היישום אינו מחובר לאינטרנט

גיוס נשים לתפקידי לחימה בצה"ל

עבודה מס' 070825

מחיר: 319.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהי עמדתן של לוחמות בצבא כלפי גיוס נשים לתפקידי לחימה בצה"ל?

8,990 מילים ,19 מקורות ,2020

תקציר העבודה:

שאלת המחקר הנבחנת הינה: מהי עמדתן של לוחמות בצבא כלפי גיוס נשים לתפקידי לחימה בצה"ל תוך דגש על גיוון מגדרי ביחידות לוחמות?
מתן מענה לשאלה זו נעשה במחקר זה באמצעות המחקר האיכותני אשר מציג סקירת מחקרים קודמים בנושא תוך שילוב ממצאי עשר ראיונות מחקר חצי מובנים שנערכו עם בנות בתפקידי לחימה שונים מחטיבה מרחבית 769 בפיקוד צפון בצה"ל.
ממצאי המחקר אשר עלו מתוך ניתוח הראיונות השונים, העלו תובנות רבות בנוגע לגיוון המגדרי של צה"ל בהקשר לתפקידי הלחימה. ראשית, נמצא כי הבנות אשר משרתות מתפקידי לחימה עושות זאת לרוב מתוך בחירה הנובעת מערכי ציונות ואידיאולוגיה אולם ישנן גם בנות ששירות זה מהווה עבורן ברירת מחדל וכאלה שוייכו למערך הלוחם ללא שיקול דעתן אך מספרן מועט ביחס ללוחמות בעלות מוטיבציית השירות הגבוהה לוחמות.
בנוסף, נמצא כי לרקע של הבנות השפעה רבה על בחירתן לשרת בתפקידים קרביים. המשפחה, החברים וסביבת המגורים הם אלה שבמהלך השנים השפיעו רבות על ההשפעה של אותן בנות לבחור בשירות קרבי בצה"ל על פני שירות פחות משמעותי.
כמו כן, נבחנה סוגיית האפליה המגדרית בצה"ל בתפקידים קרביים ונמצא כי מרבית הבנות מוצאות כי עדיין קיימת אפליה מגדרית הן של המערכת הצבאית והן של החברה אשר רואה בבנות נחותות יותר מבחינה פיסית ומנטאלית לשרת בתפקידים קרביים. לבסוף, נמצא כי גם כיום קיימים חסמים רבים עבור בנות מלשרת בתפקידים קרביים כאשר בין החסמים נמצאו החסמים המערכתיים-ארגוניים של צה"ל כגון יכולת שילוב והתחשבות בחיילים הדתיים, חסמים משפחתיים כאשר לרוב משפחות מעדיפות את בניהן בתפקידי לחימה ולא בנותיהן, חסמים פיסיים כאשר תפקידי לחימה דורשים מעמסות פיסיות רבות הן בהכשרה והן בשירות ולעיתים עומס זה אינו מומלץ או תואם לאוכלוסיית הנשים בצה"ל ולבסוף חסמים תפיסתיים כאשר עדיין קיימת תפיסה לפיה בנים צריכים להתגייס בעיקר לקרבי ובנות בעיקר לתפקידי פקידות שונים.
חשיבות העיסוק בסוגיית שילובן של נשים בתפקידי לחימה בצה"ל ועמדתן של לוחמות כלפי שילוב זה נובע מתוך העיסוק הרחב בגיוון המגדרי בצבא מהיום הקמתו עת הקמת מדינת ישראל ועד היום. צה"ל פועל לשלב נשים בתפקידים שונים בצבא תוך שמירה ככל הניתן על שוויון מגדרי בכלל רמות הניהול ההיררכי ובתוך היחידות עצמן. אולם, גם כיום הגיוון המגדרי של הצבא אינו שוויוני, וודאי כאשר אנו עוסקים בתפקידי לחימה שכן גם בעת הנוכחית נמנע מנשים לבצע תפקידים קרביים מסויימים שמאפיינים בעלי תפקיד ומשימות גבריים בלבד. בין יחידות אלה קיימות סיירת מטכ"ל, שייטת ועוד כאשר הסוגיה העכשווית האחרונה עסקה בגיוסן של בנות לחיל השריון אשר דורש התמודדות נפשית ופיסית רבה עם השירות הצבאי הקשה והסיזיפי.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 צה"ל.
2.2 שירות נשים בצה"ל.
2.3 נשים לוחמות בצה"ל.
2.4 עמדות בעד ונגד שילובן של נשים בתפקידי לחימה בצה"ל.
3. מתודולוגיית המחקר
3.1 שיטת המחקר.
3.2 כלי המחקר
3.3 הליך המחקר
3.4 מרחב המחקר.
3.5 משתתפי המחקר.
3.6 אתיקה.
4. ממצאים
4.1 גורמי השפעה על גיוס לקרבי
4.1.1 סביבת מגורים.
4.1.2 משפחה.
4.1.3 אופי אישי
4.2 מוטיבציה לשירות קרבי בצה"ל
4.3 אפליית נשים בצה"ל
4.4 חסמים
4.4.1 חסמים פיסיים.
4.4.2 חסמים ארגוניים
4.4.3 חסמים משפחתיים.
4.4.4 חסמים תפיסתיים
5. דיון וסיכום
5.1 דיון.
5.2 סיכום
6. ביבליוגרפיה
7. נספחים

קטע מהעבודה:

צה"ל, כ'צבא העם' פועל לגיוס נשים וגברים כאחד מתוך מהאידיאולוגיה האוניברסלית של מדינת הלאום המודרנית (ששון-לוי, 2011). על מנת ליישם זאת, עוגן בחוק שירות הבטחון בשנת 1949 שירות נשים בצה"ל כאשר במרוצת השנים עבר חוק זה מספר תמורות העוסקות בנושאים שונים וביניהם גם נושא גיוסן של נשים לצה"ל (משה, 2013). על אף שחוק שירות הבטחון חוקק רק לאחר קום מדינת ישראל, שילובן של נשים בשירות כוחות לוחמים בישראל בוצע עוד טרם קום המדינה. דוגמא מהותית לכך ניתן לראות בגיוסן של נשים לכוחות הפלמ"ח (פלוגות מחץ), כאשר נשות הפלמ"ח שירתו בהתנדבות כמפקדות לוחמות, חבלניות, נהגות וכו'. כמעט באופן זהה לחלוטין לגברים בפלמ"ח, גם הנשים עברו אימונים והכשרה דומים לשל הגברים ואף פוזרו במגוון רחב של יחידות. בתקופת מלחמת השחרור, פעילותן הצבאית הגיעה לשיא והן שירתו בתפקידי לוחמה ופיקוד תחת אש (נבו ושור, 2001).

תגים:

לוחמות · נשים · צבא · קרביים · תפקידי לחימה · פמיניזם · גיוון מגדרי · ראיונות · ראיון · אליס מילר · מעמד האישה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גיוס נשים לתפקידי לחימה בצה"ל ", סמינריון אודות "גיוס נשים לתפקידי לחימה בצה"ל " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.