היישום אינו מחובר לאינטרנט

תיעוד וזיכרון שואה

עבודה מס' 069084

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סיפורו של ניצול השואה ויקטור פראנקל, כותב הספר "האדם מחפש משמעות".

2,802 מילים ,13 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

בתחילת שנות התשעים היו בספריית יד ושם מעל אלף פנקסי זיכרון קהילתיים. לצד ספרי זיכרון אלו נכתבו ופורסמו מאות ואלפי סיפורי זיכרון אישיים אשר מטרתם הייתה להבקיע את השתיקה וליצור דימוי חיובי לניצולים. רוב ההיסטוריונים הישראליים שעסקו בשואה, חוו בעצמם את מחנות המוות ולכן התגייסו יחד למען הפצת המסר "יש למותנו שחר" (שגב, 1991).
מטרת כתיבת הסיפורים ותהליך האיסוף נקשרת לנושא הזיכרון הקולקטיבי הכולל בתוכו אוסף של נתונים והשקפות על אירועי העבר שיש לקבוצה של אנשים מסוימת. הזיכרון הקולקטיבי מבוסס על קובץ זיכרונות אישיים של החברים בקבוצה, אך לעיתים הזיכרון האישי והקולקטיבי לא עולים בקנה אחד למרות שהם מושפעים זה מזה (מלמן, 2000 ; שפירא, 1994).
החיבור של הסיפור האישי והסיפור הקולקטיבי בא לידי ביטוי בנושאים רבים כמו השכול והשואה המשתלבים בסיפורי הגבורה של האומה. הנצחת אירועים כגון יום הזיכרון ויום השואה נראים כמבטאים סדר חברתי ומוסרי (סלימוביץ, 1986).
בעבודה זו נבחר סיפורו של ויקטור פראנקל למוקד העבודה. פראנקל הוא ניצול שואה אשר הצליח בדרכו המיוחדת לגבש חוויות השאובות מתוך שנים של סבל וכאב לתיאוריה טיפולית ייחודית ואופטימית. סיפור חייו הוא הבסיס הראשוני המאושש את התיאוריה שפיתח. במסגרת עבודה זו הוצג תחילה מידע רלוונטי לגבי תיעוד עדויות ניצולי השואה, משמעות המושג זיכרון קולקטיבי ותהליך הבניית הזיכרון. לאחר מכן ישנה התייחסות לספרו של פראנקל וליישומים שונים של תורתו בארץ וברחבי העולם.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק 1 : רקע תיאורטי
1.1 שואה וזיכרון
1.2 זיכרון קולקטיבי
1.3 הבניית זיכרון
פרק 2 : ניתוח
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

גרינברג (2003) מדגיש שהזיכרון אינו דבר שהתרחש בעבר, אלא הוא מבטא את יחסנו לעבר מנקודת הראות של היום, יחס הבונה את ההבנה ואת הדימוי העצמי שלנו. בהיותו מעשה בהווה, הזיכרון משתנה מעת לעת, משנה לשנה אך כאשר יש בידנו תיעוד כתוב כגון ספר, אנו יכולים לבחון את השינויים וללמוד מהם על התרחשויות בחברה הזוכרת.

תגים:

זיכרון קולקטיבי · מיתוס · הנצחה · ויקטור פראנקל · היסטוגרפיה · היסטוריוגרפיה · הבניית זיכרון · החברה הישראלית

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תיעוד וזיכרון שואה", סמינריון אודות "תיעוד וזיכרון שואה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.