היישום אינו מחובר לאינטרנט

מתווה הגז בישראל

עבודה מס' 070748

מחיר: 249.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: באופן תיאורטי, במידה וניתן להתאים את מתווה הגז של אוקראינה ועומאן לישראל, מהו מתווה הגז האופטימלי למדינת ישראל?

6,227 מילים ,20 מקורות ,2018

תקציר העבודה:

בתאריך 17 לדצמבר 2015 נחתם מתווה הגז על ידי בנימין נתניהו, ראש הממשלה. מתווה הגז כולל בתוכו את הסדרת שוק הגז ועונה על השאלות הבאות:
אלו חברות תחזקנה באלה מאגרים?
בכמה אחוזים של המאגרים מותר לחברות הגדולות להחזיק?
מהם תאריכי הגג לפיתוח חלק מהמאגרים על ידי חברות הקידוח?
במתווה האמור נקבע מחיר מקסימלי שמדינת ישראל תשלם על יחידת גז וכן נקבעה כמות היצוא המותרת של הגז למדינות זרות. לאור הביקורת הציבורית על המתווה שנחתם, הטענה היא שמימוש חתימת מתווה הגז הקיים היא התרחיש הפסימי, שלאו דווקא עונה על כל צרכיה של מדינת ישראל כמתווה גז אחר במדינות העולם. ננתח את המתווה הקיים ובאופן תיאורטי על ידי השוואה בין מתווה הגז של אוקראינה ועומאן שהן מדינות ברות השוואה לישראל מבחינת עתודות הגז המוכחות ותשתיות הגז נגדיר את מתווה הגז האופטימלי לישראל.
התרחיש האופטימי הוא הצעת מתווה אשר אם ימומש יוכל לשפר את התנאים הקיימים למשק הישראלי. מטרת העבודה היא לכמת את התמורות לכלכלה הישראלית הנובעות משיפור במתווה הגז.
עבודה זו תעסוק במתווה הגז בישראל והשפעותיו הכלכליות כפי שהמתווה כיום, שהוא התרחיש הפסימי. בעבודתנו נגדיר 2 תרחישים בהקשר למתווה הגז. האחד הוא תרחיש פסימי, ולפיו ימומש ההסכם הקיים. השני הוא תרחיש אופטימי, הצעת שיפור למתווה הגז הנוכחי. לנוכח התרחיש שהוא פחות כדאי כלכלית, תבחן העבודה תרחיש טוב יותר, שהוא התרחיש האופטימי, למתווה גז משופר למדינת ישראל. מטרת העבודה היא לערוך השוואה בין מתווה הגז בישראל למתווה הגז באוקראינה ובעומאן.
לנוכח האמור תהיה שאלת המחקר: במידה וניתן להוסיף או לשפר תנאים בהשוואה למתווה הגז של אוקראינה ועומאן מהו מתווה הגז האופטימלי למדינת ישראל?
שאלות משניות:
- מהן ההכנסות לקופת המדינה במתווה הנוכחי ומה יהיו ההכנסות בתרחיש האופטימי?
- האם המתווה היום יוצר מקומות עבודה בארץ, מה יהיה מספר מקומות העבודה החדשים בתרחיש האופטימי?
- מה קרה\יקרה למחירי האנרגיה לאחר חתימת המתווה, מה יהיו מחירי האנרגיה בתרחיש האופטימי?
השאלות הנ"ל נובעות משאלת ההשלכות הכלכליות של מתווה הגז על ישראל. על השאלות ניתן לענות בעזרת נתונים סטטיסטיים שמוצגים כיום לאחר חתימת מתווה הגז ובנוסף על ידי השוואה של מתווה הגז בישראל למתווה הגז באוקראינה ובעומאן. לאחר השוואה עם אוקראינה ועומאן, ניתן יהיה להציע מתווה משופר.
הפרמטרים שבהם ייעשה שימוש לבדיקה:
- שותפות המדינה באחוזים מרווחי הגז על ידי מיסוי
- מספר יצרנים שנכנסים לענף מידי שנה
- מספר שחקנים בענף, המקומיים והבין- לאומיים
- כימות ביקושים על פי כמות גז נצרכת
- השפעת ההיצע והביקוש על המחירים

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. הצגת מתווה הגז בישראל עומאן ואוקראינה
2.1. ישראל
2.2. אוקראינה
2.3. עומאן
3. הכנסות המדינה ממיסוי רווחי הגז בישראל, אוקראינה ועומאן
3.1. ישראל
3.2. אוקראינה
3.3. עומאן
4. השפעת המתווה על מקומות עבודה ומחירי האנרגיה
4.1. ישראל
4.2. אוקראינה
4.3. עומאן
5. מתווה הגז האופטימלי למדינת ישראל
6. סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

עיקרי מתווה הגז שהתקבל בהחלט משלה היו הענקת מספר פטורים חריגים מצד אחד וויתור על חלק נכבד מהכנסות המדינה, שהיו יכולות להיות מופנות לטובת הציבור. החברות "דלק" ו"נובל אנרג'י" הן השותפות הבכירות במאגרי הגז "תמר" שהתגלה בשנת 2009 ו"לוויתן" שהתגלה בשנת 2010. הפטור ממגבלות ההגבלים העסקיים העניק למעשה לחברות "דלק" ו"נובל אנרג'י" זכות לאחזקת מונופול בתחום הגז. יתר על כן, סעיף 29(ג) מחייב לפתח שדה נפט בתוך שלוש השנים הראשונות לקבלת ההיתר. לזכייני הגז ניתן פטור מכך והמשמעות היא שהם יכולים להחזיק במשאב מבלי לפתחו, ולנצל הזדמנויות שבו יעלה מחיר הגז, כמו תחילת הפקה מאוחרת לשם עלייה משמעותית במניות הגז. בפועל, כך פרסם הכתב אבי בר-אלי ב"דה מרקר" (22.11.2015) כי: "מתווה הגז נועד למעשה למנוע ממונופול הגז את איבוד מאגר לווייתן, היות שאפסו סיכוייו לפתחו במועד". כאן כבר ניתן לראות את הבעייתיות של הפטור מחובת ההגבל העסקי של מונופול הגז, שמיד מנוצל להשגת הטבות חריגות, שבפועל הן על חשבון הציבור.

תגים:

אנרגיה · נפט · דלקים פוסיליים · כלכלה · מחאה · גז טבעי · עומאן

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מתווה הגז בישראל", סמינריון אודות "מתווה הגז בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.