היישום אינו מחובר לאינטרנט

ההגנה העצמית והאישה המוכה

עבודה מס' 070636

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם גישת שלילת זכויות התוקף יכולה להועיל להגנה העצמי של נשים מוכות?

4,867 מילים ,15 מקורות ,2019

תקציר העבודה:

תסמונת האישה המוכה מוכרת כמצב פסיכולוגי-התנהגותי, שנגרמת בעיקר לנשים על ידי בני זוגן בעקבות התעללות פיזית ונפשית מתמשכת וקשה אותה חווה האישה מצד בן זוגה, בגללה היא הופכת לתלותית, למדוכאת ולבלתי מסוגלת ליזום פעולה אשר תאפשר לה להימלט מהמציאות הקשה אשר היא חווה. נשים רבות הסובלות מהתופעה בדרך כלל סובלות מדימוי עצמי נמוך ומאמינות שהן האשמות בהתעללות, נשים כאלה מסרבות בדרך כלל להגיש תלונה במשטרה כנגד בן הזוג שלהן והן תדחנה כל ניסיון לעזרה מצד הרשויות או המעגל החברתי הקרוב אליהן. גם לאחר הגשת תלונה, נשים אלו פעמים רבות יבקשו לבטל את התלונה או יסרבו להעיד כנגד הבעל התוקף .
כיום בשנת 2019 למזלנו קיימות לנשים יש את האופציה להגיע אל בתי המשפט על מנת להוציא צווי הגנה כנגד בני זוגן בשל אלימות שמופנית כלפיהן. צווים אלו, למעשה, מגוננים על האישה ומרחיקים את בן זוגה ממנה למשך תקופה מסוימת. בתקופה זו מחליטה האישה כיצד לפעול לאור מעשי האלימות שהופעלו כנגדה. אחד הפתרונות העומדות לצידה היא למשל לפנות עם ילדיה למקלט לנשים מוכות, בו תוכל להסתתר מהבעל ולשקול את צעדיה .ראוי לציין, כי צווים אלו ניתנים בלא ידיעת בן הזוג ולאחר שהאישה נחלצה מהאלימות שהופעלה כלפיה. אולם קיימים מקרים רבים בהם האישה אינה יכולה לחמוק מהאלימות המופעלת כלפיה וסיבותיה יהיו עימה, ולפיכך היא נאלצת להתגונן מפני הסכנה המוחשית המופעלת כלפיה. במצב שכזה עולה השאלה כיצד יש להתייחס למקרה בו אותה אישה מוכה פוגעת בבן זוגה המכה, שלא בהתאם לתנאיה של ההגנה העצמית?
זוהי, למעשה, שאלת המחקר בעבודתי. לעניות דעתי , תנאי ההגנה העצמית בנויים באופן כזה שאינו מותאם ליכולותיה הפסיכולוגיים והפיזיים של האישה ולמקרי "תסמונת האישה המוכה", המביאים פן חדש בכל הקשור להתגוננותן של הנשים המוכות ולפיכך דין ההגנה העצמית ותנאיה לא מתאימים במקרה בו האישה המוכה מתגוננת. הליקוי נובע מתפישת מהות ההגנה העצמית ותנאיה, ולא בחוסר הצדקתה של פעולת האישה. במצב דברים זה נשאלת השאלה האם ניתן לשנות תנאים אלה ומהו הפתרון הראוי לבעיה זו ולכן שאלת המחקר של עבודה זו היא: האם גישת שלילת זכויות התוקף יכולה להועיל להגנה העצמי של נשים מוכות?
בכדי לענות על כך, אבחן את יסודות ההגנה העצמית ואת תנאיה דרך המגמות השונות, לפי הדין המצוי והנהוג היום בישראל. כמו כן אתייחס לתופעת "תסמונת האישה המוכה" והביקורות שבאו בעקבותיה, לאחר מכן נסקור את דרכי ההתגוננות של הנשים המוכות והחריגה מתנאי ההגנה העצמית בקרב נשים מוכות ובשלב זה אף נענה על שאלת המחקר של עבודה זו. כמו כן להעשרת הידע בנשוא נפנה למשפט הנשווה ונראה מה הדין שם ולאחר מכן נסכם את העבודה נסיק מסקנות ואביע את דעתי האישית לאור כל העבודות שמפורטות העבודה זו, האם אכן שלילת זכויות התוקף יכול להועיל להגנתם העצמית של נשים מוכות.

תוכן העניינים:
מבוא
ההגנה העצמית סקירה כללית
התגוננותן של נשים מוכות ותסמונת האישה המוכה -מענה על שאלת המחקר
משפט שווה
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

סעיף 34-י לחוק ,עוסק בסוגיית ההגנה העצמית, וזו לשונו: "לא יישא אדם באחריות פלילית למעשה שהיה דרוש באופן מיידי כדי להדוף תקיפה שלא כדין שנשקפה ממנה סכנה מוחשית של פגיעה בחייו, בחירותו, בגופו או ברכושו, שלו או של זולתו; ואולם, אין אדם פועל תוך הגנה עצמית מקום שהביא בהתנהגותו הפסולה לתקיפה, תוך שהוא צופה מראש את אפשרות התפתחות הדברים".
על סמך נוסח הסעיף וכן סעיף 34-טז לחוק העונשין , הקובע שטיעון ההגנה העצמית לא יחול כאשר "המעשה לא היה סביר בנסיבות העניין לשם מניעת הפגיעה", מקובל לסווג את דרישות-הסף להחלת טיעון ההגנה העצמית לארבע קטגוריות: הכרחיות, מיידיות, אי-חוקיות וסבירות.
רכיב ההכרחיות: דרישה לבחון אם תגובת המותקף היא התגובה ההכרחית. למשל, אם אפשר היה לנטרל את התוקף באמצעות פציעתו בלבד, הרי הריגתו תיחשב למעשה לא הכרחי, שאינו מוגן בסייג ההגנה העצמית
רכיב המיידיות: כשמו כן הוא- הכוונה לפעולה באופן מידי דהיינו, הדרישה שמטרתה להבטיח שמעשה ההגנה העצמית נועד להדוף סכנה מיידית ומוחשית, ולא סכנה חולפת או לא ממשית. שכן, "כאשר הסכנה היא רק בפוטנציה של מימוש בעתיד, אין זה מוצדק מבחינה חברתית להרשות נטילת חייו של התוקף"

תגים:

רצח · בני זוג · זוגיות · אלימות · משפחה · נשים · אשה · הגנה עצמית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ההגנה העצמית והאישה המוכה", סמינריון אודות "ההגנה העצמית והאישה המוכה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.