היישום אינו מחובר לאינטרנט

ניתוח סיפור נדר יפתח

עבודה מס' 040227

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע, גישות פרשניות לסיפור (האטיולוגית,ההיסטורית,המיתולוגית והמסורתית), והסיפור בספרות המודרנית.

5,743 מילים ,3 מקורות

תקציר העבודה:

מכל המנהגים הקדומים מעטים עוררו שאט נפש וחרדה מוסרית יותר מקרבן בנים, אף בתקופה בו עדיין קוים המנהג. המנהג הקורע את האדם בין אלהיו לבין יוצאי חלציו, כאשר כף המאזניים נוטה לטובת הנאמנות לאל, מעיד על אותו רובד בתודעה המוסרית בו גוברת החרדה הדתית על החרדה המוסרית-אנושית. לא בכדי שזורים במקרא גינויים חריפים של המנהג מזויע (ראה לעיל), המופיעים בהקשר לעבודה זרה. על כן העלנו את ההשערה שהסיפור שואב ממקורות היסטוריים ומיתולוגיים כאחד. על פי ריבוי הדוגמאות ניתן להניח איפוא שהמגמה המונוטאיסתית, כביכול הומניסטית יותר, נאבקה בנחישות נגד האלילות הפראית, אך לא תמיד בהצלחה. אם בסיפור עקדת יצחק - בו המתח בין אמונה למוסר אנושי נפתר לטובת זה האחרון דווקא כתגמול על האמונה - סיפור נדר יפתח חסר כל התעלות מוסרית ומצטרף לאותה שורה של הקרבות המאפיינות הידרדרות מוסרית. בעוד עקדת יצחק בוחנת את אמונתו של האדם, הזוכה להתגלות האלוהית המורישה לו את הנאמנות המוסרית לבניו, בוחן יפתח את קיומו של אלוהים. זהו עוד היבט של הובריס בו ניחן יפתח במנה טרגית.
הראנו שמעשהו של יפתח עורר סלידה בקרב חז"ל ופרשנים מאוחרים יותר, כולל משוררים. כל מגמה מסורתית ניגשה לסיפור מזווית שונה: חז"ל קרעו את איבריו של יפתח במלים ורד"ק, אחד מפרשני ימי הביניים, "קרע" את הטקסט באנינות טעם פרשנית. המשוררים שינדונו התעלמו מיפתח וגינוהו בעקיפין תוך התמקדות על קינת בתו.
סיפור נדר יפתח, האוגר בתוכו רבדים היסטוריים ומיתולוגיים, מתאר משבר מוסרי על רקע מיקוח כושל עם האל. על אף אמונתו, יוצא האדם יפתח כבעל שיעור קומה עלוב הן מבחינה דתית והן מבחינה מוסרית-אנושית. הנדר אינו מדגיש את נאמנותו של יפתח לאל כי אם את חוסר הבנתו של משמעות הנדר, ועל כן את אמונתה הלקויה. קיום הנדר עצמו בא להשלים דיוקן מרתיע של דמות המייצגת זמנים אפלים בעימות בין המונוטאיזם לאלילות.

מקורות:

אמית, יאירה, אמנות הקומפוזיציה בספר שופטים, חיבור לשם קבלת התואר דר' לפילוסופיה, אוניברסיטת תל אביב, תשמ"ד.
בוסאק, מאיר, "מוטיבים תנ"כיים ביוון הקדומה," קטיף, יד-טו, עורכים: יוסף חנניה, יעקב צבי שרגל, הוצאת המחלקה לתרבות, עירית פתח-תקוה, תשמ"ד.
ברדיצ'בסקי, מיכה יוסף, ממקור ישראל, הוצאת דביר, תל אביב, 1996.
גינצבורג, לוי, אגדות היהודים, הוצאת מסדה, רמת-גן, תשל"ה.
הלוי אלימלך א., פרשיות באגדה, אוניברסיטת חיפה, תשל"ג.
חסידה, ישי, אוצר אישי תנ"ך, דמותם ופעלם בפי חז"ל, הוצאת ראובן, ירושלים1 1991.
נשים בתנ"ך, ליקט וערך ישראל זמורה, הוצאת מחברות לספרות, 1964.
עיונים בספר שופטים, פרסומי החברה לחקר המקרא בישראל, ספר י', הוצאת קרית ספר, ירושלים, 1966.
פייגין, שמואל, מסתרי העבר, הוצאת ספרים, ני יורק, קרן לתרבות בסינסינטי, תש"ג.
קויפמן, יחזקאל, ספר שופטים, הוצאת קרית ספר, ירושלים, 1962.
Frazer, Sir James Geroge, The Golden Bough, The Macmillan Company, New York, 1951.
Graves, Robert, The Greek Myths: 2, Penguin Books, New York, 1979. P. 291.

תגים:

מוסר · נדר · קורבןעקידה · מקרא

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ניתוח סיפור נדר יפתח", סמינריון אודות "ניתוח סיפור נדר יפתח" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.