היישום אינו מחובר לאינטרנט

גיוס נשים לתפקידי לחימה בצה"ל

עבודה מס' 071040

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת תופעת גיוסן של נשים לתפקידי לחימה בצה"ל.

5,655 מילים ,35 מקורות ,2021

תקציר העבודה:

שירות נשים בצה"ל עוגן מאז שנת 1949 בחוק שירות הביטחון על גלגוליו, וכיום בחוק שירות ביטחון -(נוסח משולב), התשמ"ו 1986, והוא מבוסס על התפיסה הערכית של מודל צבא העם. נשים הן 33% ממצבת הכוח הסדיר בצה"ל נכון לשנת 2012 ומחזיקות בנתוני גיוס נמוכים למדי 42% מהנשים אינן מתגייסות.
מעבר לנתונים אלה על גיוס נשים, ברמת המיקרו ניתן לבחון את גיוסן של נשים לצה"ל בהיבטי לחימה. שיבוץ נשים בתפקידי לחימה החל בשנת 1995, בעקבות פסק הדין של בג"ץ בעניינה של אליס מילר. התפקיד הראשון שנפתח היה טיס, ואחריו נפתחו בהדרגה 14 תפקידים, ובהם חובלות, לוחמות מג"ב, לוחמות נ"מ, לוחמות בגדוד קרקל ולוחמת רפואית מוטסת.
שיעור הנשים בקרב הלוחמים עמד ב- 2006 בממוצע על 2.5%. רובן היו בקרקל (73% מלוחמי הגדוד), באב"ך (33% מהלוחמים), בנ"מ (30% מהלוחמים) ובתותחנים (2%) מהלוחמים. מתוך תרשים 1 עולה כי ב- 2013 כבר היו הנשים 5% מהכוח הלוחם, כלומר קפיצה של 100% ב-7 שנים. מבין כלל הלוחמות בצה"ל - רובן משרתות בחי"ר (לנקרי, 2014).
ב21 לחודש נובמבר 2016 כתב דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז את הדברים הבאים בחשבון הטוויטר שלו: "לפני שממהרים לקבוע אם נשים יכולות ומסוגלות, מה יקרה לאתוס הלחימה ואם אפשר במורכבות החברה הישראלית לאפשר לנשים לשרת ביחידות הצבא השונות, כדאי לשים לב לעובדות הבאות: בשנים האחרונות פתחנו תפקידים רבים לנשים והמהלך הוכח כנכון, ככזה המאפשר לצה"ל למצות את המתגייסים והמתגייסות באופן טוב יותר, בלי לפגוע ברגשותיהם של חיילינו וכמובן שבלי לפגוע באתוס הלחימה".
אם כך, נראה כי צה"ל מאמין בשילוב נשים בתפקידי לחימה שונים ומעודד לכך. שירות נשים בצה"ל עבר תמורות במהלך השנים על רקע השינוי שחל במעמדן של הנשים בחברה הישראלית בכללותה. המגמה הכללית השוררת כיום בצה"ל היא לקדם שירות משמעותי יותר של נשים ולהנחיל יחס מכבד לנשים בצה"ל. עם זאת המלאכה עדיין רבה. ישנם גורמים שונים מתוך המסגרת הצבאית לשעבר כדוגמת האלוף רון טל והאלוף אביגדור קהלני, שניהם מפקדים מחיל השריון, אשר מוצאים שלא לשלב את הנשים בכלל תפקידי הלחימה האפשריים.
בחרתי לעסוק ולבחון את תופעת גיוסן של נשים לתפקידי לחימה בצה"ל בשל אקטואליות נושא זה בשנה האחרונה וכן לאור החשיבות שאני מוצאת בתפיסה המגדרית הנוגעת לשילוב נשים בצה"ל או בכל תפקיד בטחוני אחר. אני סבורה כי העיסוק בנושא זה יביא את הקורא לקריאת המציאות והעובדות בתחום מחקר זה ויבחן באופן אופטימלי את תפיסת הציבור בסוגיה חברתית זו. חשיבות העיסוק בסוגיית שילובן של נשים בתפקידי לחימה בצה"ל ועמדתן של לוחמות כלפי שילוב זה נובע מתוך העיסוק הרחב בגיוון המגדרי בצבא מהיום הקמתו עת הקמת מדינת ישראל ועד היום. צה"ל פועל לשלב נשים בתפקידים שונים בצבא תוך שמירה ככל הניתן על שוויון מגדרי בכלל רמות הניהול ההיררכי ובתוך היחידות עצמן. אולם, גם כיום הגיוון המגדרי של הצבא אינו שוויוני, וודאי כאשר אנו עוסקים בתפקידי לחימה שכן גם בעת הנוכחית נמנע מנשים לבצע תפקידים קרביים מסויימים שמאפיינים בעלי תפקיד ומשימות גבריים בלבד. בין יחידות אלה קיימות סיירת מטכ"ל, שייטת ועוד כאשר הסוגיה העכשווית האחרונה עסקה בגיוסן של בנות לחיל השריון אשר דורש התמודדות נפשית ופיסית רבה עם השירות הצבאי הקשה והסיזיפי.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 צה"ל
2.2 שירות נשים בצה"ל
2.3 נשים לוחמות בצה"ל
2.4 עמדות בעד ונגד שילובן של נשים בתפקידי לחימה בצה"ל
5. דיון וסיכום
5.1 דיון
5.2 סיכום
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

החוק במדינת ישראל, מאז הקמתה בשנת 1984, מחייב כל יהודי בגיוס לשירות צבאי, הן גברים והן נשים. גיוס זה איננו מבחין בין מגדרים בשלב הגיוס לשורות הצבא, וכן אינו מגביל רשמית את המועמדים לגיוס ממין זכר או נקבה או בעלי נטיות מיניות הומופוביות מהתייצבות לשירות חובה, מכאן שמותר לכלל אזרחי מדינת ישראל לשרת בשורות הצבא (Kaplan & Ben-Ari, 2000). הגיוס הכלל אזרחי מלווה את צה"ל מיום הקמתו אולם העדר השפעה לנטיות מיניות החל לקבל תוקף רק בשנת 1993 עת גובשה מדיניות חדשה זו (Zaccai, 2012). יש מחקרים רבים העוסקים בניתוח מגדריות הצבא הישראלי, עם זאת הם בעיקר מתמקדים ברמת מקרו כמו מדיניות או תפיסות צבאיות אולם מחקרים העוסקים בהיבטים חברתיים, מגדריים ותרבותיים בתוך הצבא עדיין זקוקים לתשומת לב מחקרית רבה.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גיוס נשים לתפקידי לחימה בצה"ל", סמינריון אודות "גיוס נשים לתפקידי לחימה בצה"ל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.