היישום אינו מחובר לאינטרנט

מתווה הגז בישראל

עבודה מס' 070679

מחיר: 599.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם במתווה הגז נכנס עקרון הנאמנות הציבורית, וכיצד.

8,326 מילים ,26 מקורות ,2017

תקציר העבודה:

עבודה זו מורכבת מסקירה כללית של השתלשלות התהליכים שהתרחשו בישראל בעקבות הגילויים החדשים במאגרי גז טבעי שנתגלו במים הטריטוריאליים של ישראל מול חופי המדינה בכמויות אדירות. לאור הגילויים והציפיות לשינויים מרחיקי לכת בכלכלה, בחברה ובביטחון של המדינה, גופים בממשלה ובציבור נדרשו לבחון את הנושא על כל האספקטים, ההשפעות, התמורות של מכלול הגורמים המעורבים בדבר. המדינה נדרשה לבסס מתווה גז שיבהיר את כל הנושאים הקשורים למשאבי הטבע של המדינה במדיניות ברורה ומסודרת אל מול חברות הגז - מדיניות המיסוי, התמלוגים, נושאים סביבתיים, פיקוח על קצב הפקת הגז, דאגה על המשך החיפושים. לנוכח טעויות של ממשלות ישראל בעבר שנתנו לחברות תעשייתיות לנצל את משאבי הטבע של המדינה מבלי שהאזרח הקטן ייהנה מרווחים אלו, המתווה בא לשמר את על האינטרס הציבורי והלאומי.

שאלת המחקר העומדת בבסיס עבודה זו האם במתווה הגז הנוכחי כפי שמכירים היום (שנת 2017) נכנס עקרון הנאמנות הציבורית וכיצד נאמנות זו באה לידי ביטוי? מחקר זה ינסה לתת מענה לשאלה זו השנויה במחלוקת בחברה הישראלית מאז שנתגלו שדות גז טבעי בכמויות משמעותיות עבור השוק המקומי ועבור היצוא. חיפושים וקידוחים אחר הימצאות שדות גז בישראל החלו כבר בשנות ה-50 של המאה הקודמת אולם רק בשנת 1999 נתגלה מאגר גז בלב ים מול חופי אשקלון בכמות משמעותית יחסית הידועים בשם "מארי" ו"נועה" בשותפות נובל אנרג'י וקבוצות דלק (כעת בעלות ים תטיס), והפקת הגז הטבעי ממנו החלה ב-2004. בשנת 2009 שוב נתגלה שדה גז משמעותי מול חופי חיפה היודע בשם "מאגר תמר" ומאגר "דליה" (בשותפות נובל אנרג'י ישראמקו ועוד).

היבטים נוספים שייבדקו בעבודה זו המשמשים כגורמי השפעה לגבי שאלת הנאמנות הציבורית הם שאלות בסיסיות כגון: לכמה אנרגיה זקוק המשק הישראלי מהפן האזרחי ומהפן היצרני תעשייתי והאם צרכים אלה באים לידי ביטוי בהסכמים שנחתמים בין הממשלה ובין חברות הגז, מה יהיו היקף ההכנסות ממתווה הגז הן לצרכן, הן ליצרן והן למדינה, מה תהיה ההשפעה הסביבתית בניצול הגז הטבעי על החברה בישראל, מהו ההיקף של חלוקת הרווחים ממתווה הגז בין המדינה ובין היזמים ואיך המצב בארץ בהשוואה לחלוקת רווחים במדינות אחרות בעולם. לסיכום, מדינת ישראל לא רוצה לחזור על שגיאות העבר בחלוקת משאבי טבע שהם נחלת הכלל לאילי ההון ומצד שני למדינת ישראל יש בעיות ספציפיות כמו בידודה הכלכלי ביחס למדינות אחרות המצריכות התייחסות מיוחדת להשקעות אמריקאיות, נובל אנרג'י לדוגמא. לכן, חשוב לבדוק את כל הפקטורים על מנת לקבל מסקנות מושכלות ומאוזנות וללא משוא פנים.

תוכן העניינים:
תקציר
מבוא
סקירת ספרות
1. משק הגז הטבעי במדינת ישראל
2. מתווה הגז השונים
מה נחתם במתווים השונים של הגז בין הממשלה ובין היזמים המובילים?
ועדת צמח
המלצות וועדת ששישנסקי
חלוקת הרווחים בין המדינה ובין היזמים והיקף ההכנסות
ייצוא הגז
אסדות קידוחים
השפעות על המשק והתעשייה
ההשפעות על הכלכלה
השפעות חברתיות, פוליטיות ומדיניות
השפעות סביבתיות
3. עיקרון הנאמנות הציבורית
מי אמור לשמור עלינו הציבור
מתווה הגז וחלוקת הרווחים בעולם
4. סיכום
5. דיון ומסקנות
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

לאחר הגילויים של הגז הטבעי וההתעניינות הציבורית הרבה, הן מבחינת החברה בישראל והן מבחינת התעשייה, ממשלת ישראל הקימה ועדות כמו צמח, 2012 כדי לקבוע את מדיניות הממשלה מול מונופול הגז בשותפות נובל אנרג'י וחברות דלקים במטרה לבדוק אם קיימים הגבלים על המחירים של הגז הטבעי לתצרוכת המקומית וליצוא, שתעקוב אחר מונופול הגז כדי שיפיקו את הכמות הדרושה וחשוב לא פחות פיקוח על קצב השאיבה (שאיבה אטית יכולה לגרום לעליה במחיר, שאיבה מהירה מדי יכולה לגרום לפיצוץ)(5). כמו כן, גוף וולונטרי ביוזמת יובל שטייניץ, שר האוצר דאז, שהוקם הנקרא וועדת שישינסקי 2010 במטרה לבודק מה גובה המס שיש להטיל על הגז על מנת שיכניסו רווחים נאים לקופת המדינה. בנוסף, החלטת ממשלה מספר 476 מ-2015 בדקה אחר פעילות מונופול הגז במטרה לוודא שאכן הוא מפיק את הכמויות הנדרשות במשק הישראלי ואכן הוא משקיע בחיפושים עבור מאגרי נפט נוספים.

תגים:

אסדת גז · משק טבעי · גז טבעי · אנרגיה · מתווה הגז · ישראמקו · נובל אנרג'י · תשובה · מאגר תמר · מאגר לווייתן · משאבי טבע · מונופול · מונופול הגז · מחאת הגז

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מתווה הגז בישראל", סמינריון אודות "מתווה הגז בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.