היישום אינו מחובר לאינטרנט

האינטלקטואלים במצרים- המקרה של נאצר

עבודה מס' 071175

מחיר: 249.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: איך משפיעה הנאצריזם על יחסי המשטר עם האינטלקטואלים במצרים במאה ה-20?

7,058 מילים ,22 מקורות ,2018

תקציר העבודה:

מי שיתבונן בחברה ובתרבות המצריות של אמצע המאה התשע עשרה, יגלה כי בתקופה קצרה יחסית התחוללה מהפכה כללית במבני היסוד של התרבות, החברה והפוליטיקה, שהפכה את מצרים מפרובינציה עות'מאנית ומקהיליית תרבות עות'מאנית-מצרית למדינה לאומית ולקהיליית תרבות לאומית מצרית ערבית.
בעידן המהפכני הנאצרי, בשנות החמישים והשישים של המאה ה-20, מעמדם של האינטלקטואלים נתרופף ויוקרתו וחשיבותו של מוסד הסלון האינטלקטואלי התערערו. המעמד המיוחד ממנו נהנו בחברה, בתרבות ובפוליטיקה המצרית הערבית של המשטר הפרלמנטרי הטרום מהפכני נפגע תחת לחצו של המשטר האוטוריטרי הנאצרי. המשטר הרפובליקני דיכא את חופש הביטוי וחיסל למעשה את עוצמתן הרוחנית והפרקטית של הקבוצות המרכזיות של האליטה האינטלקטואלית הוותיקה.
לאור הדברים הנ"ל, מטרת המחקר הינה הנוכחי הינה לבחון את יחסי המשטר עם האינטלקטואלים בתקופת הנאצריזם. כלומר, הרציונל העומד מאחורי מחקר זה הינו לבחון את כיצד התפתחה תופעת האינטלקטואלים במצרים וכיצד מהנאצריזם בא לידי ביטוי ביחסי המשטר עם האינטלקטואלים במחצית המאה שעברה. לפיכך, המחקר בנוי על פי השלבים הבאים: בחלק הראשון מוצגת הסקירה אשר תחילה סוקרת מיהו גאמל עבד אל נאצר ומהו הרעיון הנאצריסטי. בפרק השני של הסקירה מוצגת עמדת האינטלקטואלים מהנאצריזם ומעבד אלנאצר עצמו ובחלק השלישי של הסקירה נסקרים הגורמים לשקיעת הנאצריזם.
חלקו השני של המחקר הינו פרק הדיון המסכם את ממצאי העבודה תוך שילוב הממצאים התיאורטיים השונים לידי תובנות מהותיות ומסקנות של מחקר זה. חלק זה כולל את מגבלותיו של מחקר זה ומציע הצעות למחקרי המשך נוספים אשר רלוונטיים לסוגיה הנבחנת.
כלל השלבים שתיארתי לעיל באים לתת מענה לשאלת המחקר המובילה את עבודה זו והיא: איך משפיעה הנאצריזם על יחסי המשטר עם האינטלקטואלים במצרים במאה ה-20?

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 גאמל עבד אל נאצר
2.1.1 עלייה לשלטון
2.1.2 אפיון דמותו של נאצר
2.2 הרעיון הנצאריסטי
2.3 הגורמים לשקיעת הנאצריזם
2.4 האינטלקטואלים במצרים
2.4.1 רקע להתפתחות האינטלקטואלים במצרים
2.4.2 מאפייני האינטלקטואל המצרי ותפקידו
2.5 עמדת האינטלקטואלים מהנאצריזם ומעבד אלנאצר עצמו
3. דיון ומסקנות
3.1 דיון
3.2 מסקנות
3.3 מגבלות המחקר והצעות למחקר המשך
4. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המדיניות הבריטית בשנות ה-‏50 על מרכיביה השונים כגון יתר מעורבות בענייניהם של שליטים מקומיים ויצירתה של פדרציה, ביטאה ניסיון לכפות סמכות בריטית באזור שבו, על אף שליטה בת מאת שנים ויותר של הבריטים, הורגלו שליטים מקומיים בעצמאות כמעט מלאה בענייניהם. מדיניות זו לא הייתה בבחינת ניסיון לשחזור כוחה של האימפריה הבריטית באזור, אלא ביטאה מאמץ להתמודד טוב יותר עם אתגרי התקופה כגון תביעת עצמאות מצרית, גלי הלאומיות הערבית ומעורבות סובייטית גדלה, ולהיערך מולם. לעתים אמנם היה בכוחה לספק מענה לבעיות מקומיות, אך בטווח הארוך היא תרמה תרומה מכרעת להעלאתו של מפלס המתח בין השבטים לבריטים ולחיזוקה של האופוזיציה, זו העתידה להדיח את השלטון מכיסאו ב-‏1952 על ידי נאצר והקצינים הצעירים (רבי, 2014).

תגים:

תרבות · חברה · פוליטיקה · משטר · מצרים · נאצריזם · נאצר · שלטון · עלייה · המאה ה-20 · עות'מאנים · ערבים · המזרח התיכון · פאן ערביות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האינטלקטואלים במצרים- המקרה של נאצר", סמינריון אודות "האינטלקטואלים במצרים- המקרה של נאצר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.