היישום אינו מחובר לאינטרנט

עולמם של חלוצים בראי הספרות העברית - חייהן של חלוצות העלייה השנייה

עבודה מס' 068063

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת תקופת העלייה השנייה דרך עיניהן של שתי חלוצות בנות עלייה זו: שרה מלכין ותחיה ליברזון.

5,066 מילים ,16 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

תקופת החלוציות הייתה תקופה מלאה בחלומות, בתקוות, באידיאולוגיה מרקיעת שחקים, ולכן היינו מצפים לקרוא ספרות כמעט אגדתית שתתמוך באידיאולוגיה החזקה של אותה תקופה ושל אותם חלוצים. בפועל, מה שקיבלנו ברבים מהמקרים, זו ספרות ריאליסטית שמתארת את המציאות כמו שהיא, ללא פנטזיות או סיפורי גבורה ואגדות.
המיתוסים הרבים שהודבקו לחלוצי העלייה השנייה, קרמו עור וגידים דווקא בכתיבתם הספרותית של ילדי החלוצים ונכדיהם. סביר שממרחק זמן, קשיי החיים והקושי ההסתגלותי של החלוצים מתעמעמים ונמוגים, ולכן בספרות של הדור השני והשלישי, תקופת העלייה השנייה הופכת לתקופה כמעט מיתית, תקופה של אידיאולוגיה עילאית והצלחות מרשימות, כאשר בעיות היום-יום, ההישרדות התמידית, הקשיים, המתחים, הלחצים, האכזבות, כולם נדחקים לקרן זווית ולרוב אף אינם מוזכרים. חשוב לזכור עוד כי בני הדורות השונים - העולים, הילדים והנכדים - העריכו את תקופת העלייה השנייה לפי השקפותיהם וערכיהם, שהלכו והשתנו עם הזמן.

בעבודה זו בחרתי להתמקד בכתבים אוטוביוגרפיים של שתי כותבות בנות העלייה השנייה, אשר דמיון רב מחבר ביניהן - שרה מלכין ותחיה ליברזון. שתי חלוצות אלה העלו על הכתב מעין יומן אישי, המתאר את חיי היום-יום וההתמודדות הקשה, התמודדות כמעט סיזיפית, עם ומול גורמים רבים, אולי רבים מידי להתמודדות של נערות צעירות שעלו לארץ בגפן. שתי הכותבות לא חוסכות ביקורת על אנשי היישוב הישן, האיכרים מאנשי העלייה הראשונה, כמו גם על חבריהן הגברים, חלוצי העלייה השנייה. שתיהן מקפידות לציין את הקושי הגופני, את המחלות, את המאמץ הפיזי והנפשי שנדרש מהן, את ההתמודדות עם מצבים חברתיים שונים, את מלחמת הקיום המתמדת, מלחמה על החיים ועל מימוש האידיאולוגיה איתה עלו לארץ, בגיל צעיר, חסרות כל.
הכתבים של מלכין וליברזון מתארים מציאות קשה מנשוא איתה התמודדו חלוצי העלייה השנייה. הן מאירות באור לא מחמיא את החלוצים, בניגוד למיתוס שנקשר בשמם שנים רבות אחר-כך. הם מציגים חלוצים שוביניסטיים, שהמילה "שוויון" הייתה מהפה אל החוץ בלבד ולא אתוס עליו שמרו בימי עלייתם הראשונים. קושי ניכר עולה גם בהתמודדות עם אנשי הישוב הישן. אנשים אלה לא קיבלו את החלוצים בזרועות פתוחות, כפי שניתן אולי להבין מספרות מאוחרת יותר, אלא דווקא ראו בהם מטרד, לא עזרו במיוחד בקליטתם, אולי גם ניסו להפריע, התייחסו בחשדנות ובזלזול מופגן כלפי החלוצים ובמיוחד כלפי החלוצות, ולעיתים קרובות אף ניצלו את האידיאולוגיה התמימה איתה באו חלוצים אלה, לעשיית רווחים כלכליים.
למרות זאת, עיקר הביקורת של מלכין וליברזון, כאמור, מופנה כלפי חבריהן - החלוצים הגברים כבודדים וכלפי המפלגתיות והתארגנות ה"קולקטיב" של הגברים, שבעיקרה הייתה רבים כנגד אחת. כתיבתן היא כתיבה צינית, חדה, כואבת, המתארת בקור רוח מרשים קשיים בלתי נתפשים העוברים על נערות צעירות, עולות חדשות במדינה חדשה ללא תמיכה כלשהי.
על פניו נראה כי דווקא אידיאולוגיה זו, אידיאולוגיה שמצד אחד גרמה להן ללא מעט בעיות וחיכוכים, היא זו שבסופו של דבר החזיקה אותן עם הראש מעל המים, ואפשרה להן לשרוד את הימים הקשים. ועם זאת, למרות שנראה שהאידיאולוגיה "החזיקה" אותן, ראוי לשאול האם הייתה להן ברירה אחרת? בסיפורן של הנשים שבחרתי (ובמיוחד בסיפורה של תחיה ליברזון), נראה שהן היו מאד בודדות. לא היה להן לאן לחזור, לא היה להן על מי להישען, לא הייתה להן משפחה במובן הכי בסיסי של המילה. באופן טבעי, למרות שהאידיאולוגיה הייתה חשובה מאד, היא פשוט הייתה שם תמיד בשבילן, ונראה שלעיתים הנשים נתלו בה כי היא הייתה הדבר הראשון אשר לשמו עזבו הכול ובאו לארץ ישראל, אך גם הדבר האחרון שעוד נותר להן כאן.

כאמור, בעבודה זו התמקדתי בשתי כותבות נשים - שרה מלכין ותחיה ליברזון, ומטבע הדברים עבודה זו תתמקד הן בחייהן האישיים של שתי נשים אלה, כפי שבאו לידי ביטוי בזיכרונותיהן, והן באופן כללי ורחב יותר בצד הנשי החלוצי של העלייה השנייה, צד שנראה לעיתים כי נדחק לשוליים בשל המספרים הקטנים של נשים שעלו בעלייה זו.

תוכן העניינים:
מבוא
רקע היסטורי-כללי - ימי העלייה השנייה
החלוצות בעלייה השנייה
שרה מלכין - "עם העלייה השנייה זיכרונות"
תחיה ליברזון - "פרקי חיים"
סיכום
רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

מיתוסים רבים נקשרו לתקופת העלייה השנייה. עיון בכתבים של כמה מהעולים הבולטים, מציג את התמונה כהווייתה, בראייה מפוכחת המאירה את המציאות כמות שהיא, ללא המיתוסים שנקשרו לתקופה זו שנים אחר כך. באופן ביקורתי מאד מתאר י.ח. ברנר(1) את טיפוסי העולים, בני העלייה השנייה, שבחרו לעלות לארץ ישראל: "מי היו העולים? משפחה שרצתה להיפטר מאיזו צרה שלחה את הצרה לארץ ישראל ... הצעירים העולים היו במיעוטם אנשי עבודה מנעוריהם, רובם - אנשי ספר או אנשי בטלה. הפועל לא בא לארץ לבנותה ולחיות בבניינה, כשנשאר היה הוא הבונה, כמו תמיד, אבל הוא לא נשאר. כי הוא לא עלה לארץ כי אם ברח אליה. ברח מפני אי הנעימות שבגלות, מפני חוסר עבודה, מפני מלחמה, מפני חובת גיוס לצבא. הייתה סיבה לבוא אבל לא סיבה להישאר, וכשהוסרה הסכנה, מיהר לחזור למקומו או לנסוע לאמריקה".

תגים:

ציונות · זיכרונות · נשים · מיתוס · אידיאולוגיה · קליטה · יישוב · ישן · אוטוביוגרפיה · האישה · בתנועת · העבודה · פועלות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עולמם של חלוצים בראי הספרות העברית - חייהן של חלוצות העלייה השנייה ", סמינריון אודות "עולמם של חלוצים בראי הספרות העברית - חייהן של חלוצות העלייה השנייה " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.