, הן אלו שיזמו את המהפך בגישה הקיבוצית למשפחה.
בעידן ה"חלוציות" בראשית דרכו של הקיבוץ, רוב תפקידי המשפחה המקובלים במשפחות בחברות לא קיבוציות הוטלו בקיבוץ על מסגרות אחרות: חדר- אוכל, מטבח, מכבסה ובתי ילדים משותפים.
הכוונה המוצהרת היתה לאפשר לנשים להשתתף בחיי העבודה והחברה. נישואין לא נחשבו לאירוע מיוחד ויחסי אישות לא חייבו טקסים פורמליים. הילדים ביקרו בבית ההורים בשעות אחר הצהרים בלבד וזה היה הביטוי העיקרי לקיום המשפחה. השימוש בשמות פרטיים רווח בקרב בני המשפחה ולא היה שימוש בכינויי משפחה כגון אמא, אבא וכ'ו.
היום, המציאות שונה לחלוטין. הנישואין הם אירוע בעל חשיבות ממדרגה ראשונה, הסמלים וכינויי התפקידים המשפחתיים חזרו לאפיין את היחסים בין בני המשפחה: אמא, אבא, בן- זוג וכו'. הילדים נחשבים ל"של ההורים" ולא ל"של הקיבוץ". הילדים ישנים בדירת ההורים.
בחגים, ערבים, טיולים ופעילויות נוספות של הקיבוץ שכיח שבני המשפחה ישבו יחד. בני המשפחה חולקים יחסים מיוחדים ביניהם והם מבטאים אותם באירועים מיוחדים כמו חגים וימי הולדת ועזרה הדדית.
בכל קיבוץ התהליך היה שונה מעט, אך מה שמאפיין את התהליך שעבר על התנועה הקיבוצית הוא המעבר מאנטי- משפחתיות קיצונית למשפחתיות מופגנת. (בן- רפאל ווייטמן, 1986).
מה שעניין אותי בעבודה זו היא השאלה האם בתקופת קום המדינה אכן היה שוויון בין המינים בקיבוצים כפי שגורמים לנו לחשוב? ומה ההבדלים בין ימי ראשית הקיבוץ לתפיסת השוויון אצל הדור השלישי?

תוכן העניינים:
מבוא
תיאוריות
האשה העבריה והיבטים על השוויון בין המינים
המשפחה בקיבוץ- אז והיום
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

למדן, אראלה, 2004. "משתיקה לזעקה לדיבור: שלושה דורות של אמהות בקיבוץ". רמת אפעל, הוצאת יד טבנקין.
פלגי, יאיר. 1991. "השפעת סדרי הלינה בקיבוצים על תפיסת ה'אקלים המשפחתי' " בתוך: "משפחות בישראל" בעריכת שמגר- הנדלמן לאה, בר- יוסף רבקה. הוצאת אקדמון, בית ההוצאה של האוניברסיטה העברית בירושלים, ירושלים.
בן- רפאל, אליעזר ווייטמן, סשה. 1986. "נשים וצמיחתה מחדש של המשפחה בקיבוץ". בתוך "מגמות" כ"ט, עמ' 306-320. מכון הנרייטה סאלד, ירושלים.
רוזנר, מנחם ופלגי, מיכל. 1982. "השוויון בין המינים בקיבוץ- נסיגה או שינוי משמעותי". אוניברסיטת חיפה, המרכז האוניברסיטאי הקיבוצי, המכון לחקר הקיבוץ והרעיון השיתופי.
פרידמן, אריאלה. 1999: "על פמיניזם, נשיות וכח של נשים בישראל". בתוך: "מין מגדר פוליטיקה". קו אדום, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל- אביב.

תגים:

נשים · גברים · מגדר · משפחה · פמיליזם · פמיניזם · קיבוץ

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תפיסות מגדריות בקיבוץ- פמיניזם מול פמיליזם", סמינריון אודות "תפיסות מגדריות בקיבוץ- פמיניזם מול פמיליזם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.