היישום אינו מחובר לאינטרנט

עליית יהודי מרוקו בשנים 1948- 1956: גורמים, מאפיינים וקשיים

עבודה מס' 069932

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד באים לידי ביטוי חלקו ומפעלו של ארגון 'קדימה' בגל העלייה של השנים 1949-1956?

6,396 מילים ,13 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

הקמת מדינת ישראל והעוני הקשה שפקד את תושבי מרוקו אחרי מלחמת העולם השנייה, האיצו את קצב של העולים. הבריחה ממרוקו דרך אלג'יריה, הן בסיוע אנשי מחתרת ציונים והן בעזרת מבריחים, לא הייתה משימה קלה. אמצעי המעקב והפיקוח, המעצרים והדיפתם של היהודים 'מאוג'דה', היו חלק מהשיטות שנקטו הצרפתים, ובכל זאת נמשכה תנועת היציאה הלא חוקית ממרוקו. התעמולה האנטי ציונית, שלא הבחינה בין יהדות לציונות, והצהרות אנטי יהודיות באירופה מסוף המאה ה-19 ומארבעה עשורים של המאה העשרים השתקפו בעיתונות הלאומית הערבית. העיתונות התבטאה באופן קשה כלפי יהודי העולם וללא ספק העכירה את קשרי היהודים-מוסלמים במרוקו בחודשי האביב בשנת 1948, בזמן שהעולם המוסלמי עקב אחרי המלחמה במזרח התיכון. מה שיצר הידרדרות הקשרים היהודים-מוסלמים, והביא לפרוץ הפרעות.
בשנת 1948 החלו הפרעות במרוקו שסימנו את תפנית הקשרים בין היהודים למוסלמים לשנים הבאות. הם הגבירו את זרם הבריחה ממרוקו של היהודים מן המעמד הנמוך והבורגני אשר חששו למעמדם הסוציו-אקונומי וראו בתקומת ישראל חלופה למצבם. בשנה זו התפרצה אלימות בכפרים אוג'דה ובג'ארדה, ותוך 36 שעות נהרגו 42 יהודים, עשרות נפצעו קשה ונזק רב נגרם לרכוש. במקביל להתפרצות האלימה פעילים לאומניים הכריזו חרם כלכלי נגד התושבים האירופים והיהודים במקומות רבים ברחבי המדינה (לדוגמא, בערים פאס וקזבלנקה).
העיתון 'אסתקלאל' הביע צער על הפגיעות ביהודים, וכינה אותם 'צעדים נתעבים', אך עם זאת הוסיף שהיהודים אשמים באסונם בגלל תמיכתם המתחזקת בציונות ובמדינת ישראל. מנהיג בכיר התבטא ואמר: "תעמלנים ציוניים צריכים להיות מודעים לתוצאות הטרגיות של פעולותיהם כמו שאנו חייבים להזהיר את אחינו המוסלמים להימנע מתמרונים מדאיגים".
המנהיגים המוסלמים ניסו לדכא את הפגיעות ביהודים על ידי פעולות הרגעה, חקירות, משפטים ועונשים על המתפרעים, אך כל זאת עלה בתוהו. מרוקו נראתה ליהודים העניים כארץ בלי עתיד יהודי. ומיוני 1948 גברה מאוד הבריחה דרך אלג'יריה.
בעבודה זו אבדוק מהם הגורמים לעלייה במהלך התקופה בשנים אלו, מה הייתה המדיניות הצרפתית ומה היה פועלו של ארגון 'קדימה'. שאלת המחקר: כיצד באים לידי ביטוי חלקו ומפעלו של ארגון 'קדימה' בגל העלייה של השנים 1949-1956?

ראשי פרקים:
מבוא
היבטים פוליטיים וארגוניים של העלייה ממרוקו בשנים 1949-1956
העלייה המבוקרת בחסות 'קדימה' בשנים 1949-1951
ארגון 'קדימה' והעלייה הגדולה בצל משטר הסלקציה בשנים 1951-1954
העלייה הגדולה בסבך המאבק המרוקני נגד השלטון הקולוניאלי בשנים 1954-1956
עלית הנוער במרוקו, בשנים 1949-1956
היערכות לעבודה מחתרתית - נעילת שערי 'קדימה' 1956
סיכום
מקורות

קטע מהעבודה:

שורשי הקהילה היהודית במרוקו עתיקים מאוד, נראה שמקורה בתקופת חורבן בית ראשון, במאה ה-6 לפני הספירה. בעת שהוקמה מדינת ישראל, בשנת 1948, חיו במרוקו קרוב לרבע מיליון יהודים, אך שלושה גלי יציאה עיקריים, הקשורים לכיסופיהם לארץ-ישראל מחד גיסא לאירועים ההיסטוריים בישראל ובמרוקו מאידך גיסא, רוקנו אותה כמעט כליל מיהודיה. לא כל היהודים שהיגרו ממרוקו עלו לישראל: חלקם הגרו לאירופה, בעיקר לצרפת, ואחרים לארצות-הברית או לקנדה, אך רוב יהודי מרוקו בחרו לעלות לישראל ולהישאר בה, למרות הקשיים הרבים שעמדו בפניהם(3).

תגים:

מזרח · מזרחיים · עלייה · הגירה · מרוקאים · יהדות מרוקו · העפלה · מבצע יכין

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עליית יהודי מרוקו בשנים 1948- 1956: גורמים, מאפיינים וקשיים", סמינריון אודות "עליית יהודי מרוקו בשנים 1948- 1956: גורמים, מאפיינים וקשיים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.