היישום אינו מחובר לאינטרנט

שינויים במעמד האישה בחברה הערבית כחלק מתהליך מודרניזציה בישראל

עבודה מס' 071172

מחיר: 249.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם חלו תמורות ביחס החברה הערבית בתפיסותיהם כלפי האישה הערביה במעמדה בתא המשפחתי, בחברה ובתרבות?

4,044 מילים ,14 מקורות ,2017

תקציר העבודה:

העבודה הנוכחית עוסק בתפיסות נשים ערביות בקרב החברה הערבית בישראל. הבעיה הנחקרת היא כיצד החברה, המשפחה והתרבות האתנית של החברה הערבית תופסת את מקומן של הנשים במשפחה ובחברה לאור תהליך מודרניזציה אשר מחלחל גם לחברה הערבית המסורתית בארץ ובעולם.
המגזר הערבי בישראל מונה כמיליון וחצי אנשים, ולמעשה מכיל בתוכו אוכלוסייה הטרוגנית מאוד הכוללת את בני הדת המוסלמים (ובכללם הבדואים), הנוצרים, הדרוזים והצ'רקסים. אוכלוסייה זו מגוונת מאוד וצרכיה שונים בתוך מערכת ההשכלה הגבוהה, כמו גם בתחומים אחרים. המגזר הערבי מורכב מאוכלוסייה עירונית המתגוררת הן בערים ערביות והן בערים מעורבות ובכפרים- כאשר חלק מהכפרים אינם מוכרים, מקבוצות בהן רמה סוציו אקונומית שונה, נורמות תרבותיות שונות, רמת דתיות ומסורתיות שונות, וכן שונות ברמת החינוך וההשכלה הגבוהה. מבחינת פיזור גיאוגרפי בשנת 2011 כ- 58% מתושבי המגזר הערבי מתגוררים בצפון הארץ- מחוזות הגליל וחיפה, כ- 19% במחוז ירושלים, 11% במחוז המרכז ותל אביב, וכ-13% בדרום.
האישה הערבייה בישראל היא לכאורה כמו כל אישה אחרת בעולם השואפת לחיות חיים חופשיים ומודרניים.עם זאת, הטריטוריה והסביבה החברתית שבה היא חיה מבדלת אותה משאר נשות העולם.הנשים הפלסטיניות נופלות תחת נטל של גורמים רבים: חינוכיים, תרבותיים, כלכליים, פוליטיים ולאומיים. הגורמים הללו משפיעים על מעמד החברה הפלסטינית בכלל ועל מעמד האישה במיוחד.בתוך החברה הערבית, דימוי האישה כאם וכרעיה מביא לאפליה, לחולשה ואפילו לאלימות. נשים במגזר הערבי חונכו וגדלו על דעות קדומות ומוסכמות חברתיות נוקשות.

מטרת העבודה הינה לבחון כיצד נתפסת האישה בחברה הערבית ולאמוד את ההבדלים בין המגזרים השונים בחברה הישראלית. החלק הראשון הינו סקירת הספרות אשר עוסקת בחקר המשפחה הערבית בישראל וחלחול תהליך המודרניזציה אל תוך התא המשפחתי בחברה הערבית; מבנה המשפחה הערבית המסורתית בראשה עומד האב ואליו כפופים ילדיו ורעייתו; התמורות ושינויים במבנה התא המשפחתי בחברה הערבית, כלומר השפעת תהליך המודרניזציה על מבנה וסמכויות בתא המשפחתי בחברה הערבית; וכן תיאור החברה הערבית בישראל, כלומר תיאור התפלגות החברה הערבית לפי דתות, השכלה, אזורי מחיה ועוד. החלק השני בסקירת הספרות עוסק בגורמים המחלישים את מעמדן של הנשים הערביות בישראל, כלומר סיבות להחלשות מעמד האישה הערבייה בחברה הערבית לאורך ההיסטוריה וכן בהעצמת האישה הערבייה בתרבות הפטריארכאלית- השפעת תהליכי המודרניזציה על תהליך העצמת האישה בחברה הערבית.
בחרנו לעסוק ולחקור נושא זה מתוך צורך להבין, ללמוד ולהכיר כיצד נתפסת האישה בחברה הערבית ולאמוד את ההבדלים בין המגזרים השונים בחברה הישראלית. זיקתנו לנושא זה נובעת מצד אחד מתוך הכרות אישית מעמיקה עם מספר נשים ערביות אשר טוענות כי מטרתן היא לגדל את ילדיהן ולאפשר לבעל שקט נפשי בתעסוקה ומאידך הכרות נוספת עם נשים ערביות אשר מאמינות בפיתוח קריירה אישית ואי תלות בבעל והילדים.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 החברה הערבית בישראל- ממצאים דמוגרפיים כלליים
2.2 מבנה התא המשפחתי בחברה הערבית
2.3 תמורות ושינויים במבנה התא המשפחתי בחברה הערבית
2.4 הגורמים המחלישים את מעמדן של הנשים הערביות בישראל
2.5 העצמת האישה הערבייה בתרבות הפטריארכאלית
3. דיון ומסקנות
3.1 דיון
3.2 מגבלות המחקר והצעות למחקרי המשך
4. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הערבים מהווים 20.5% מהאוכלוסייה הכללית בישראל ו-18.0% מהאוכלוסייה בגיל העבודה. הסיבה להבדל זה באחוזים היא כי זו אוכלוסייה עם משקל גדול לילדים ונוער (בני פחות מ-15). אחוז הילדים בגיל 14-0 הוא 36.8%לעומת26.2% אצל היהודים. משקל הערבים באוכלוסייה השתנה עם השנים: עם קום המדינה כ-18% מתושביה היו ערבים. בעקבות גל העלייה הגדול, הוא ירד חדות לפחות מ-14%במהלך השנה לאחר מכן ועד ל-11% בשנת 1951. בשל פריון הילודה הגבוה יחסית בקרב הערבים נרשמה עלייה בחלקם באוכלוסייה עד לכ-12% ב-1966 וב-1967 עלה משקלם ליותר מ-14%, כתוצאה מסיפוח ירושלים המזרחית לישראל, ומ-1967 ועד 1989 גדל בקצב ממוצע של נקודת האחוז כל חמש שנים והגיע ל-18.5% בסוף שנות ה-80 (ישיב וקסיר, 2013).

תגים:

ישראל · חברה · ערבים · שינויים · תמורות · מודרניזציה · שינוי · התקדמות · מעמד · נשים · נשים ערביות · החברה הערבית · דתיות · דימוי · מגזר · פמיניזם · משפחה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שינויים במעמד האישה בחברה הערבית כחלק מתהליך מודרניזציה בישראל ", סמינריון אודות "שינויים במעמד האישה בחברה הערבית כחלק מתהליך מודרניזציה בישראל " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.