היישום אינו מחובר לאינטרנט

משה מנהיג העם

עבודה מס' 041403

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגדרת המנהיגות והנביא והתמיכה המקראית לגבי אלמנטים מנהיגותיים ונבואיים אצל משה, קריעת ים סוף והעימותים של משה.

7,220 מילים ,12 מקורות

תקציר העבודה:

סיפור חייו של משה הוא הארוך ביותר מבין כלל תיאוריהן של כלל הדמויות המקראיות. הוא משתרע על ארבע מעשרים וארבעה ספרי המקרא והם שמות, ויקרא, במדבר ודברים. אין ספק שיש לכך משמעויות מרחיקות לכת. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שמדובר כאן בתקופה הפורמטיבית הבסיסית של העם. סוף ימי העבדות ומסעות העם במדבר. העם חווה חוויות טראומטיות שילוו אותו במשך דורות כמו הבריחה ממצרים, טביעת הצבא המצרי בים, מעמד הר סיני, פרשת העגל, בניית אוהל שם וכלל ההתנסויות של העם. הצטברות כזאת של אירועים במשך 40 שנה היא דחוסה מאוד, ואין היא יכולה שלא להשאיר את חותמה לא רק במובן הצר של החוויה, אלא גם מבחינת היחסים שבין העם למשה המובילו דרך כל הטלטלות האלה לארץ שהובטחה לאבותיו.
אין ספק שנדרשים תעצומות נפש אינסופיות להוביל ציבור של חצי מיליון איש למסע כה מפרך וכה קשה, וכל זאת מתוך ידיעה שרק הדור הבא יזכה להגיע לארץ המובטחת. בל נשכח שמשה הוא כבר אדם מבוגר מאוד. איש בן 80. אדם בגיל זה, עברו כבר מאחוריו ואילו כאן הוא במעין תחילת דרך. רובצת עליו אחריות עצומה.
אין זה מסע כיבושים של צבא, אשר שם לו למטרה יעדים צבאיים ו\או פוליטיים, כוחניים, אלא בראש וראשונה מסע פוליטי, שיש בו גם הצהרה פוליטית-חברתית קבל עם ועדה. ציבור אנשים בורח משיעבוד, לארץ שהובטחה לאבותיו, כאשר אין הוא יודע על ארץ זו ולא כלום ומה שברור הוא שיהיה עליו להתמודד בצורה אלימה עם תושבי הארץ הנוכריים כדי לממש יעד זה.
משה לא בחר לעצמו להוביל את העם. זאת מטרה שנכפתה עליו ובכך הוא דומה לאברהם. על שניהם נכפתה משימה בעלת אוריינטציה פוליטית עתידית מובהקת.
משה הוא בעצם מנהיג בעל כורחו. ננסה בעבודה זו לנתח את אופיו המנהיגותי של משה וזאת על רקע המחקרים העכשוויים ביחס למהותה של המנהיגות כתופעה פוליטית חברתית. כל זאת בהתייחס לניתוח טכסטואלי של קטעים נבחרים. זה יהיה על כן ניתוח רטרוספקטיבי של משה. בל נשכח שמשה היה גם אחד המנהיגים הפוליטיים בהיסטוריה של העולם המערבי, מנהיג שהמנהיגות נכפתה עליו על ידי כוח עליון ואשר לא היו לו יורשים שושלתיים. משה היה בעצם תופעה פוליטית חד- פעמית.
על-פי המסורת היהודית משה היה לא רק מנהיג אלא גם נביא. הוא נחשב לגדול הנביאים. תכונה זו כאשר היא משולבת ביכולת מנהיגותית הופכת את משה לא רק לתופעה אנושית ייחודית, אלא גם לנדירה ביותר. מכיוון שבדרך כלל לא מוצאים שילוב של איש רוח ואיש מעשה באדם אחד.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. להגדרתה של המנהיגות
3. התמיכה המקראית לגבי אלמנטים מנהיגותיים אצל משה
4. להגדרתו של הנביא
5. התמיכה המקראית לגבי אלמנטים נבואיים אצל משה
6. ההתגלות המנהיגותית של משה בקריעת ים סוף
7. עימותים של משה
8. סיכום
9. מקורות
10. ביבליוגרפיה

מקורות:

אופנהיימר בנימין - הנבואה הקדומה בישראל, הוצאת מגנס תשל"ג 349 עמ'.
אלדד ישראל - הגיונות מקרא הוצאת כרטא 1972 300 עמ'.
בובר - דרכו של המקרא מוסד ביאליק 1963, 372 עמ'.
ברזניץ שלמה - פסיכולוגיה חברתית הוצאת עם עובד 1980 152 עמ'.
וובר מקס - על הכריזמה ובניית מוסדות הוצאת מגנס 1979 198 עמ'.
וולצר מיכאל - יציאת מצרים כמהפכה הוצאת פפירוס 1993 160 עמ'.
קויפמן יחזקאל - תולדות האמונה הישראלית מוסד ביאליק הוצאת דביר תרצ"ז
קרן מיכאל - "מנהיגותו של משה" סקירה חודשית מס' 3, 1990, עמ' 3-11.
שוורצוולד יוסף - לא לבדו, אשנב לפסיכולוגיה חברתית - האוניברסיטה הפתוחה יחידה מס' 9, 1978.
Silver D.J - Images of Moses. New-York: Basic Books 1982.

תגים:

תנך · הנהגה · מקרא

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "משה מנהיג העם", סמינריון אודות "משה מנהיג העם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.