היישום אינו מחובר לאינטרנט

דיני יזמות - חוסר נגישות למאגרי מידע כחסם ליזמות

עבודה מס' 070662

מחיר: 349.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם לאור מאפייניהם הייחודיים של מאגרי-נתונים של חברות פרטיות יש להגביל את ההגנות המשפטיות שמוענקות להן, לצורך עידוד יזמות?

14,187 מילים ,53 מקורות ,2019

תקציר העבודה:

העבודה בוחנת האם לאור מאפייניהם הייחודיים של מאגרי-נתונים של חברות פרטיות (כגון פייסבוק, אינסטגרם, טריפ אדוויזור וכיו"ב) יש להגביל את ההגנות המשפטיות שמוענקות להן, לצורך עידוד יזמות?
בתוך כך, הסמינריון דן רבות בשאלת האיזון בין דיני זכויות היוצרים לבין הרצון לעודד יזמות.
כמו כן, הסמינריון בוחן את התפתחות הפסיקה בארץ ובארה"ב בנוגע לזחלני-רשת (Crawlers / Scrapers), שמהווים סוגיה משפטית בוערת כיום בהקשר למאגרי מידע.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירה תיאורטית: תכליות הקניין הרוחני ושאלת האיזון הראוי
2.1. קנין רוחני מהו?
2.2 תכליות הקנין הרוחני
2.3 שאלת האיזון הראוי: התנגשות דיני הקנין הרוחני עם דיני ההגבלים העסקיים
2.4 מסד-מידע מהו?
2.5 זחלן-רשת מהו?
3. סקירה משפטית: למי שייך המידע ואילו דינים חלים עליו?
3.1 הדין החל
3.2 הקריטריונים לקבלת הגנה על יצירה לפי חוק זכות יוצרים
3.3 האם מסדי נתונים זכאים להגנה קניינית?
3.4 דינים שאינם-קנייניים המגנים על מאגרי מידע
3.5 עשיית עושר ולא במשפט ותחרות בלתי-הוגנת
3.6 פרטיות
4. דיון
4.1 למי שייך המידע? מסקנות
4.2 האם חסמי הגישה למאגרי מידע מהווים כשל-שוק?
4.2.1 האם מוצרים ציבוריים מהווים כשל שוק?
4.2.2 האם הדינים שמונעים גישה למאגרי מידע באופן עקיף מהווים כשל שוק?
4.2.3 כשל שוק בתמחור המידע
4.3 האם המאפיינים המיוחדים של מסדי-נתונים תואמים לתכליות ההגנה על קניין רוחני?
4.3.1 טיעון עידוד היצירה והחזר השקעה
4.3.2 היעדר תחרות ישירה
4.3.3 ניצול לרעה של כוח מונופוליסטי
4.3.4 התבססות הולכת וגוברת על יצירות ישנות בעידן המידע
4.3.5 מסקנות: האם היעילות המצרפית מחייבת הגנה קניינית על מאגרי נתונים?
4.4 אופן יישום המדיניות
4.4.1 שלילת הגנה קניינית
4.4.2 כלל אחריות שמבוסס על פגיעה כלכלית
4.4.3 חוסר התערבות (מנגנון השוק והבעיה עם מנגנון זה)
4.4.4 רגולציה ישירה (איזון זכויות)
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

לפי יובל נוח הררי לא רחוק הזמן שבו המשאב היקר ביותר בחברה יהיה מידע(1). הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת להצליב כמויות אדירות של נתונים בקלות יתרה, וכך על ידי זיהוי מגמות וסינון תוצאות איכותני, לספק לצרכן שירות זול ואיכותי שמותאם בדיוק להעדפותיו האישיות. שירות זה יכול להתבטא בתחומים רבים ומרחיקי לכת כמו תיירות, רפואה, דיור ועוד.
לשם המחשה, במאמר משנת 2014 של מספר חוקרים מאוניברסיטת ליסבון מתואר הפוטנציאל הגלום ביזמות מבוססת-נתונים בתחום הרפואה, כך שעל ידי הצלבה של נתונים מרשתות חברתיות כמו Facebook ו-Instagram ניתן לזהות מגמות של התפרצות מגפות ברחבי העולם(2). באופן דומה, בשוק הדיור לדוגמא, מספר ארגונים חברתיים בארה"ב משתמשים באופן תדיר במאגרי הנתונים של פלטפורמות כגון TripAdvisor לזיהוי דיור זול ולהנגשתו לקהילות מוחלשות(3).
ואומנם, כדי לעשות זאת יש חשיבות כבירה ליכולת הגישה למאגרי מידע גדולים, שבמקרים רבים אין היזמים יכולים לגשת אליהם היות שהם מצויים בידיים פרטיות (לרוב פלטפורמות חברתיות גדולות כמו Facebook ו-Google). לא זו אף זו, כפי שנציג להלן, במקרים רבים המידע עצמו אף אינו שייך לפלטפורמה המחזיקה בו אלא לנחלת-הכלל, אך הדין עדיין מאפשר לפלטפורמה למנוע גישה של מתחרים אליו.

בעיה זו הובילה כיום לתופעה נרחבת של יזמים שנאלצים להשיג מידע זה באמצעים שחוקיותם אינה ברורה בתהליך שנקרא שאיבת-מידע / כריית-מידע (Data-Mining) ע"י בוטים אוטומטיים שנקראים זחלני-רשת (Web Crawlers / Web Scrapers) ואוספים את המידע מפלטפורמות חברתיות פתוחות כמו Facebook, Instagram, TripAdvisor ודומיהן. שאלת חוקיותם של אמצעים אלה עוד לא קיבלה תשובה חד-משמעית מבתי משפט בארה"ב וישנן כיום מספר פרשיות בנושא זה שטעונות הכרעה, כאשר רלוונטיות הסוגייה בשיח הציבורי העולמי וכן בעולם המשפט ממחישה את חשיבותה.

תגים:

מאגרי מידע · מסדי מידע · זחלן רשת · קרולר · סקרייפר · Crawler · Scraper · יזמות · קניין רוחני · זכות יוצרים · האיזון הראוי · פרטיות · אינטרנט · רשת · רשתות חברתיות · כריית מידע · פייסבוק · אינסטגרם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דיני יזמות - חוסר נגישות למאגרי מידע כחסם ליזמות", סמינריון אודות "דיני יזמות - חוסר נגישות למאגרי מידע כחסם ליזמות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.