היישום אינו מחובר לאינטרנט

השואה על פי המהרי"ק מפיאסצנה

עבודה מס' 065386

מחיר: 265.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד באה לידי ביטוי השואה בספר 'אש הקודש' וכיצד, לאור הספר, באה לידי ביטוי התייחסות הדתיים לשואה?

4,628 מילים ,7 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

זיכרון השואה, המאורע הכביר ביותר של העם היהודי מעודו, הינו זיכרון קולקטיבי שהמדינה הנציחה אותו, והוא טבוע בלב כל יהודי ויהודי. כל יהודי מנציח את זכר השואה בצורה הנראית לו ומתקיימים גם טקסים ממלכתיים לזכר הנספים מוקמים מוזיאונים ומוקדי הנצחה. עם זאת לעולם החרדי היה קשה להסביר את קורות העם היהודי בשואה שהרי לא רק חוטאים נרצחו אלא רבבות תינוקות של בית רבן "שלא ידעו טעם חטא".
רבנים והוגי דעות אורתודוכסיים הסבירו זאת בחטאי ישראל בעבר, כל אחד בדרכו שלו: הרב קוק, רבני אגודת ישראל ואף לרבנות הרפורמית היו תירוצים משלה. הרבנים האורדותוכסים לא פרסמו ספרות רבה על הנושא, בשל הקושי הרב להתמודד עימו ומספר מועט מאוד של ספרים ראו אור בנדון, וגם זאת לא אופן ישיר. דוגמא מפורסמת היא ספרו של האדמו"ר מסאטמאר "פני יואל" שניסה להסביר את השואה בכך שניסו ליישב את ארץ ישראל.
שואת יהודי אירופה התחוללה בין השנים 1940-1945, כמה חודשים לאחר שנכנסו הצוררים לפולין. "הפתרון הסופי" יועד ליהודים מאוחר יותר, בועידת ונזה. אולם הגרמנים נעזרו במשתפי פעולה. בתחילה היו אלו הפולנים והליטאים ולאחר הפלישה לבריה"מ ב"מבצע ברברוסה", גם האוקראינים צמאי הדם, שהיסטוריית הפוגרומים אצלם נמשכת עוד מפרעות ת"ח-ת"ט, ושנאתם מתבססת על יסודות נוצריים. כך, את מעשי הזוועות ביצעו נוצרים, חלקם מאמינים וחלקם לא מאמינים. עושי דברם של הנאצים במדיניות הבלטיות היו נוצרים שנשמעו לדברי הכנסיה, שבהמשך למדינות הותיקן לא גינתה את המעשים.
הקהילות הגדולות ביותר שסבלו מכך היו קהילות פולין. 89% מיהודי פולין הושמדו כאשר יהודי ורשא, על גדולי התורה שבה, הושמדו כליל. אחד מהם היה האדמו"ר מפיאסצנה, מחבר ספר "אש קודש". ספר זה חובר בימי השואה כדברי תורה על פרשת השבוע, אולם לאור המצב בחוץ והצורך לבטא את המועקה, כלל בתוכו התייחסות לנושא השואה.
מחבר הספר, האדמו"ר מפיאסצנה משולם קלונימוס ריכז סביבו חצר מאמינים גדולה מאוד, שנקבצו מכל מרכז פולין. בזמן המלחמה הם התרכזו בגטו, עד לחיסולו. בדברי התורה שלו הוא מלין על הייסורים הנוראים העוברים על עם ישראל בתחילה הוא טוען כי היו גרועים מאלו (חורבן בית"ר וכד'). אולם לאחר מכן הוא מודה בכך שאלו ימים שלא הכיר ואין לו מושג מדוע כס התרעלה אינו נגמר. כפי שנראה להלן, דעותיו פשוטות ועממיות: יש לחזור בתשובה, אין להרהר על הגורל וכד'. התפילה היא התשובה לכל המצוקות.
עבודה זו תעסוק בספרו של המהרי"ק מפיסצזה המדבר על פרשיות השבוע, מתבלם בדברי תורה שונים ובתוכם כותב סיבות לשואת עם ישראל. הוא לא מנסה להבליע את המטרה העיקרית של ספרו וכותב בהקדמה "מי יתן ראשנו מים ועינינו מקור דמעה לבכות את חללי בת עמנו, קהילות ישראל שנשמדו בשואה האיומה, יעל עם ה' כי נפלו בחרב ובתוכן קדושי עליון אדמור"ים חסידים ראשי ישיבות ותלמידיהם, תינוקות של בית רבן, דם נקיים נשפך כמים". ספר זה נכתב בשל צוואתו של מורו של המרי"ק לזכור את השואה, ולכן הוא מביא נקודות רבות על מנת להצדיק את הדין.
שאלת המחקר היא כיצד באה לידי ביטוי השואה בספר 'אש הקודש' וכיצד, לאור הספר, באה לידי ביטוי התייחסות הדתיים לשואה?
בספר, כפי שנראה להלן, אין טרוניה כלפי הקב"ה. צידוק וקבלת הדין מושמעים כל העת תוך כדי דברי תורה המראים את גדולתו וצדקת הדין של ה', כאשר מושמעים דברי טרוניה כנגד הציונים החילונים שניסו לקחת את הדין לידיהם, להתיישב בארץ ישראל שלא מתוך קדושה.
העבודה תנסה לסקור את הסיבות לשואה, תוך מיפויים על פי נושאים ואנלוגיות שיוצר המחבר בינם לבין מאורעות היסטוריים אחריםשל עם ישראל.

תוכן העניינים:
1 מבוא
2 קורותיו של האדמו"ר
3 תאור השואה בספרו
1.1 מבנה הספר
1.2 שינויים בגישתו
1.3 משמעות היסורים
1.4 סיבת הסיורים
1.5 התמודדות עם הסבל
1.6 חשיבות התפילה
1.7 החטאים כגורמים לצרות
1.8 הייאוש
4 סיכום
5 ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

האדמו"ר מפיסצ'נה היה אחד מענקי החסידות וקברניטה שהאירו את שמי יהדות פולין בימי זהרה ותפארת גדולה" כך על פי האוטוביוגרפיה הנמצאת בסוף ספרו.
לפי האמור הוא היה אביהם ופטרונם הרוחני של אלפי חסידים לתמידי שחיו בחצרו. הוא תרם תרומה כבירה להטבעת הגושפנקא החסידית על פני דיוקנה הרוחני של פולין. האדמו"ר היה בעל חצר גדולה יחסית- עשרות אלפים מבני ישראל הלכו אחריו והוא הקים מספר ישיבות.

תגים:

דתי · חילוני · יהודי · זיכרון · קולקטיבי · תיאולוגיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השואה על פי המהרי"ק מפיאסצנה", סמינריון אודות "השואה על פי המהרי"ק מפיאסצנה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.