היישום אינו מחובר לאינטרנט

תהליכים של הרס עצמי במתבגרים

עבודה מס' 061597

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תיאור מקרה של נער בן 19 הסובל מ"הרס עצמי" ודיון בתופעה.

8,230 מילים ,29 מקורות ,1996

תקציר העבודה:

במסגרת עבודתי בשרות בתי הסוהר, אני נתקלת בצעירים רבים המצויים בתוך תהליך מעגלי של הרס עצמי, ללא יכולת להשתחרר. הם בעלי היסטוריה ארוכה של פעילות עבריינית, שהות במוסדות סגורים, מעצרים ומאסרים. הם "מומחים" בביצוע פגיעות עצמיות (חתכים בידיים, בבטן, בצוואר, בשוקיים), התנהגות הרסנית המתבטאת בלקיחת סיכונים כמו נהיגה פרועה והימורים, הם צרכנים של סמים ואלכוהול ועוד. לרוב, הם אינם מוצאים הסבר למעשיהם ולעובדה שהם מכשילים את עצמם שוב ושוב, למרות פוטנציאל או יכולות אובייקטיביים.
גישות שונות ניסו לבחון את הגורמים להתנהגות של הרס עצמי. אורבך (1987) מתאר גורמים אלה בתשע קטגוריות: 1. מצב נפשי או פתולוגיה; 2. מצב פנומנולוגי; 3. תהליכים ממושכים של הרס עצמי; 4. תכונות אישיות; 5. לחצים כרוניים; 6. לחצים אקוטיים; 7. היתרונות שמוצא המתאבד בהתאבדות; 8. נתוני רקע; 9. התנהגות סימפטומטית בהתאבדות. עם זאת, ההבנה של התהליכים המתקיימים בבסיס ההתאבדות וההרס העצמי הנה מוגבלת.
מקריאת הספרות, נראה לי כי היכולת לנבא ולזהות את המתבגרים בעלי הסיכון הגבוה לביצוע התאבדות (על סמך מאפיינים אלה) היא כמעט בלתי אפשרית. יתכן כי ניתן יהיה ביתר קלות לזהות פעילות של הרס עצמי ולנתק חוליה (באמצעות התערבות טיפולית ופעולות מניעה) במעגל או בשרשרת המובילים עד להתאבדות.
רוב המתבגרים מצליחים לעבור בהצלחה את התקופה הקריטית של גיל ההתבגרות ומגיעים לגיבוש אישיותם, להסתגלות אישית וחברתית. זהו תהליך מכאיב, רצוף בלבטים, תסכולים, אכזבות וייאוש. כאשר ה"אני" אינו מצליח לעמוד בתנודות הקיצוניות של גיל ההתבגרות, אינו מצליח להגיע לגיבוש האישיות ולהסתגלות חברתית, הוא עלול להגיע לידי התפוררות שסופה הקיצוני הרס עצמי ואף התאבדות. בעבודה זו, אנסה לבחון את התהליכים והדינמיקות המובילים את המתבגר לידי מצבים של הרס עצמי ואובדנות.

מקורות:

BLOS, P. (1967) THE SECOND INDIVIDUATION PROCESS OF ADOLESCENCE. THE PSYCHOANALYTIC STUDY OF THE CHILD, 22 (162-186(.
BLOS, P. (1982) THE ADOLESCENT PASSAGE. N.Y.: INTERNATIONAL UNIVERSITY PRESS.
ESMAN, A. (1980) ADOLESCENT PSYCHOPATHOLOGY AND THE REAPPROCHEMENT PHENOMENON. ADOLESCENT PSYCHIATRY, 8 (320-331).
FREUD, S. (1969) ADOLESCENT AS A DEVELOPMENTAL DISTURBANCE, IN: APAN, G. (ED.), ADOLESCENT: PSYCHOSOCIAL ASPECTS. N.Y.: BASIC BOOKS.
FREUD, A. (1925) THREE CONTRIBUTIONS TO THE SEXUAL THEORY NERVOUS AND MENTAL DISEASE MONOGRAPH SERIES. (7). N.Y.: NERVOUS AND MENTAL DISEASE PUBLISHING CO.
HAIM, A. (1974) ADOLECENT SUCIDE. N.Y.: INTERNATIONAL UNIVERSITIES PRESS.
HAWTON, K., CATALAN, J. (1987) ATTEMPTES SUICIDE: A PRACTICAL GUIDE TO IT'S NATURE AND MANAGEMENT. OXFORD: OXFORD UNIVERSITY PRESS.
JOSSELSON, R. (1980) EGO DEVELOPMENT IN ADOLESCENCE. HANDBOOK OF PSYCHOLOGY. N.Y. (188-209).
KARPEL, M. (1976) INDIVIDUATION: FROM FUSION TO DIALOGUE. FAMILY PROCESS, 15 (65-83).
MAHLER, M.S., PINE, E., BERGMAN, A. (1975) THE PSYCHOLOGICAL BIRTH OF THE HUMAN INFONT. U.S.A: MARESFIELD LIBRARY.
MINUCHIN, S. (1974) FAMILIES AND FAMILY THERAPY. CAMBRIDGE: HAWARD UNIVERSITY PRESS.
PINE, F. (1974) ON THE PATHOLOGY OF SEPARATION INDIVIDUATION PROCESS AS MANIFESTED IN LATER CLINICAL WORK: AN ATTAMPT AT DELINEATION. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOANALYSIS, CO (225-240).
RUEBUSH, K.W. (1994) THE MOTHER-DAUGHTER RELATIONSHIP AND PSYCHOLOGICAL SEPARATION IN ADOLESCENCE. JOURNAL OF REASEARCH ON ADOLESCENCE, 4 (3), (439-451).
SHNEIDMAN, E. (1969) ON THE NATURE OF SUICIDE. SAN FRANCISCO: JOSSEY-BASS INC. PUBLISHERS.
SHNEIDMAN, E., FARBEROW, N.L., LITMAN, R.E. (1970) THE PSYCHOLOGY OF SUICIDE. N.Y.: SCIENCE HOUSE.
SHNEIDMAN, E. (1982) VOICES OF DEATH. N.Y.: HARPER AND RAW PUB.
SHNEIDMAN, E. (1985) THE DEFINITION OF SUICIDE. N.Y.: JOHN WILEY AND SONS.
SHNEIDMAN, E. (1993) COMMENTORY: SUICIDE AS PSYCHACHE. THE JOURNAL OF NERVOUS AND MENTAL DISEASE, 181 (147-149).
STIERLIN, H. (1981) SEPARATING PARENTS AND ADOLESCENTS QUADRANGLE. N.Y.: TIMES BOOK COMPANY.
WINNICOTT, D.W. (1986) THE USE OF AN OBJECT. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOANALYSIS, SO 711-716).
אביר, ו. (1992) נסיונות התאבדות של מתבגרים ודינמיקה משפחתית (עבודה לשם קבלת תואר מוסמך). אוניברסיטת חיפה.
אורבך, י. (1987) ילדים שאינם רוצים לחיות. רמת גן: הוצאת אוניברסיטת בר-אילן.
אילון, א., פלשר, ע. (1987) תגובת שרשרת. חיפה: נורד.
אריקסון, א. (1987) זהות נעורים ומשבר. ת"א: פועלים.
גלנץ, י. (1966) יסודות הפסיכולוגיה ההתפתחותית. ת"א: ברונפמן.
גרפי, ח. (1995) הקשר בין העדר חשיפה עצמית והתנהגות הרס עצמי (עבודה לשם קבלת תואר מוסמך). רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן.
הר-זהב, א. (1994) נסיונות התאבדות בקרב מתבגרים - השפעתם של הצטברות לחץ חיים, דינמיקה משפחתית וסגנון התמודדות אישית (עבודה לשם קבלת תואר מוסמך). רמת גן: אוניברסיטת בר-אילן.
סמילנסקי, ש., זהר, ד., שניר, ר. (1991) תאומים - פסיכולוגיה וחינוך. ת"א: כתר.
שוהם, ש., רהב, ג., אדד, מ. (1987) קרימינולוגיה. ת"א: שוקן.

תגים:

עבריינות · מוסד · סגור · כלא · מעצר · פגיעה · עצמית · סמים · אלכוהול · התאבדות · דיכאון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תהליכים של הרס עצמי במתבגרים", סמינריון אודות "תהליכים של הרס עצמי במתבגרים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.