היישום אינו מחובר לאינטרנט

יהדות ואתגר הפמיניזם - ברכת המזון לנשים

עבודה מס' 069754

מחיר: 277.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהן ההתייחסויות הקיימות בקרב קבוצות שונות ביהדות ובהוויה הפמיניסטית בנוגע לסוגיה זו והאם ניתן לקיים דיאלוג שיוביל למציאת מכנה משותף ביניהם?

2,662 מילים ,6 מקורות ,2013

תקציר העבודה:

במסגרת הקורס "יהדות ואתגר הפמיניזם" נדונו מקרוב גישות שונות ביחסים שבין היהדות, כפי שהיא מוצאת את ביטויה בעיקר בפן ההלכתי, לבין הפמיניזם. הקורס נגע רבות באתגרים שמעמיד הפמיניזם בפני היהדות ודרכי התגובה העקרוניים והמעשיים של זו האחרונה לאתגרים אלו.
לאור הגישות השונות בחרתי לבחון סוגיה מתוך חיי היומיום, שגם אני כגבר וכאיש משפחה המחויב להלכה עשוי להיתקל בה בשגרת חיי. פעמים רבות, כשבני משפחתי יושבים סביב השולחן לסעודה של מצוה או של שבת וחג, יש ונבצר מאתנו לזמן כהלכה לפני ברכת המזון. מבחינת ההלכה, זימון יכול להתקיים בנוכחותם ועל-ידם של שלושה גברים לפחות ללא קשר למספר הנשים ולחובת הברכה שחלה עליהן. עבודה מסכמת זו בוחנת את סוגיית חיוב האישה בברכת המזון תוך שימת דגש על ברכת הזימון הקודמת לה. השאלה המרכזית לאורך העבודה היא, מהן ההתייחסויות הקיימות בקרב קבוצות שונות ביהדות ובהוויה הפמיניסטית בנוגע לסוגיה זו והאם ניתן לקיים דיאלוג שיוביל למציאת מכנה משותף ביניהם?
תחילה אסקור את הגישה המסורתית של ההלכה לסוגיה הנזכרת ואת הקושי שהיא מעלה בפני הפמיניזם בעידן המודרני. לאחר-מכן אציג גישות שונות ואת יחסן לברכות הזימון והמזון ולבסוף אנסה לענות על שני חלקיה של השאלה המנחה.
לא מן הנמנע כי הדיון המובא בעבודה מסכמת זו סביב השאלה המנחה נשען ברובו על סקירתה המאלפת והמקיפה של תמר רוס את התיאוריות השונות הנוגעות לקשר שבין האורתודוקסיה והפמיניזם כפי שהיא מובאת בספרה "ארמון התורה ממעל לה" בהוצאת עם-עובד, כמו גם, ובהיקף קטן יותר, על מאמרים ומקורות תורניים ואקדמיים אחרים בזיקה ישירה לנושא העבודה.

תוכן עניינים:
מבוא
חלק ראשון-הגישה המסורתית והבעיה הפמיניסטית עם ברכת הזימון והמזון לנשים
חלק שני- משמרנות ועד רביזיה
חלק שלישי- סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

השולחן ערוך פוסק להלכה בטור "אורח חיים" שלא רק גברים חייבים בברכת המזון כי אם גם נשים. הוא מציין שספק אם הנשים "חייבות מדאורייתא ומוציאות את האנשים או אם אינן חייבות אלא מדרבנן ואינן מוציאות אלא למי שאין חיובו אלא מדרבנן" . במילים אחרות, אם מקור חיוב הנשים בברכה הוא מן התורה ולפיכן החיוב החל עליהן זהה לזה של הגברים ויש ביכולתן להוציאם ידי חובה או שמא חיובן הוא מדברי חכמים ומכאן שאין ביכולתן לעשות כן.

תגים:

גישה שמרנית · פוזיטיביסטית · פורמלית · ריאלית · תיאולוגית · פרו-אקטיביסטית · מגדר · הלכה · רבנית · רפורמה · אורתודוכסית · קונסרבטיבית · נשים · יהדות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יהדות ואתגר הפמיניזם - ברכת המזון לנשים", סמינריון אודות "יהדות ואתגר הפמיניזם - ברכת המזון לנשים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.