היישום אינו מחובר לאינטרנט

מלחמת קוריאה-מלחמה מוגבלת אם לאו?

עבודה מס' 050582

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת השאלה על רקע העובדה שהיתה זו המלחמה הראשונה בעידן הגרעיני לאחר הפצצת נגאסאקי והירושימה.

6,883 מילים ,13 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
מבוא

פרק א' - מלחמה מוגבלת:
על המלחמה המוגבלת
גורמי ההגבלות
סוגי הגבלות
סוגי מלחמה מוגבלת
מלחמה גרעינית מוגבלת
הדרגים המדיניים והצבאיים במלחמה מוגבלת

פרק ב' - מלחמת קוריאה:
הרקע המדיני לפרוץ המלחמה
המלחמה עצמה
הגבלה במטרות המדיניות
הגבלה במשאבים
הגבלה בלחימה
הגבלה ביעדים לפגיעה
הגבלה במשתתפים
הדרג המדיני והצבאי במלחמה

סיכום

ביבליוגרפיה

מבוא
ב-6 באוגוסט 1945 הוטלה הפצצה האטומית הראשונה בהיסטוריה על הירושימה. ב- 9 באוגוסט הוטלה הפצצה השניה על נאגאסקי, אחריהם חתמה יפן על כניעה. ההרס שנגרם מפצצות אלו הותיר את יפן והעולם כולו מלאי אימה, אחוזי תדהמה ומשוכנעים שהתחוללה מהפיכה נוראה חדשה באמצעי המלחמה. האנושות נכנסה כעת לעידן הגרעיני.

כתוצאה מהסכם שלאחר מלחמת העולם השניה חולקה קוריאה לשני אזורי השפעה, בין ארה"ב לבריה"מ כשקו רוחב 38 מפריד ביניהן, מצפון לו אזור השפעה סובייטי ומדרום לו אזור השפעה אמריקאי. בצפון הוקמה ממשלה על פי דוגמת הממשלה הסובייטית ובדרום נבחרה ממשלה בבחירות שנערכו בפיקוח האו"ם. עד אמצע 1949, פנתה ארה"ב את מרבית כוחותיה מקוריאה והתכוננה לוותר על אחריותה. ביוני 1950 חצה צבא צפון קוריאה את קו הרוחב 38 ותקף את דרום קוריאה, הנשיא טרומן על מנת להוכיח לעולם הקומוניסטי את נחישות ארה"ב לעמוד בפני התפשטות קומוניסטית, נתן הוראה לצבא לעצור את הפלישה. מועצת הביטחון של האו"ם אף היא דרשה נסיגה
מיידית של הכוחות התוקפים וקראה לחברות האו"ם לספק את כל העזרה האפשרית לדרום קוריאה.
לראשונה בהיסטוריה נלחם כח בינלאומי מאורגן נגד תוקפנות כלשהי, למרות שלמעשה כ-90 אחוז מהכוחות היו אמריקאים או דרום קוריאנים. בראש כוחות האו"ם עמד הגנרל דאגלס מקארתור ומהלך המלחמה היה קשה ועקוב מדם. הצפון קוריאנים נהדפו לבסוף לקו שהתאים באופן גס לקו הרוחב 38 ולאחר משא ומתן ארוך ומייגע הוסדרה הפסקת אש בקיץ 1953. במלחמת קוריאה השאירה ארה"ב למעלה מ-30000 חללים כעדות לנחישות החלטתה להתנגד למה שנחשב תוקפנות ללא סיבה מוצדקת.
מלחמת קוריאה הינה המלחמה הראשונה שבעידן הגרעיני. תפיסת אנשי הצבא מאז מלחמת העולם הראשונה ושחוזקה על ידי מלחמת העולם השניה, היתה שהמלחמה המודרנית תהיה מלחמה טוטאלית ולאור גרעון המערכת הבינלאומית, טען אלברט איינשטיין: "מירוץ החימוש בין ארה"ב לבריה"מ שנחשב במקורו כאמצעי שימנע את הסכנה, לובש אופי היסטורי. שני הצדדים משכללים אמצעים להשמדה המונית בחיפזון קדחתני,... בסופו של דבר יש אותות ברורים יותר ויותר להשמדה כללית"*.
עבודת המחקר שלי תעסוק בשאלה: האם מלחמת קוריאה כמלחמה הראשונה בעידן הגרעין, היתה מלחמה מוגבלת. השערתי היא, כי עקב המפלצתיות של המלחמה הגרעינית וההרס שגרמו הפצצות שהוטלו על הירושימה ונאגסקי מראות שהיו עדיין טריים, תהיה המלחמה הבאה ובמקרה זה מלחמת קוריאה, מלחמה מרוסנת שתשמור על סף אלימות נמוך יחסית, פן ידרדר המצב ואחת המעצמות תתפתה להפעיל נשק גרעיני המצוי ברשותה.
מלחמה מוגבלת היא כזאת אם בצד העוצמה המופעלת בה מצויה עוצמה צבאית שלא הופעלה, ההגבלות במלחמה מוגבלת נגזרות גם מההגבלות במטרות המדיניות, מההגבלות במשאבים והגבלה בלחימה עצמה. הכלים בהם אשתמש לאמת או להפריך את השערת המחקר כי מלחמת קוריאה היתה מלחמה מוגבלת יהיו פרמטרים המאפיינים את המלחמה המוגבלת ובעזרתם בניתוח הארועים אשתמש בכלים אלו ואבדוק האם הופיעו במלחמת קוריאה.
יש לציין כי ראיית מלחמה כמוגבלת, הינה יחסית ותלויה בגורמים המעורבים בה. במחקרי אבדוק את מלחמת קוריאה מנקודת מבט אמריקאית כך שזו כמעצמה קוראת מלחמה מוגבלת לכל מלחמה שאינה כוללת, דהיינו לכל מלחמה שאינה בין המעצמות ולא מופעל בה נשק גרעיני.
עבודתי תחולק לשני פרקים עיקריים. הפרק הראשון יעסוק במלחמה המוגבלת ובמאפייניה ואתייחס באופן מורחב למלחמה הגרעינית המוגבלת ואילו הפרק השני יעסוק במלחמת קוריאה ובו אנתח את מהלכי המלחמה והאם ראויה היא להיקרא מלחמה מוגבלת.
----------------------------------------------------------------------------------
*ס. אליוט, ה. קומאג'ר, ו.לכטנברג, ההיסטוריה של ארה"ב (זמורה ביתן, 1984). עמ' 704.

מקורות:

ביוקאן, אלסטייר. "המלחמה בחברה המודרנית", הוצאת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, מרחביה.
ברודי, בארנארד. "מלחמה ופוליטיקה", הוצאת "מערכות", צבא הגנה לישראל - משרד הבטחון, 1980.
גוטפלד, ארנון. "ארצות הברית, מלחמת האזרחים למלחמה קרה", הוצאת משרד הבטחון, 1989.
הווארד, מייכל. "המלחמה בתולדות אירופה", הוצאת "מערכות", צבא הגנה לישראל - משרד הבטחון, 1985.
הרכבי, יהושפט. "מלחמה גרעינית ושלום גרעיני", הוצאת "מערכות", צבא הגנה לישראל - משרד הבטחון, 1977.
הרכבי, יהושפט. "מלחמה ואסטרטגיה", הוצאת "מערכות", צבא הגנה לישראל - משרד הבטחון, 1993.
לאונרד, רוג'ר אשלי. "על המלחמה: מדריך קצר לקלאוזביץ", הוצאת מערכות, צבא הגנה לישראל - משרד הבטחון, 1977.
מוריסון, סמיואל אליוט. הנרי, סטיל קומאג'ר. ויליאם, א. לכטנברג. "ההיסטוריה של ארצות-הברית", כרך ב', הוצאת זמורה ביתן, 1984.
מרשל, פילד סר מייקל קארבר. (עורך) "אדוני המלחמה", הוצאת "מערכות", צבא הגנה לישראל - משרד הבטחון, 1985.
ביבליוגרפיה באנגלית:
CANON, MICHEL, W. "THE DEVELOPMENT OF THE AMERICAN THEORTY OF LIMITED WAR 1945-63", ARMED FORCES SOCITEY, VOL 19, NO. 1, FALL 1992,PP. 71-104.
CLARK, IAN. "LIMITED NUCLEAR WAR - POLITICAL THEORY AND WAR CONVENTIONS", PRINCETON UNIVERSITY PRESS, 1982.
STUECK, WILLIAM. "THE KOREAN WAR - AN INTERNATIONAL WAR", PRINCETON UNIVERSITY PRESS, PRINCETON NEW JERSEY.

תגים:

הברית · ארצות · קלאוזוביץ · ארה · אמריקה · לחימה · מלחמה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מלחמת קוריאה-מלחמה מוגבלת אם לאו?", סמינריון אודות "מלחמת קוריאה-מלחמה מוגבלת אם לאו?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.