היישום אינו מחובר לאינטרנט

הפצצת הכור העיראקי

עבודה מס' 020216

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת תהליך קבלת ההחלטות שהובילו להפצצת הכור, נשק גרעיני ואיומו, הרדיקאליות העיראקית, קבלת ההחלטות אצל בגין ועוד.

6,900 מילים ,20 מקורות

תקציר העבודה:

מטרת העבודה היא לסקור את קבלת ההחלטות שהובילו להפצצת הכור האטומי בעיראק.
ב7- ביוני 1981, בשעות הערב, הגיחו מטוסי חיל האוויר והשמידו את הכור של עיראק שהיה בתהליך הקמה. בגין היה מוכן להישבע שכל קשר בין ההתקפה למערכת הבחירות של 1981 מקרי בהחלט. לטענתו היו לו ידיעות כי הכור עדיין "קר" וכי בתוך שבועות מספר הוא אמור להיות מוטען ופיצוצו אז היה עלול לגרום נזק לאוכלוסיה מסביב.
העולם היה נרעש וביקש לגנות את ישראל על ההפצצה, אולם בגין, בנאום מזהיר בכנסת הסביר את עמדתו כי יש לא ניתן היה לוותר לעיראקים על בניית הכור, וכי הוא התחשב בדעות העולם החופשי, למרות שבראיונות לעיתונות הוא טען כי אין הוא מעלה על הדעת התחשבות במדינות העולם בנקודה זו, ואכן רבים הסכימו עימו(1).
בנאום לעיתונות הוא אמר: "סאדאם חוסיין הוא מנהיג אכזר, אשר הגיע לשלטון ע"י רציחת חבריו הטובים. הוא לא יהסס להשתמש בנשק כלשהו נגדנו. אם לא נפעל אנו יכולים לבחור בין סיכון חיינו לבין כניעה לדרישותיו"(2).
יש לציין כי בכל המהלכים לא ויתר בגין על האופציה המדינית וניסה לשכנע את ראש ממשלת צרפת כי יפסיק את אספקת החומר הגרעיני לעיראק אולם צרפת הרגיעה כל העת את ישראל. למרות זאת הישראלים לא הלכו שולל אחריהם(3).

נקודה נוספת שיש להזכיר כאן היא תקופת השואה שלא נמוגה מזיכרונו של בגין. ההקבלה בין הגזים בשואה לגזים שיצרה עיראק על מנת להרוג אזרחים. אנסה לבחון גם את הקשר בין הגורם הנ"ל להחלטה, כחלק ממכלול הגורמים שהובילו להחלטה הגורלית.

קטע מהעבודה:

תהליכי קבלת החלטות הם מהתהליכים הבסיסיים בתהליך החשיבה של האדם ברמת הפרט, הקבוצה והאירגון והם גם מוסדרים ע"י שורה של הגדרות ופירושים.
רב אלוף חיים לסקוב מגדיר החלטה: "בחירת תכנית פעולה מסוימת מתוך מכלול האפשרויות הקיימות לאחר שקילת הגורמים והכוחות אשר להם השפעה על הבעיה אותה יש לפתור ". ההחלטה על פי לסקוב היא בחירה בין מספר אלטרנטיבות לאחר שנאסף המידע הדרוש, נבחנו ההשפעות הסביבתיות והחברתיות, בוצעה ההשוואה בין האלטרנטיבות, ונבחרה האלטרנטיבה המועדפת.
על פי גניס ומאן ישנם 5 שלבים בתהליך קבלת ההחלטות, כאשר לכל שלב יש את בעיותיו.

מקורות:

בטלהיים אבי, "בגין היה מפציץ את הכור העיראקי גם אם לא היה לו רוב בממשלה", מעריב, 29.3.91.
בן צבי אברהם, "מושגי יסוד ביחב"ל, שחקנים: הפרט והשפעתו על עיצוב מדיניות חוץ", האוניברסיטה הפתוחה, ת"א, 1982.
בנזימן עוזי, ראש ממשלה במצור, ירושלים, 1981.
יפתח שמעון, "הכור הגרעיני והאיום על ישראל", מדע, כו, 1, 1982.
גניס א. ומאן ת., תהליך קבלת החלטות, תל-אביב, משרד הביטחון, 1980.
הרכבי יהושפט, מלחמה גרעינית ושלום גרעיני, ת"א, מערכות 1983.
כהן אבנר, אנושות בצל האטום, ת"א, הקיבוץ המאוחד, 1987.
נאמן יובל, "ישראל וההרתעה הגרעינית", מערכות, אפריל 1978.
ניקולו מקיאוולי, הנסיך, ת"א; זמורה ביתן, 1988.
נקדימון שלמה, תמוז בלהבות, תל-אביב, 1986.
פלדמן שי, התרעה גרעינית לישראל, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1983.
פרויס ט., בגין בשלטון, י-ם, 1984.
שיף זאב, יערי אהוד, מלחמת שולל, ירושלים, 1985.
AXELGARD W.FREDRICK, A NEW IRAQ? ,WASHINGTON, 1988.
BURNS MACGREGOR JAMES, LEARDERSHIP, NEW YORK, HARPER AND ROW PUBLISHERS, 1978.
CHALABI AHMAD "THE PAST AS PROLOG", MIDDLE EAST REVIEW, 1990.
MYLROIE LAURIE "HOW WE HELPED SADDAM SURVIVE", COMMENTRY, UNIVERSITY OF CALIFORMIA PRESS, 1977.JULY 1991, PP.15-25.
OTTO NATHAN AND HEINZ NORDERN (EDS), EINSTEIN ON PEACE, N.Y.,SCHOCKEN, 1968.
PELEG ILAN, BEGIN'S FOREIGN POLICY, 1977-1983, NEW YORK, GREENWOOD, PRESS, 1987.
THOMAS C. SCHELLING, THE STRATEGY OF CONFLICT, N.Y, OXFORD UNIVERSITY, 1963.

תגים:

פעולות · האוויר · עיראק · בגין · מנחם · חיל · הישראלי · הגנה · צבא · מדיניות · גרעין · כור · גרעיני · מבצע · אופרה · תמוז

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הפצצת הכור העיראקי", סמינריון אודות "הפצצת הכור העיראקי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.