היישום אינו מחובר לאינטרנט

מוסר ועסקים - מתווה הגז

עבודה מס' 070643

מחיר: 249.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת הוויכוח סביב מתווה - הגישה החופשנית מול גישת הסוציאליזם.

5,164 מילים ,15 מקורות ,2020

תקציר העבודה:

בשנים האחרונות נתגלו במים הכלכליים של ישראל מאגרי גז טבעיים גדולים בקנדה מידה עולמי, התגליות המשמעותיות החלו בשנים 1999-2000 כאשר התגלו אז השדות "נועה" ו"מארי B" בחלק הדרום מזרחי של המים הכלכליים של ישראל, ובשנים 2009-2010 נתגלו במים הכלכליים של מדינת ישראל גז טבעי בהיקף גדול, כאשר העיקריים שבהם אלו שדות הגז "לוויתן" ו"תמר", בהתאם לכך מדינת ישראל עושה מעבר משימוש בנפט ופחם לייצור אנרגיה מגז טבעי, אשר מביא להוזלה ניכרת בעלויות האנרגיה ובתעשייה ובייצור החשמל (מופקדי, פוזנר ושלם, 2017).
חלק מהחברות שהיו שותפות בחשיפת תגליות הגז הינם: שותפות ישראמקו שבבעלות הגופים המוסדיים, הציבור ואיש העסקים חיים צוף, נובל אנרג'י האמריקאית, קבוצת דלק בבעלותו של איש העסקים יצחק תשובה, ושותפות מוגבלת רציו, שמוחזקת ברובה על ידי הציבור. בעקבות התגליות הללו ממשלת ישראל החליטה להטיל את מתווה הגז בשנת 2015 לצורך הסדרת הרגולציה בשוק הגז הטבעי בישראל והאצת הפיתוח של המאגרים, בנוסף להגברת התחרות בענף.
למרות תכניתה של הממשלה להטיל רגולציה על משק הגז הטבעי, הדבר עורר שיח ציבורי רב שגרם לרבים מהציבור הישראלי לראות במתווה כמעין חוזה למראית עין לפיתוח מהיר של האסדות, כאשר עלו הטענות שהמתווה הקל על חברות הגז ותרם לכוחן המונופוליסטי כגון: לא הוטל פיקוח על המחיר במקרה של אי תחרות - המתווה לא מציע פתרון למחיר המונופוליסטי שגובה מונופול הגז, כלומר כל עוד אין תחרות מחירים אזי צריך לקבוע מחיר מפוקח למחיר הגז, טענה נוספת מרכזית שהועלה הינה שהמתווה לא יביא תחרות למשק - האחזקות הצולבות של דלק ונובל אנרג'י במאגרי הגז, לצד מכירת המאגרים הקטנים כריש ותנין שכמות הגז בהם היא כ-10% מכמות הגז שבידי מונופול הגז, יביאו לכך שלא תתקיים תחרות במשק הגז הישראלי, והמחיר יישאר גבוה, 5.4 דולר ליחידת חום (חורש, 2015).
בעבודה זה, נציג את הוויכוח סביב מתווה הגז ונתייחס לוויכוח בין ההתערבות הממשלתית, כלומר בין אלו שמצדדים בגישה החופשנית לאלו שמצדדים בגישת הסוציאליזם.
מבנה העבודה הוא כדלקמן: פרק 2 מסביר על הקידוחים ובמה מדובר ; פרק 3 מציג את מתווה הגז בפירוט; פרק 4 מתאר את הוויכוח סביב המקרה, מציג את התמיכה במתווה ואת ההתנגדויות השונות; פרק 5 מעלה דילמות דומות במקומות אחרים בעולם; פרק 6 מתאר את הדיון המוסרי ומתייחס לוויכוח בין הסוציאליזם לחופשנות; פרק 7 מסכם את העבודה.

קטע מהעבודה:

אם מטרת ועדת ששינסקי אשר הוקמה בשנת 2010 היה לבחון את נטל המס הראוי על הפקת נפט וגז טבעי בישראל שהמלצותיה היו להשאיר את שיעור התמלוגים הקיים ללא שינוי - 12.5% והנהגת היטל על רווחי נפט בשיעור של עד 50% , אז מטרת מתווה הגז שעליו החליטה ממשלת ישראל מ-16 באוגוסט 2015, נועד להנחיל רגולציה במשק הגז הטבעי בישראל.
מתווה הגז עסק במגוון רחב של נושאים שהיו פתוחים ושנויים במחלוקת בין חברות הגז לבין הרגולטורים, מטרתה המדינה במתווה היה להגביר את יתירות הגז הטבעי המוזרם למשק ואת התחרות בענף, ואילו החברות נהנות עפ"י המתווה מהתחייבות ליציבות רגולטורית מהסדרת המיסוי על היצוא, מהקלות ביחס לחובות שהיו מוטלות עליהן טרם אישור המתווה, מהסרת האיום הכרוך בכניסתן לכאורה להסדר כובל ומהסדרת הפעילות המשותפת שלהן כמונופול בתחום הגז הטבעי. להלן הנושאים המרכזיים שנקבעו במתווה(3):

תגים:

גז טבעי · קבוצת דלק · נובל אנרג'י · סוציאליזם · קפיטליזם · התערבות ממשלתית · מונופול · פיקוח מחירים · טייקונים · מחאה חברתית · שישינסקי · קפיטליזם · משק הגז

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מוסר ועסקים - מתווה הגז", סמינריון אודות "מוסר ועסקים - מתווה הגז" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.