היישום אינו מחובר לאינטרנט

הסיבות והמניעים של הדרג הפוליטי והצבאי שהביאו ליציאתו של צה"ל למבצע קדש

עבודה מס' 040566

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע-ערב העימות, משבר סואץ, היעדים המדיניים והמטרות הצבאיות.

5,456 מילים ,12 מקורות

תקציר העבודה:

ביום ה-29 לאוקטובר 1956 יצאה ישראל למלחמה בחזיתה הדרומית נגד מצרים. לאחר שבעה ימי לחימה, בהשתתפות צרפת ובריטניה, החזיק צה"ל בכל שטח חצי האי סיני, כולל רצועת עזה ומיצרי ים סוף. בישראל נודעת מערכה זו בשמות שונים כ"מלחמת סיני", "מבצע קדש" או "מלחמת סואץ". בפי הצרפתים והבריטים נודעה בשם "מבצע מוסקטיר".

בעמודים הבאים ננסה לבדוק את הסיבות ולעמוד על המניעים של הדרג הפוליטי והדרג הצבאי אשר גרמו ליציאתו של צה"ל למערכה נגד המצרים. ננסה לבדוק האם היו אלה סיבות הנעוצות באיום אסטרטגי על ישראל, נסיבות שצירוף אירועים גרמן או שמא בעיות הביטחון השוטף בגבולנו עם מצרים גרמו למערכה מלחמתית זו.

חקר מטרותיהן של מלחמות הוא עניין קשה עקב העובדה שמנהיגים נוטים להתאים בדיעבד את הציפיות שהיו לפני מעשה לתוצאות שהיו לאחר מעשה. בנוסף לכך אין הניסוחים, המדיניים והצבאיים, טרם מעשה מגלים את המטרות האמיתיות והכוונות הנסתרות העומדות ביסוד הפעולה. הפקודות הצבאיות מפרטות את היעדים האופרטיביים שעל הצבא להשיג במלחמה אך אין הן מגלות לנו את היעדים האסטרטגיים. ולבסוף, אפילו נדע את מטרות המבצע אין פירוש הדבר שנגלה את המניעים המהווים את היסוד האמיתי למערכה.
לצורך מתן תשובה הקרובה לאמת נחזור לסיומה של מלחמת העצמאות וננתח את התנהגות מקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות של אותה תקופה. בנוסף לכך נתייחס לתהליכים שארעו בשמונה השנים עד לפרוץ המערכה וזאת תוך נסיון להבין את תפיסת עולמן של הדמויות המרכזיות בפרשה זו. לצורך הניתוח נבחין בין מטרות טקטיות לטווח קצר לבין יעדים אסטרטגיים שהם בעינינו היעדים האמיתיים ונבדוק האם המטרות הצבאיות תואמות את היעדים המדיניים של מקבלי ההחלטות.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק ראשון: לקראת העימות.
פרק שני: משבר סואץ.
פרק שלישי: היעדים המדיניים והמטרות הצבאיות.
סיכום.
הערות.
ביבליוגרפיה.

מקורות:

בן גוריון, ד., מערכת סיני. עם עובד, 1964.
בן גוריון, ד. יומן המלחמה, ג, משרד הביטחון, 1982.
בר, י. ביטחון ישראל, אתמול, היום ומחר. תל אביב, עמיקם, 1966.
בראון, מ. אתגר ותגרה. באר שבע, 1991.
בראון, מ. "מערכת סיני - מטרות וציפיות", זמנים, 24, חורף 1987.
בר-זוהר, מ. בן גוריון, ג'. 1987.
בר-זוהר, מ. גשר על הים התיכון. ספרית דבר, 1964.
דיין, מ. אבני דרך, ירושלים, 1976.
דיין, מ. יומן מערכת סיני. תל אביב, עם הספר, 1965.
ואלד, ע. קללת הכלים השבורים, שוקן, 1988.
שפר, ג. "שרת, בן גוריון ומלחמת הברירה ב1956-", מדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים, 27, תשמ"ח.
שרת, מ. יומן אישי, תל אביב, ספריית מעריב, 1978.

תגים:

צרפת · נאצר · מוסקטיר · מבצע · גוריון · מצרים · אנגליה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הסיבות והמניעים של הדרג הפוליטי והצבאי שהביאו ליציאתו של צה"ל למבצע קדש", סמינריון אודות "הסיבות והמניעים של הדרג הפוליטי והצבאי שהביאו ליציאתו של צה"ל למבצע קדש" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.