היישום אינו מחובר לאינטרנט

דור שני וייצוג ניצולי השואה בספרות ובקולנוע הישראלי

עבודה מס' 068174

מחיר: 665.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מיתוס השואה בחברה הישראלית דרך הספרות הישראלית והקולנוע הישראלי בייצוג השואה.

12,359 מילים ,30 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

זכר השואה כאירוע מפתח בהיסטוריה היהודית הועלה שוב ושוב בתודעה הציבורית. ההתייחסות לשואה הייתה במעטפת של המסות הגדולות: שישה מיליון יהודים, אושוויץ, מיידנאק, טרבלינקה. השואות הפרטיות של שארית הפליטה, שנמצאו בקרבת מקום, לא שימשו נושא לדיון או להתעניינות. הזיכרון הקולקטיבי שימש כסות שהעלימה מתחתיה את הזיכרון הפרטי, את החוויה האישית.
תודעת השואה קיבלה במה בשדה היצירה הישראלית הספרותית והקולנועית למן שנות הארבעים. אך ניתן לראות שייצוג השואה ביצירה התרבותית בישראל משקף את השינויים שחלו בזיכרון השואה ובהשפעתו על עיצוב הזהות הישראלית. כלומר, בשנות הארבעים החמישים והשישים ייצוג השואה נועד בראשונה לשרת מטרות פוליטיות של הארגונים הציוניים. ואילו משנות השבעים ואילך חל שינוי בתפיסה ובייצוג השואה כפחות קולקטיבית אלא יותר אישית. הזיכרונות הפרטיים של השואה הם המדיום שבאמצעותו חדלה השואה להיות ענקית, אנונימית וכתוצאה מכך בלתי ניתנת לתפיסה ולהפנמה.

בהקשר לשינויים שחלו במדינה ובעקבותיה גם השתנתה התפיסה של ייצוג השואה, אבקש לבדוק בעבודתי: כיצד דמות ניצול השואה באה לידי ביטוי בספרות הישראלית ובקולנוע הישראלי. כאשר עיקר עבודתי תעסוק בביטויי הזיכרון של הדור השני בספרות ובקולנוע על פי היצירות כדלקמן, בספרות: "אנשים אחרים הם"/ יהודית הנדל (1950), "אדם בן כלב"/יורם קניוק (1969) ו"עיין ערך: אהבה/ דוד גרוסמן (1986). ובקולנוע: רובה חוליות/ אילן מושינזון (1979), "הקיץ של אביה"/ אלי כהן (1981) ו"ארץ חדשה"/ אורנה בן דור ניב (1994).

סקירת ייצוג השואה וניצולי השואה בספרות הישראלית ובקולנוע הישראלי נעשה על פי רצף כרונולוגי, תוך אזכור של אירועים חברתיים- פוליטיים- היסטוריים שהשפיעו על תפיסת השואה בישראל.
הפרק הראשון יעסוק בשארית הפליטה- רקע על הניצולים בהגיעם לארץ ישראל, ומיתוס השואה בחברה הישראלית- זיכרון קולקטיבי מול זיכרון פרטי. הפרק השני יעסוק בספרות השואה- סוגיות בייצוג, ייצוג השואה בסיפורת הישראלית, והשואה בסיפורת הדור השני בפרק זה גם אנתח את שלושת הספרים שהזכרתי לעיל. הפרק השלישי יעסוק בקולנוע שואה ישראלי- סוגיות ייצוג, ייצוג השואה בקולנוע הישראלי, שבירת האתוס הציוני וניתוח שלושה סרטים להזכרתי קודם לכן. לבסוף דיון ומסקנות בהם אנסה לעמוד על הדומה והשונה בין שני מדיומים אלו.

תוכן עניינים:
מבוא
1. "שארית הפליטה"- ניצולי השואה וקליטתם בישראל
מיתוס השואה בחברה הישראלית- זיכרון קולקטיבי וזיכרון פרטי

2. השואה בספרות- סוגיית הייצוג
השואה בסיפורת הישראלית
השואה בסיפורת הדור השני
"אנשים אחרים הם"/ יהודית הנדל, 1950
אדם בן כלב/ יורם קניוק, 1969
עיין: ערך אהבה/ דוד גרוסמן, 1986
סיכום

3. השואה בקולנוע- סוגיות ייצוג
השואה בקולנוע הישראלי
שבירתו של האתוס הציוני וייצוג ניצולי השואה בקולנוע הישראלי
רובה חוליות/ אילן מושינזון (1979)
הקיץ של אביה/ אלי כהן (1981)
ארץ חדשה/ אורנה בן דור ניב (1994)
-סיכום

דיון ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ייצוגה של השואה בספרות, בדומה לאמצעי תקשורת אחרים, נתקל בסוגיית המימד האתי בייצוג אמנותי /אסתטי של הנושא. המחקר(13) מציין שסוגיה זו נוסחה לראשונה במשפטו הידוע של תיאודור אדורנו שטען: "כי כתיבת שירים אחרי אושוויץ היא מעשה ברברי" (ורדי, 1986, עמ' 34). השימוש בתואר "ברברי", קרי 'לא אנושי', מטיל על הכתיבה הפואטית שעוסקת בשואה לאחר השואה, האשמה כבדה על מעשה בלתי אנושי ובלתי מוסרי. אמנם אדורנו עצמו חזר בו, כידוע מן הנחרצות של אמירתו וטען שהסבל זכאי לייצוג כשם שהמעונה זכאי לצעוק, אך עודנה נותרת בעיית ההתייחסות ועיצוב נושא השואה.

תגים:

תודעת השואה · דור שני · קולנוע ישראלי · ספרות ישראלית · אדם בן כלב · עיין ערך אהבה · דוד גרוסמן · יורם קניוק · אורנה בן דור · יהודית הנדל · הקיץ של אביה · ארץ חדשה · אלי כהן · רובה חוליות · גילה אלמגור · זיכרון · אמנות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דור שני וייצוג ניצולי השואה בספרות ובקולנוע הישראלי", סמינריון אודות "דור שני וייצוג ניצולי השואה בספרות ובקולנוע הישראלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.