היישום אינו מחובר לאינטרנט

גבולות חופש הביטוי בקרב רבנים

עבודה מס' 070321

מחיר: 208.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בשאלה האם מעמדם של רבנים מקנה להם זכויות חופש ביטוי עודפות בעיני הציבור, ובחינת מקרה הספר "תורת המלך".

4,568 מילים ,22 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

חופש הביטוי נמצא על שולחן הדיונים הציבורי מאז ומתמיד בכל המדינות הדמוקרטיות ובכלל זה במדינת ישראל. אומנם חופש הביטוי לא מעוגן בחוק הישראלי באופן רשמי אך בפסיקה קיים באופן מהותי כבר מהשנים הראשונות של מדינת ישראל. פסק הדין המוביל בנושא שניתן בשנת 1953 - בג"צ עיתון "קול העם", העניק חשיבות מכרעת לחופש הביטוי ולחופש העיתונות במדינת כישראל. מדברי פסק הדין, לחופש הביטוי ולתקשורת תפקידים מרכזיים כצינורות המממשים את ערכי המדינה דמוקרטית, חופש הביטוי והתקשורת מספקים את הבימה לפלורליזם. אולם פסק הדין הציג סייגים לחופש הביטוי, כפי שייסקר בהמשך.
בחודש ינואר 2014, משרד המשפטים, יחד עם המשרד לשירותי דת, החלו לקדם הצעת חוק המבקשת לצמצם את חופש הביטוי של רבנים בישראל. סוגיית חופש הביטוי של רבנים עומדת על סדר היום הציבורי מאז קום מדינת ישראל בחלק מהסוגיה של הפרדת דת ממדינה. לאחר פרשת רצח ראש הממשלה, יצחק רבין בשנת 1995 הדיון בדבר חופש הביטוי של הרבנים עלה לדיון נוקב, עורר סערה ציבורית, הוגשו כתבי אישום כלפי רבנים כפי שייסקר בהמשך שלטענת התביעה, דבריהם הכשירו את הקרקע שהובילה לפעולה של רצח ראש הממשלה.
ספרות המחקר מציגה סקירה היסטורית ומצביעה על כך כי כמעט בכל מדינות העולם, אם לא כולן, מאז ומתמיד לדת היה מקום מרכזי ביותר, גם בשנות האלפיים. הספרות מציגה את הטענה כי הדת אינה מהווה עוד תרבות מיעוט כמו אחרות, אלא עומדת בפני עצמה והנה בעלת מעמד מיוחד ביחס לתרבויות מיעוט אחרות.

שאלת המחקר של עבודה זו הנה:
האם מעמדם של רבנים מקנה להם זכויות חופש ביטוי עודפות בעיני הציבור?
בהמשך העבודה ייסקר רקע תיאורטי המובא מספרות המחקר המקצועית וכן מקרה בוחן שיאפשר לבחון את השאלה על בסיס הסקירה התיאורטית.

תוכן עניינים:
מבוא
רקע תיאורטי - חופש הביטוי
רקע תיאורטי- פונדמנטליזם
רקע תיאורטי - דת וחופש הביטוי
מקרה בוחן
ניתוח מקרה בוחן
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

כאשר באים לדון בסוגיה של עיקרון וזכות חופש הביטוי, עומדת בראש ובראשונה השאלה - מה הן זכויות אדם? המונח "זכויות אדם"(2) המוגדר במאמרה של רות גביזון, אחת החוקרות המובילות בתחום(3), "הזכויות הנתונות לכל אדם באשר הוא אדם, בלי קשר לתכונותיו הנוספות המייחדות אותו מאנשים אחרים", דוגמא לכך היא הזכות לחיים.
גביזון(4) טוענת כי קיים הצורך לערוך מיון של ארבע קבוצות מרכזיות של זכויות אדם. קבוצות אלו הן: הזכות לחיים ולביטחון, הזכות לחירות, הזכות לשוויון, והזכות לכבוד. חשוב לציין כי אל קבוצות אילו, מצטרפת גם הקבוצה של זכויות הליך הוגן, קבוצה זו למעשה נועדה להבטיח כי פגיעות בזכויות אדם תתבצענה רק מתוך ערובות כי הן אכן נדרשות.

תגים:

זכויות · חוקה · חוקי יסוד · חוק יסוד · רבנים · הסתה · ביטוי · פונדמנטליזם · רצח פוליטי · קיצוניות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גבולות חופש הביטוי בקרב רבנים", סמינריון אודות "גבולות חופש הביטוי בקרב רבנים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.