היישום אינו מחובר לאינטרנט

חינוך קהילתי- פוביית ביה"ס- בחינת המעבר מן הגן לביה"ס

עבודה מס' 051072

מחיר: 373.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת השאלה האם יש קשר בין חוסר בשלות לפוביית בי"ס, באמצעות ראיונות ותצפיות.

17,312 מילים ,19 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

הכניסה לכיתה א' היא מאורע משמח, חשוב ומרגש. סביב גיל 6 מתרחשים אצל רוב הילדים שינויים התפתחותיים רבי-משמעות שעליהם ארחיב בעבודתי.
לא במקרה זה הגיל שבו מתחילים לבקר בבית הספר, רוב הילדים מתחילים להרגיש ולהתנהג כמו ילדים גדולים יותר או כמו אנשים מבוגרים. השינוי שעובר על הילד הוא אינו פתאומי, מהיר וחד כיווני. ישנם ילדים שבתקופה זו עדיין לא הגיעו לבשלות באחד או יותר מהתחומים הבאים: הפיזי, מוטורי, רגשי, שכלי וחברתי וזו הסיבה שעבורם ההסתגלות לבית הספר אינה פשוטה וכרוכה במאמץ של הילד ובני משפחתו. רוב הילדים מתמודדים ומסתגלים לשינוי, בד"כ רוב הקשיים נעלמים עם הזמן ומרבית הילדים מסתגלים בהצלחה למצבם החדש. אולם יש חלק מן הילדים שממשיכים לגלות קשיים ואף הפרעות המחמירות עם הזמן ואף משתקות את הילד עד כדי כך שהוא מסרב לבוא לבית הספר.
ילדים רבים מתחילים את השנה בתחושת ביטחון ולאחר כמה ימים או כמה שבועות כבר לא רוצים יותר ללכת לבית הספר ומגלים סימנים של דיכאון. לתופעה הזאת קורה הפסיכולוג ד"ר דיויד לואיס בספרו "איך תעזור לילדך להצליח בבית הספר" "תסמונת בית הספר החדש". הסימנים שלה הם: חוסר התלהבות וחוסר מרץ, הילד מתעצבן בקלות, אובדן תאבון, הפרעות בשינה, בכי ללא סיבה נראית לעין, או תלונות על מחושים קלים, כמו כאבי בטן.
הסיבות להתפתחות "תסמונת בית הספר החדש" מגוונות, והעיקריות שבהן: חרדת נטישה של הילד, התמודדות עם חוויות חדשות, התמודדות עם ציפיות לא מציאותיות, בדידות והצקות. על כל הסיבות הנ"ל אפרט בהרחבה בהמשך.

בעבודה זו, אנסה לחקור את הגורמים המניעים לפחד מבית הספר (המעבר מגן לביה"ס) ואבדוק את הקשר בין חוסר בשלות לפוביית בית ספר ועד כמה חוסר בשלות שהיא גורם חשוב בתקופת המעבר שהיא תקופת לחץ ומשבר תורמת להופעת הפובייה, האם אפשר למנוע הופעתה ומהם הדרכים למניעתה.
כדי להבין את הפתולוגיה של תופעה זו, אחקור את נושא הפחד ובפרט את פחדי הילדים בגיל זה. כמו כן חשוב יהיה לחקור ולהבין את ההתפתחות הנורמלית של ילדים בגיל זה וכאן אחקור תיאוריות התפתחות מרכזיות של פרויד, אריקסון ופיאזה כמו כן אנסה למצוא נוסחה ליצירת תנאים נעימים לאושרו של הילד, דהיינו להחליף את נוסחת הפחד בנוסחה להצלחה.

שאלת המחקר
האם קיים קשר בין חוסר בשלות לפוביית בית ספר.

מטרת המחקר
1. לבדוק את הגורמים המניעים לפחד מבית הספר (המעבר מגן לבית הספר).
2. לבדוק עד כמה חוסר בשלות שהיא גורם חשוב בתקופת המעבר מן הגן לכיתה א', תורמת להופעת הפובייה (פחד).
3. לבדוק את הדרכים למניעת הופעת הפובייה.

שדה המחקר והמדגם
המחקר נערך בבית ספר יסודי במרכז הארץ.
אוכלוסיית המדגם כללה את תלמידי כיתות א' שזה עתה סיימו את גן החובה, במטרה לבדוק התנהגותם של תלמידים בכיתה א' בימים הראשונים של שנת הלימודים הראשונה שלהם בבית הספר.

כלי המחקר
שיטות המחקר שנבחרו לצורך המחקר הנוכחי היו שילוב של מחקר איכותי (ראיונות) ומחקר תצפיתי (תצפיות).

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א' - שאלת המחקר, מטרת המחקר ומגבלות המחקר
פרק ב' - פוביית בית הספר - מושגים
פרק ג' - סקירת ספרות
פוביית בית הספר
גיל הילדות - הכניסה לכיתה א'
תיאוריית ההתפתחות עפ"י פרויד
תיאוריית ההתפתחות עפ"י אריקסון
תיאורית ההתפתחות עפ"י פיאז'ה
בשלות לכיתה א'
המעבר מן הגן לבית הספר
פרק ד' - מתודולוגיה
פרק ה' - ביבליוגרפיה

מקורות:

ד"ר אייזיק מ., מארקס, 1990, לחיות את הפחד, הוצאת זמורה ביתן.
ד"ר אקרמן פול, ד"ר מורי קפלמן, 1981, איתותים - "מה באמת אומר הילד שלי"?, הוצאת דליה פלד.
אריקה לנדאו, 1997, הבשלות הנפשית, הוצאת ידיעות אחרונות, ספרי חמד.
אריקסון אריקה, 1974, ילדות וחברות פסיכולוגית של האדם בתמורות הזמן פרק 7 שמונה שלבים של האדם, תרגום אורי רפ, הוצאת ספריית פועלים, מדע לכל, הקיבוץ הארצי מרחביה.
אריקסון אריקה, 1987, זהות נעורים ומשבר המפרק גיל בית ספר - הזדהות עם משימות, הוצאת ספריית הפועלים, הקיבוץ הארצי.
בראל ציפי, 1996, מפגשים עם פסיכולוגיה - מפגש שני, פסיכולוגיה התפתחותית, יעוץ מדעי פרופ' איריס לוין, בית ספר לחינוך, אוניברסיטת ת"א, הוצאת רכס.
ד"ר וולמן, ב., 1982, פחדי ילדים, ספרי ארז הוצאת זמורה ביתן מודן.
לואיס, ד., (1986), איך תעזור לילדך להצליח בבית הספר, הוצאת זמורה ביתן מודן.
סטופרד מרים, 1992, לדעת את ילדך, ייעוץ עריכה ותרגום יעל מורדי, הוצאת דינור.
עמירם רביב, עדנה כצנלסון, 1992, המשבר והשינוי בחיי הילד ומשפחתו, הוצאת עמיחי.
קלינגמן אביגדור, משה הורוביץ, 1980, ילדים במצבי לחץ ומשבר, בעריכת עמירם רביב, תל-אביב, אוצר המורה, 1980.
פיאזה ז'אן, 1969, שש המסות על התפתחות הנפשית, עברית אליהו פורת, הוצאת הקיבוץ הארצי, ספריית הפועלים.
פורטר בג, מדירוס דס, וולך י.ד., 1985, ילדים במצבי מתח, הוצאת אור עם.
פריברג סלמה, 1980, השנים המופלאות בעיות הילדות והטיפול בהן מיום היוולדו עד גיל בית ספר, הוצאת ספריית פעולים.
חנן קובלסקי, איתן מכטר, (1999), חוברת הקורס (שלוחת אונ' ברמינגהם ווסטהיל קולג').
שכטר רוברט, כשילדיך פוחדים, תל-אביב, הדבר תשמ"ט, 234 עמודים, פרק 4, תרגום חנה מרגולין.
Kah kahn Jak., (1964), Unwillingly to School: The place of child guidance clinie in tieatment of the School Phobia of Oxford: pergamon preis.
Hamphrey J. H. (1988), Teaching children to relax, springfield, ILL.

תגים:

בית · התפתחות · ספר · משבר · לחץ · ילדים · פחדים · כיתה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חינוך קהילתי- פוביית ביה"ס- בחינת המעבר מן הגן לביה"ס", סמינריון אודות "חינוך קהילתי- פוביית ביה"ס- בחינת המעבר מן הגן לביה"ס" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.