היישום אינו מחובר לאינטרנט

הסיפור המקראי וספרות חז"ל-השוואה של שלושה סיפורים על קנאת אחים

עבודה מס' 041482

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סיפור קין והבל, סיפור רחל ולאה וסיפור יוסף ואחיו.

5,782 מילים ,9 מקורות

תקציר העבודה:

העבודה עוסקת בהשוואה בין הפואטיקה של הסיפור המקראי ובין הפואטיקה המאפיינת את ספרות חז"ל. העבודה מתמקדת בשלשה סיפורים מקראיים שבמרכזם מופיעה קנאת אחים: סיפור קין והבל (בראשית פרק ד' פסוקים א-ט"ו), סיפור רחל ולאה (בראשית פרק כ"ט, פסוקים ט"ז-כ"ד),וסיפור יוסף ואחיו (בראשית פרק ל"ז, פסוקים א-ל"ו).
בעוד שהפואטיקה של הסיפור המקראי נוטה לכיוון החסכנות, האיפוק והצמצום, ספרות חז"ל נוטה לפירוט רב, ולפירושים והסברים דקדקניים. המספר המקראי למרות היותו מספר כל יודע המסוגל לחדור לתודעתן של הדמויות ולמסור את מחשבותיהן, נמנע בדרך-כלל לתאר את עולמן הרגשי ולעתים קרובות אף אינו מספר את כל הידוע לו. הסיבה לכך נובעת ממניעים אסתטיים כמו יצירת אירוניה או יצירה מכוונת של פערים שהקורא צריך למלא בכוחות עצמו. הקורא נאלץ למלא את החסר באמצעות ניסיונו האישי והכרתו את המציאות האנושית וכך הופך למשתתף פעיל
בתהליך הקריאה. לעומת המספר המקראי אשר הפואטיקה שלו נוטה לכיוון המינורי והמעורפל כשהוא משאיר פערים שצריך למלאם או מדגיש את הניגודים הפרספקטיביים בין ראית אלוהים, ראית המספר, ראיית הדמות המקראית וראייתו של הקורא לצורך אפקט אירוני, ספרות חז"ל דווקא מעונינת בסגירת הפערים. חז"ל מעדיפים ראיה חד-משמעית וברורה על פני ראיה מעורפלת או דו-משמעית כפי שמופיעה בסיפור המקראי. לכן כדי לפשט ולהסביר את הפערים הקיימים בסיפור המקראי חז"ל מחברים אנקדוטות וסיפורים הבנויים לעתים קרובות מדיאלוגים
היפותטיים המתנהלים בין הדמויות הראשיות ואלוהים ובינן לבין עצמן, כאשר מטרתם היא להוסיף אינפורמציה באותם מקומות בהם נשארו דברים פתוחים ולא ברורים.

מקורות:

גינצבורג ל. אגדות היהודים (תרגם הרב מרדכי הכהן), תשל"ה.
גרינברג מ. "תנ"ך, פרשנות חז"ל" אנציקלופדיה מקראית, ח, טורים 649-642, תשמ"ב.
היינמן, י. דרכי האגדה, תשי"ד.
מאיר, ע. הסיפור הדרשני בבראשית רבה, 1987.
סגל, מ.צ. פרשנות המקרא, 1980.
פרנקל, י. "שאלות הרמנוטיות בחקר סיפור האגדה", תרביץ מז, עמ' 172-139 , תשל"ח.
רייט, ס. ו. קנאת אחים, 1987.
Bloch R. "Midrash" in: Green W.S. (ed) Approaches to Ancient Judaism, Vol 1 pp. 29-50, 1978.
Wright A.G. The Literary Genre Midrash, N.Y. 1967.

תגים:

פרשנות · תנך · פואטיקה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הסיפור המקראי וספרות חז"ל-השוואה של שלושה סיפורים על קנאת אחים", סמינריון אודות "הסיפור המקראי וספרות חז"ל-השוואה של שלושה סיפורים על קנאת אחים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.