היישום אינו מחובר לאינטרנט

מלחמה מוגבלת

עבודה מס' 050149

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הסבר המושג ותאוריות בנושא תוך קישור למלחמת קוריאה ומלחמת ויאטנם.

2,686 מילים ,8 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

מושג המוגבלות בהיקשרו למושג המלחמה , מציג תופעה מורכבת. זאת, כיוון שקוד המוגבלות חל על כל המישורים הבונים יחד את המלחמה: אלה הקשורים בזמן- השנים טרום המלחמה, שנות המלחמה והשנים אחריה; אלה הקשורים ברמת ניהול המלחמה- הרמה האסטרטגית, האופרטיבית והטקטית; אלה הקשורים במרחב הגיאוגרפי ; ואלה הקשורים בתפיסת המלחמה- באידיאולוגיה, בקונספציה המדינית ובמדיניות הביטחון.
קרל פליפ פון קלאוזביץ אבי האסכולה הרואה במלחמה את המשכה של מדיניות החוץ בדרכים אחרות, טבע את מונח המלחמה המוגבלת. בראשיתה של התאוריה אותה פיתח בחיבורו "על מלחמה" (vom kriege), סבר קלאוזביץ כי מלחמות נוטות מטבען למוחלטות, וחייבות להסתיים בהבסתו המוחלטת של היריב. דעה זו גובשה לאור המלחמות הנפלאוניות והגיוס הלאומי, ששינו את פני המלחמה. אלא שקלאוזביץ, שבחן את התאוריה שלו לאור מלחמות המאה השמונה עשרה, ראה כי לא כל המלחמות הסתיימו בהבסת היריב. להפך. המארשל דה סאקס, אולי המצביע הצרפתי החשוב ביותר בתקופה הקדם נפלאונית, סבר כי מצביע טוב יכול לבלות קריירה שלמה מבלי להיכנס לעימות צבאי ממשי.
לפיכך תיקן קלאוזביץ את התיאוריה שלו וסבר כי מלחמה מתנהלת בשני רבדים. ברובד הצבאי, קימת הנטייה להסלמה, ברובד השני, המדיני, קיימים הגורמים האזרחיים-מדיניים, שמגבילים את הלחימה. בלשונו של רמון ארון זוהי "הדיאלקטיקה של האנטגוניזם".
המוגבלות הראשונית , האידיאולוגית, הקיימת קודם למלחמה, מולידה הגבלה קונספטואלית מדינית ואסטרטגית, שמביאה למוגבלות אופרטיבית וטקטית. יחד עם זאת, המושג "מוגבלות" אינו סטאטי.
מעבר להדרגתיות האנכית שהוא מוליד - מן האידיאולוגיה ועד הטקטיקה - הוא מכתיב הדרגתיות גם במובן נוסף. זו קשורה עם "הכוונה להגבלה" במובן האופרטיבי והטקטי. הנוסחה פשוטה: ככל שברמה האידיאולוגית והקונספטואלית המוגבלות גדלה (מרחב התפיסות האפשריות האחרות הולך ומצטמצם), כך ברמה האופרטיבית והטקטית גבולות המוגבלות מתרחבים.

מלחמת קוריאה ומלחמת ויאטנם הן דוגמאות קלאסיות למורכבות הזו.

מקורות:

ברודי, ברנארד .מלחמה ופוליטיקה; הוצאת מערכות, תל- אביב , 1980
על קלאוזוביץ אצל- הנדל, מיכאל . קלאזוביץ ומבחן התמורות הטכנולוגיות . הוצאת מערכות, תל אביב, 1988.
הרכבי , יהושפט ;מלחמה ואסטרטגיה
טוכמן ברברה; מצעד האיוולת
עזר , גת .מדיניות ומלחמה בהגות הצבאית המודרנית, הוצאת מערכות, ת"א, עמ'9-11
קנדי, פול. עלייתן ונפילתן של המעצמות הגדולות ;הוצ' דביר, תל-אביב, 1992
Morris ,T.A European hist1848-1945. Bell Hyman, London,1987
Seaton-Watson,H, The east European revolution

תגים:

קלאוזביץ

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מלחמה מוגבלת", סמינריון אודות "מלחמה מוגבלת" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.