היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסה של ההלכה לאנשים עם מוגבלויות

עבודה מס' 070119

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת מקורות ספרותיים ומחקריים.

4,335 מילים ,14 מקורות ,2012

תקציר העבודה:

הספרות הרבנית לדורותיה עומדת בסימן המתח באשר להגדרת מיקומו של האדם ביקום: מחד, העמדה האנתרופוצנטרית, המבטאת פילוסופיה מוסרית שערך היסוד שלה הוא האדם עצמו, טובתו, דעתו, זכיותיו והבחירות שלו, ומנגד העמדה הקוסמוצנטרית הנותנת ערך גם לקיום ולמציאות הלא-אנושית. מתיחות זו בדבר מעמדו של האדם ביקום, בשמים ובארץ, כרוכה בשתי מגמות נוגדות לגבי תיחום מרחב החלות של חוקי התורה - מגמה ראשונה מחילה את חוקי התורה באופן בלתי-נפרד מ"חוקות שמים וארץ". לעומתה, מגמה אחרת, טוענת כי חוקי התורה מהווים מערך תחיקתי נפרד ובלתי תלוי.
בבסיס שאלת המחקר שאנסה לברר בעבודה זו - יחס ההלכה לאנשים עם מוגבלויות - מתקיימת המתיחות הזו ביתר שאת. קרי, עד כמה ההלכה מבטאת בחוקיה ובפסיקותיה את מושג אהבת האדם ויותר מכך, כיצד החברה משפיעה על פסיקות אלו ומושפעת מתהליכים חברתיים רחבים יותר. כך, אנסה להראות כיצד ההלכה, על פירושיה ומפרשניה יודעת ליתן יחס אנושי, חכם וצודק לאנשים עם מוגבלויות מקרב שומרי המצוות אשר חיים בתוך אוכלוסייה המקיימת באמונה שלמה את ההלכה. אעשה ניסיון להתחקות אחר המתיחות שצוינה לעיל, ובכלל זאת, אנסה לדון בכמה מגילוייה במישור העיוני, הפרשני והמעשי-הלכתי, תוך ניסיון להטיל אור על טעמיה השיטתיים.
המקורות הספרותיים והמחקריים בהם אשתמש בעבודה זו ינסו לבטא שילוב ואיגבור הדדי בין מדעי היהדות והרוח לבין גישות פרגמאטיות-משפטיות.

תוכן העניינים:
א. מבוא
ב. הגדרות ומושגי יסוד
ג. דוגמאות, הלכה למעשה
ג.1 המעמד ההלכתי של נישואי זוגות עם מוגבלויות
ג.2 יחסה של מורשת ישראל לאנשים עם ליקויי ראיה
ד. פתרונות הלכתיים טכנולוגיים לאנשים עם מוגבלויות
ה. סיכום
ו. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בבואי להיכנס לעובי הקורה בנושא העבודה אני מחויב להרחיב בהגדרות לכל הפחות בשני נושאים: הראשון, הגדרה כללית של נושאי המוגבלות בחברה- על הספקטרום הרחב שבה, והשני, מתוך בחירה שלי, התייחסות קונקרטית של ההלכה לחלק מסוים מן המוגבלויות. למעשה, באמירה "יחס ההלכה לאנשים עם מוגבלויות" יש משוואה בלתי פתורה באופן מוחלט, וגם התשובה שנמצאת, משתנה לאורך הדורות. רק לפני ארבע מאות שנה, בתשובה לשאלה הלכתית האם ניתן לחלל שבת כדי להציל נפש של אדם מוגבל, ענה רבי יעקב חאגיז, מגדולי דורו שחי בפאס שבמרוקו, בקושטא שבתורכיה, באיטליה ובירושלים, ענה הרב כי יש להתפלל כי בעל מוגבלות לא יחלה בשבת.

תגים:

משפטים · הלכה · מוגבלויות · משפטנים · יהדות · יהודי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסה של ההלכה לאנשים עם מוגבלויות", סמינריון אודות "יחסה של ההלכה לאנשים עם מוגבלויות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.