היישום אינו מחובר לאינטרנט

גיוס נשים לתפקידי לחימה בצה"ל

עבודה מס' 071106

מחיר: 259.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהן עמדות הציבור כלפי שילובן של נשים בתפקידי לחימה בצה"ל?

7,530 מילים ,19 מקורות ,2017

תקציר העבודה:

מטרת המחקר הנוכחי הינה לבחון את העמדות השונות בציבור הישראלי כלפי גיוסן של נשים לתפקידי לחימה בצה"ל ואת הגורמים וההסברים השונים לעמדות החיביות ו/או השליליות כלפי סוגיה זו.
עד 1995, עת עתירת אליס מילר לבג"ץ לגיוסה לקורס טיס, תפקידי לחימה היו סגורים כלפי נשים. עם עתירה זו נשברה תקרת הזכוכית ותפקידי לחימה רבים נפתחו לנשים בצה"ל ביניהם מג"ב, חובלים וקרקל. העמדות כלפי גיוס נשים לתפקידי לחימה מגוונות. חלקן נשענות על מוטיבים חברתיים התומכים בשיוויון חברתי מלא בין המינים, חלקם על חוק כבוד האדם וחירותו הדוגלים בשיוויון מתוקף החוק, ואילו חלקם טוענים לחוסר הסכמה ושיוויון בין המינים ותומכים את עמדתם על מוטיבים דתיים שכן אלה אוסרים שילוב בין המינים וטוענים להפרדה, וודאי פיסית בין גברים ונשים. חלק טוענים למגבלות פיסיות של נשים אשר עלולת לסכן אותן ואת הסובבים אותן בשדה הקרב ואילו חלק טוענים למוסריות שבגיוס נשים ללחימה שכן אלה עלולות ליפול בשבי ויש הסבורים כי חמור זה משבי לוחמים ממין זכר.
בחינת ההשערות השונות העלתה כי קיים קשר שלילי מובהק בין גיל ובין עמדות גיוס נשים לתפקידי לחימה בצה"ל כאשר נמצא כי ככל שהפרט צעיר יותר כך הוא בעל עמדות חיוביות יותר. את טענה זו ניתן לחזק בהנחה כי מבוגרים אשר שירתו בצבא לפני המון שנים ולא חוו שיתוף פעולה בתפקידי לחימה כתף אל כתף עם נשים, אינם פתוחים מספיק לשינוי זה ולכן פחות חיוביים בעמדותיהם כלפי גיוס נשים לתפקידי לחימה כיום. בנוסף, נמצא כי חילונים הם בעלי עמדות חיוביות יותר לגיוס נשים לתפקידי לחימה בצה"ל לעומת דתיים כאשר לממצא אמפירי זה יש סימוכין תיאורטי כאשר המתנגדים לכך הינם בעיקר דתיים אשר אינם רואים לנכון לשלב נשים בלחימה בצמוד לגברים לוחמים וכי הדבר עלול לערער את ערכם הדתי ולפגוע בתפקודם היומיומי כלוחמים.
כמו כן, גם נמצאו עמדות חיוביות יותר לגיוס נשים לתפקידי לחימה בקרב נשואים לעומת רווקים ובקרב נשים לעומת גברים. גם לממצאים אלה חיזוק תיאורטי כאשר אני מוצאת בממצאים הספרותיים כי אמנם קיימת מגמה שלילית בגיוס נשים לצה"ל אולם מתוך אלה שכן מתגייסות קיימת מגמה חיובית לבחור בתפקידי לחימה ועל כן עמדותיהן של נשים חיוביות יותר משל גברים בהקשר זה.
שירות נשים בצה"ל עבר תמורות במהלך השנים על רקע השינוי שחל במעמדן של הנשים בחברה הישראלית בכללותה. המגמה הכללית השוררת כיום בצה"ל היא לקדם שירות משמעותי יותר של נשים ולהנחיל יחס מכבד לנשים בצה"ל. עם זאת המלאכה עדיין רבה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 שלבים התפתחותיים בגיוסן של נשים לצה"ל
2.2 גיוס נשים לתפקידי לחימה בצה"ל
2.3 התייחסות לעמדות השונות כלפי גיוס נשים לתפקידי לחימה בצה"ל
2.3.1 המימד החברתי
2.3.2 המימד החוקי
2.3.3 המימד הפיזיולוגי
2.3.4 המימד הארגוני
2.3.5 המימד המוסרי
3. מתודולוגיית המחקר
3.1 משתני המחקר
3.1.1 משתנה תלוי
3.1.2 משתנים בלתי תלויים
3.2 מערך המחקר
3.3 מדגם המחקר
3.4 תיאור שיטת הדגימה
3.5 שיקולים בבחירת שיטת הדגימה
3.6 כלי המחקר
3.7 הליך המחקר
3.8 עיבוד הנתונים
4. ממצאים
4.1 משתתפי המחקר
4.2 תיאור משתני המחקר
4.3 בחינת השערות המחקר
4.4 בחינת רגרסיה
5. דיון ומסקנות
5.1 דיון
5.2 מגבלות המחקר
5.3 הצעות לעבודות המשך
6. ביבליוגרפיה
7. נספחים

קטע מהעבודה:

צבא ההגנה לישראל הוא צבאה של מדינת ישראל. צה"ל פועל בכפיפות לרשויות השלטון האזרחי הדמוקרטי, ובכפוף לחוקי המדינה. מטרת צה"ל היא להגן על קיומה של מדינת ישראל ועל עצמאותה, ולסכל מאמצי אויב לשבש את אורח החיים התקין בה. חיילי צה"ל מחוייבים להילחם, להקדיש את כל כוחותיהם, ואף לחרף את נפשם להגנת מדינת ישראל, אזרחיה ותושביה. חיילי צה"ל יפעלו עפ"י ערכי צה"ל ופקודותיו, תוך שמירה על חוקי המדינה וכבוד האדם, וכיבוד ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. פתיח זה הוא נוסח "רוח צה"ל" המוגדרת "תעודת הזהות הערכית של צה"ל, אשר ראוי שתעמוד ביסוד הפעולות של כל חייל וחיילת בשירות סדיר ובשירות מילואים, אולם ההסטוריה וההווה מלמדים אותנו כי רוח זו אינה עומדת בקנה אחד עם המציאות הקיימת בנוגע לשילובן של נשים בצה"ל ובתפקידי לחימה בפרט (הבר ושרביט-ברוך, 2013).

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גיוס נשים לתפקידי לחימה בצה"ל ", סמינריון אודות "גיוס נשים לתפקידי לחימה בצה"ל " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.