היישום אינו מחובר לאינטרנט

המתת חסד

עבודה מס' 061213

מחיר: 300.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סוגי החירות של ישעיהו ברלין וההגדרות שלה, הצטלבות ההגדרות עם מושג המתת חסד ועד כמה קיימת פגיעה בחירות האדם בהקשר לנושא זה.

3,854 מילים ,9 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

המתת חסד מהווה מערכת מסובכת ושנויה במחלוקת ונושא מדובר ביותר בתקופה האחרונה. איכות חיים הפכה כיום למושג שגור וחשוב אצל אנשים רבים המצהירים שטוב יותר לחיות מעט והיטב מאשר לחיות חיי סבל ארוכים. אדם חי רק פעם ועל כן קיימת שאיפה לחיות חיים טובים או בכלל לא לחיות.

נושא המתת החסד מעלה סוגיות חשובות בהקשר לחירות האדם. האם יש להיענות רצונו של האדם למות כלומר, כאשר הוא מוגבל לבצע את התהליך והוא מבקש מגורם חיצוני לעזור לו בתהליך. האם החוק ושבועת הרופאים לקדושת חיי האדם מהווים מצב המצדיק סירוב לבקשה של האדם. נאם סירוב כזה מהווה פגיעה בחירותו של האדם והאם אין פה מצב של פטרנליזם מצד גורם חיצוני המהווה פגיעה ושליטה על חירותו של האדם. או אולי קיים מצב בו גורם חיצוני יודע טוב יותר מה טוב לאדם כאשר הוא נמצא במצב הגורם לו ייאוש אשר לעיתים עשוי להיות זמני.

ישעיה ברלין מדבר על שני סוגי חירות (1987) חירות שלילית וחירות חיובית. הוא מציין כי החירות היא במידה מסוימת שחרור של אזיקים. החירות השלילית מאפשרת לאדם את החופש לפעול בדרכים שונות וחירות חיובית מגבילה את החופש במידת מה בכדי להשיג תועלות גבוהות יותר. ברלין טען כי חירות מוחלטת עלולה להיות נוראית ושוויון מוחלט עשוי להיות במידה מסוימת מפחיד.

עבודה זו דנה בסוגי החירות של ברלין ומתייחסת להגדרות שלה כמו גם להצטלבות של ההגדרות עם מושג המתת חסד ועד כמה קיימת פגיעה בחירות האדם בהקשר לנושא זה. אל תוך הנושא הזה נכנס מושג הפטרנליזם ועד כמה יש לו ערך או משמעות במצב של המתת חסד. מצד אחד ניתן לומר שרופאים ובני משפחה יודעים מה טוב לחולה הנמצא במצב קשה ועושים כל דבר בכדי להקל עליו לעבור את המשבר. אך מצד שני ניתן לטעון "מי שמך שליט עלי?" "מי אתם שתחליטו מה טוב לי ואיך עלי לנהוג?" "מה פתאום אתם תחליטו על חיי או על מה אני עושה ורוצה לעשות בהם?".

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א - מושג החירות ע"פ ישעיה ברלין
פרק ב - פטרנליזם
פרק ג' - המתת חסד ומושג החירות
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אלין, א. (עורך) "הנושא: המתת חסד" - סימפוזיון בו השתתפו פרופ' סימונסון, ש. - רקטור אונ' ת"א, פרופ' ליבוביץ, י. - האוניברסיטה העברית, פרופ' זוהר, ע. - המרכז הרפואי ע"ש שיבא, תל השומר. בתוך: הרפואה תחת איזמל המוסר. הוצאת פפירוס, אונ' ת"א.
בהט, ש., מישר, מ. (199) מילון ההווה. ספריית מעריב, הוצאת איתאב.
ברלין, י. (1987) עברית: י. שרת. ארבע מסות על חירות. הוצאת הספרים רשפים.
הד, ד. (1989) אתיקה ורפואה. האוניברסיטה המשודרת. משרד הביטחון - הוצאה לאור.
Berlin, I. (1991) "Two Concepts of Liberty", in: Miller, D. (ed.) Liberty. Oxford University Press.
Berggren, N. (??) "The Cardinal Error of Paternalism", Internet.http://hem.passagen.se/nicb/pater.htm
Greenberg, D. (January-February, 1999) "Isaiah Berlin", in: Journal, Civerviews, Vol. 3, No. 1.
Robinson, B.A. (2001) "Euthanasia and Physician Assisted Suicide: All Sides of the Issues", by: Ontario Consultants on Religious Tolerance - Internet.www.religioustolerance.org/euthanas.htm
Suber, P. (1999) "Paternalism", in: Gray, C.B (ed.) Philosophy of Law: Encyclopedia. Garland Pub. Co. II. Pp. 623-635.

תגים:

אתיקה · חולה · מוות · מוסר · סופני · פטרנליזם · רפואה · רפואית

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המתת חסד", סמינריון אודות "המתת חסד" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.