היישום אינו מחובר לאינטרנט

אתיקה עסקית ביחסי ספק לקוח

עבודה מס' 062550

מחיר: 300.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הנושא תוך התייחסות לשתי חברות עסקיות.

7,824 מילים ,10 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

בחרתי לכתוב עבודה בנושא מכיוון שבמהלך שלוש השנים האחרונות בהם עבדתי בתפקידי ניהול שונים בחברת תקשורת מובילה בשוק הישראלי, נתקלתי פעמים רבות בשאלה האם באירגון עיסקי שמטרתו למקסם את הרווח, לא רק בטווח הקצר אלא גם בטווח הבינוני והארוך, יש מקום לשיקולי צדק, אמון ומוסר?
פעמים רבות נתקלתי, כצופה או באופן אישי, בדילמות מוסריות שבהם נבחנים שיקולים מוסריים לצד שיקולים כלכליים והשאלה ששאלתי את עצמי היא האם יש מקום לשלב ערכים עם עסקים?

כשאנו מנסים לענות על שאלת מהות האתיקה באירגונים עיסקיים, השאלה העיקרית שאנו צריכים לשאול את עצמנו הינה האם שיקולים מוסריים ואתיים בתהליך קבלת ההחלטות של המנהל, וביחסיו עם לקוחותיו, ספקיו, עמיתיו כפופיו וכו', עלול לפגוע באופן ישיר או עקיף, לטווח הארוך או הקצר בריווחיות של האירגון ובהצלחתו הכלכלית?
בשנים האחרונות גוברת באופן משמעותי ההתענינות בנושא האתיקה בניהול ונראה כי הדעה" כי ענייני מוסר אינם עולים בקנה אחד עם עסקים?", פסה מין העולם.
יותר ויותר מקובל לחשוב כי דווקא התחום העיסקי (יותר משאר התחומים החברתיים) הינו זה שאינו יכול להתקיים ללא אתיקה.
לדברי דב יזרעאלי: "בלי אתיקה אין לעסקים זכות קיום. אם אינני יכול לסמוך על דברי השותפים שלי בעסקים, אינני יכול לעשות איתם שום עיסקה. כלקוח אינני יכול לקנות ולו את הדבר הקטן ביותר, אם אני לא בטוח בטיבו ובאיכותו של המוצר. המחשבה שיש ניגוד בין עסקים לאתיקה או הוגנות או אחריות חברתית היא מוטעת?"

ומה בדבר יחסי העבודה והאמון בין הלקוח לספק?
האם יש באירגונים שונים עקרונות וסטנדרטים ביחסים אלו?
במהלך עבודתי באירגון וכמנהלת בעלת יחסי עבודה עם ספקים שונים באירגון נתקלתי לא פעם בדילמות שונות שבהם לא מצאתי ב"ספרים" תשובות לשאלותי. ולמה אני מתכוונות?
אנסה להמחיש את תחושותי ע"י מספר דוגמאות מין המציאות:
1. האם זה אתי להזמין הצעת מחיר מספק שאין כוונה לרכוש ממנו, אלא לצורכי השוואה בלבד?
2. האם יש לתת שיוויון הזדמנויות לספקים במצב של מיכרז? האם יהיה זה לא אתי לבחור ספק זה או אחר בגלל שיקולי כדאיות כלכלית בלבד?
3. האם ניתן לקבל מתנה לחג מספק? מהן הגבולות?

סוגיות אלה ועוד רבות אחרות מעלות את השאלה האם בקשר בין הספק- ללקוח הנושא היחיד הינו רק רווח???
וזאת על אף שבעולם העסקים פועל עיקרון "סכום אפס" כלומר רווח האחד בא על חשבונו של האחר. נראה כי ביחסים רבים באירגון עם בעלי עניין שונים ובפרט עם ספקי החברה כלל זה אינו נכון, ושאלות וקריטריונים אחרים מנחים את הקשר בין הלקוח לספק. האומנם? האם מדיניות של קשרי ספק לקוח שאינה לוקחת בחשבון את הרווח לאירגון בטווח הקצר כיעד עיקרי, אינה יכולה לגרום למצב שבו "סכום החלקים גדול מהשלם" ולאו דווקא ראיית קיצרת מועד של "סכום שווה אפס"?

בעבודה זו אנסה תחילה לבחון מהן הכללים הבסיסיים ביחסי הגומלין בין הספק ללקוח והאם בחברות ובאירגונים שונים יש מודעות לכללים אלו או להנחיות אחרות ביחסים העיסקיים בין הספק ללקוח.
הטענה המנחה בניתוח יחסים אלו הינה, האם שיקולים אתיים הינם רק שיקולים שקיימים לכאורה, או ששיקולים אלו קיימים בפועל לצורך הגדלת הרווחיות ויכולת ההישרדות של הארגון לטווח הבינוני והארוך?

ראשי פרקים
1. מבוא - מהי אתיקה עיסקית?
2. הצגת הבעיה האתית ביחסי ספק לקוח.
3. הצגת מודל "בעלי העניין":
א. מיפוי בעלי העניין הקשורים לסוגייה האתית ביחסי ספק- לקוח
ב. בחינת ספקי האירגון כבעל עניין בעל חשיבות רבה בהחלטות הנוגעות לרווח וכדאיות כלכלית.
4. התקשרות עם ספקים - כללים בסיסיים ביחסי הגומלין בין הספק ללקוח.
5. בחינת הצורך והחיוניות בכללי אתיקה עיסקית ביחסי ספק-לקוח ורמת המודעות באירגונים בארץ ובחו"ל. סוגיה זו תיבחן ע"י ניתוח כללי האתיקה בשתי חברות:
א . I.B.M - חברה זו גיבשה קוד אתי להתנהגות עיסקית של עובדי ומנהלי החברה דבר שתרם ישירות לנאמנות לקוחותיה. האם בקוד זה יש כללים והנחיות רק לגבי יחסים עם לקוחות החברה או שיש חשיבות אתית גם בעת ביצוע עיסקה עם ספקי החברה?
ב . EKPC - חברה זו גיבשה קוד אתי והתמקדה בהתקשרות של העובדים והמנהלים עם ספקיה. מהם אותם כללים והאם כללים אתיים אלו פגעו בכדאיות הכלכלית של העיסקאות?
ג .ומה בדבר אחריות חברתית בניהול בחוברת ההנחיות האתיות של שתי החברות?

6 . סיכום ומסקנות.
7 .המלצות
8 . ביבליוגרפיה

מקורות:

אופק,אברהם,"משמעויות ניהול איכותי בתהליכי לוגיסטיקה ורכש",הכנס השלישי בישראל לרכש ולוגיסטיקה, 1995
אלדר, נאוה ,סדן, חנוך, "אתיקה בניהול",בתוך משאבי אנוש ,חוברת 54 , ע"מ 10-13 ,1992
אנטמן,שפרה,"אתיקה ואחריות חברתית", בתוך מנהלתון,חוברת 38 , ע"מ 15-17 ,1995
יזרעאלי, דוב (עורך), "מבוא לאחריות חברתית",הוצאת האוניברסיטה הפתוחה,1988
חי,שאולי,יצחקוב,אלי,"לוגיסטיקה בעסקים",הוצאת המכון לפריון העבודה והייצור,ביה"ס לניהול,1995
פורמן,שלמה,"ערכים ותרבות ניהול", מתוך ערכים,מקצוענות,מנהיגות בניהול,הוצאת מיצוב בע"מ,1991
קווה, אבשלום, "הקוד החסר", מתוך מנהלים, גיליון 83 , ע"מ 12-16 , 1995
רוזנברג, ריצ'רד ד, "הגבולות הגמישים של האתיקה", מתוך מנהלים ,גיליון 79 , ע"מ 9-11 ,1994
חוברת ההנחיות להתנהגות עיסקית, יבמ ישראל בע"מ,מהדורת דצמבר 1993
EAST KENTUCKY POWER COOPERATIVE, SUPPLIER'S GUIDE, 1996

תגים:

אמון · ארגון · אתי · אתיקה · חברה · יבמ · יעד · לקוח · מדיניות · ספק · עסק · עסקים · פירמה · קוד · רווח

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אתיקה עסקית ביחסי ספק לקוח", סמינריון אודות "אתיקה עסקית ביחסי ספק לקוח" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.