היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקריקטורה האנטישמית המודרנית-הנקודה הנשית

עבודה מס' 040615

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התפתחות הקריקטורה האנטישמית, הדברים אותם היא מבטאת, היהודי בה והקריקטורה כמודל להבנת יעילות התעמולה הנאצית.

4,930 מילים ,4 מקורות

תקציר העבודה:

הקריקטורה, (מילה ששורשה האטימולוגי הוא בשפה האיטלקית, - CARICARE שפירושו להטעין יתר על המידה) הינה במהותה תאור גרפי המגזים ומקצין את תכונותיו הפיזיות של המתואר ולהפכו נלעג ,מגוחך, מוזר או שונה.
בעבודה זו אנסה לבדוק את ההגדרה הזו בהקשרה האנטישמי. הקריקטורה, כמו כל אמצעי פובליציסטי אחר, מתבססת על הסטריאוטיפ הקיים ביחס למושא הציור.
ברצוני לטעון כי ככלל מהווה הקריקטורה חלק בלתי נפרד מכלל אמצעי התעמולה העומדים לרשות העיתונות - במיוחד כשהמדובר בעיתונות אידיאולוגית - מגמתית כמו בדוגמאות שלפנינו.
במהלך העבודה אבדוק את מקומה של הקריקטורה כחלק ממנגנון התעמולה, את מקומו של הסטריאוטיפ כגורם המשפיע על הקריקטורה, ולקשור את שני המושגים להקשר האנטישמי הרלבנטי לעניינינו. הקריקטורה האנטישמית הינה ייחודית בכך שהיא שואבת את תכניה מצירוף מיוחד במינו של של שלילה המתבססת על טעונים שהינם בו זמנית תיאולוגיים - מוסריים - גזעניים ופוליטיים. אין היא מכוונת כלפי פרטים ספציפיים אלה כלפי כלל העם היהודי. היא מציגה את נשוא הציור כאנטי - תזה לאידיאל האסתטי של תרבות המערב בעידן המודרני, והיא היחידה בהיסטוריה
האנושית אשר בהקשרה הגרמני-נאצי מציגה את הנשוא שלה כיעד לגיטימי להשמדה פיזית.
ההיסטוריה של הקריקטורה האנטישמית הינה ארוכה ומגיעה אחורה עד לימי הביניים. בפתיחה, אתן סקירה כללית על תולדות הקריקטורה האנטישמית.
בשלב השני אבדוק את מקומו של המושגים "סטריאוטיפ" ו"תדמית" כמושגים קריטיים להבנת הנושא.
הפרק השני יעסוק במקומה של הקריקטורה בתעמולה, בעיקר על בסיס מושגים במדע-המדינה.
הפרק השלישי יביא דוגמאות ספציפיות להמחשת שני הפרקים הראשונים.
בסיכום העבודה אטען כי הקריקטורה האנטישמית, במיוחד בהקשר הנאצי - גרמני, יכולה להוות מדד ואבן בוחן הן לדרכי הפעולה התעמולתיים והן לחוזקו ועוצמתו של הסטריאוטיפ.
יש להקדים ולומר כי מלכתחילה שאפתי לשים את הדגש על הצד הנשי ה"פמיניסטי" של הנושא הנדון. מראש עלי להודות כי נתקלתי באין ספור קשיים בחקר הנושא במיוחד בכל הקשור בהשגת מקורות ראשוניים, אך גם בהשגת מאמרי פרשנות או מחקרים קודמים ששמו דגש על הנקודה הזו.

לאור זאת לא נותר לי אלא לבדוק את הנקודה הנשית בדיקה עצמית, שאינה מבוססת על עקרונות מדעיים אלא על התרשמות אישית שלי מבדיקתם של אי אלו קריקטורות אנטישמיות אשר עוסקות במישרין או בעקיפין דווקא בדמותה של האישה היהודיה כמושא התייחסות ספציפי - ואלו מעטות ביותר.
יחד עם זאת בחרתי להוסיף בכל פרק, לרוב על דעתי האישית, את הנגיעה הנשית של הדברים אין ספק כי נושא זה לא נחקר עד תומו ובאמצעים מוגברים יותר של מחקר ניתן ללמוד עליו רבות.

תוכן עניינים:
1. סקירת התפתחות הקריקטורה האנטישמית.
2. תדמית, סטריאוטיפ ותעמולה, השפעתם והשתקפותם בקריקטורה.
3. היהודי בקריקטורות האנטישמיות.
4. סיכום : הקריקטורה האנטישמית כמודל להבנת יעילותו של מנגנון התעמולה הנאצית.

מקורות:

סתו אריה, "הקריקטורה הנאצית - תדמית ומראה" - נתיב, 38 תל - אביב, אפריל 1994.
"יהודים בעידן של תמורות" - יח' 6, האוניברסיטה הפתוחה, תל - אביב, יוני 1987.
הילברונר עודד, "לאן נעלמה האנטישמיות הנאצית?", מתוך פרסומי יד ושם, גליון ירושלים, 1993.
פורת דינה, "סטריאוטיפים ישנים וחדשים - מה שינתה השואה? "מחניים - רבעון להגות ותרבות יהודית", מרכז ספיר, י-ם, 94.

תגים:

עיתונות · אנטישמיות · סטריאוטיפ · פמיניזם · גרמניה · שואה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקריקטורה האנטישמית המודרנית-הנקודה הנשית", סמינריון אודות "הקריקטורה האנטישמית המודרנית-הנקודה הנשית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.