היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת הריבית על שוק המניות

עבודה מס' 069080

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה תיאורטית ומחקר על נתוני הריבית של בנק ישראל.

7,148 מילים ,12 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

הנושא שבחרנו להתמקד בו הינו האם וכיצד הריבית במשק משפיעה על שוק ההון.
כפי שיוסבר במבוא, שוק ההון אינו מדויק ולכן ניתן לצפות את השינויים והתנודות בו באופן חלקי בלבד. לכן, נושא זה מהווה מקור למחקרים רבים, כפי שיפורט בהמשך העבודה. חוקרים רבים מנסים לפענח מהו הגורם העיקרי לירידת או עליית מחיר המניות וכן כיצד ניתן יהיה לצפות זאת מראש. בעקבות כך, כיום, בתי השקעות רבים מנסים לחזות ככל האפשר את התשואות העתידיות והשקעות פוטנציאליות. כן, קיים מגוון רחב של קורסים להכשרת יועצי השקעות והדרכות למשקיעים, אנליזות וסקירות רבות נעשות מדי יום על שוק ההון וכתוצאה מכך, מעורבות האדם הפרטי בשוק ההון עלתה מאוד בשנים האחרונות.

כפי שמובא במאמרים רבים בנושא זה, לריבית השפעה שלילית על שוק ההון, אולם אנו ננסה לבחון שאלה זו באמצעות מחקר אמפירי על נתוני מניות בישראל, הריבית בבנק ישראל וכן משתנים נוספים העשויים להשפיע על התנודות בשוק ההון, כגון: מדד המחירים לצרכן, שע"ח, מצב בטחוני ועוד.

עבודתנו מחולקת לשני חלקים עיקריים:
1. בחלק הראשון נסקור מאמרים תיאורטיים אשר דנים בסוגיית הריביות במשק אל מול ההשקעות בבורסה, ההשפעות, הגורמים ומסקנות.
2. בחלק השני ננתח את נתוני ההשקעות בבורסה בישראל בעשר השנים האחרונות בחתך חודשי, כאשר ננסה לבחון השערה זו על ידי שימוש ברגרסיות שונות ותחת מגבלות שונות.

נשים לב שבעשר השנים האחרונות, היו בשוק ההון תנודות רבות ולא היתה יציבות בחלק מהתקופות- מה שעזר לנו להראות גם מצבי קצה בהשקעות בבורסה אל מול הריבית במשק.
לאחר שנגיע למסקנות בעקבות מחקרים ומאמרים קודמים, בחלק הראשון של העבודה (החלק התיאורטי), ננסה להניח הנחות רלוונטיות לשוק ההון הישראלי ובחלק השני, החלק האמפירי, נרצה לאשש או להפריך הנחות אלו.
אנו טוענים כי ישנה השפעה של ריבית המשק על שוק ההון, אולם השפעה זו משתנה כאשר אנו בוחנים את הטווח הקצר אל מול הטווח הארוך.
נשתמש במודלים סטטיסטיים ע"מ לאמוד את הקשר בין שיעור ריבית בנק ישראל לבין סוגי תשואת וערך מדד תל אביב 100 (שמהווה עבורנו את האינדיקציה של שוק המניות כולו). כמו כן, נשתמש במסקנות שהתקבלו מהחלק הראשון של העבודה ונבדוק התאמה.

מכשיר הריבית משמש לחילופין לצינון ולהמרצה של הכלכלה, כאשר מקובל לחשוב כי תהליך העלאת הריבית נתפס כגורם שלילי בשוק ההון. עם זאת, על סמך בחינה של תקופות שהתאפיינו בריבית עולה בעבר עולה כי, שוק המניות נוטה דווקא לדשדש תוך נטייה לעליות שערים. בנוסף, שוקי ההון כיום "ערוכים" מזה תקופה ממושכת לאפשרות של עליית ריבית.

בישראל, כמעט בלתי אפשרי לבחון את השפעת הריבית על שוק המניות כגורם יחיד. לאורך השנים, שינויים בריבית ליוו התפתחויות מאקרו-כלכליות מהותיות בישראל, אשר השפעתן על שוק המניות היתה רבה יותר משינוי כזה או אחר של הריבית. בעשור האחרון המשקיעים המקומיים רגילים לרמות ריבית נמוכות למדי ביחס לריבית ההיסטורית במשק, לכן תנודות הריבית כמעט ולא השפיעו על שוק המניות.

המקרים שבהם הריבית השפיעה היו בעיקר בשינויים החדים שחלו בשיעורה בשלהי 2001 ובאמצע 2002, אולם גם אז נעשה הדבר באווירה כלכלית דרמטית, כשהחלטת הריבית היתה נדבך אחד בלבד מתוך שלל גורמים שהשפיעו על התנהגות הבורסה.

לכן, אנו רוצים לבחון את ההשערה כי שינוי בריבית יוביל לשינוי כלשהו בשוק המניות, יחד עם פרמטרים נוספים שעלולים להשפיע גם כן.

תוכן עניינים:
1. חלק תיאורטי
1.1 תקציר מנהלים
1.2 מבוא
1.3 רקע ספרותי
1.4 בסיס תיאורטי
1.5 סיכום

2. פרויקט - חלק אמפירי
2.1 שיטת המחקר
2.2 בסיס הנתונים
2.3 תיאור הממצאים
2.3.1 תוצאות רגרסיה מספר 1
2.3.2 טווח קצר מול הטווח הארוך
2.3.3 תוצאות רגרסיה מספר 2
2.4 סיכום ומסקנות

3. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

סוגיית הריבית ביחס להשקעות בבורסה, מהווה נושא למחקרים רבים. חוקרים רבים מצאו קשר ישיר בין שיעור הריבית לבין ההשקעות בבורסה.
במחקרו של בונדט (Gabe J.De Bondt: 2008) מוצגת ראיה אמפירית חדשה לגבי הגורמים אשר קובעים את מחירי המניה בשוק הכללי של 12 מדינות, בהתבסס על תיאוריות קודמות של מילס (Mills:1991) והרסטי ורולר (Harasty And Rouler: 2000). במחקרו, מעריך בונד את המודל בשני שלבים של טעות ושגיאה, של מחירי המניות:

תגים:

ריבית · מניות · אינפלציה · חשבונאות · שוק ההון · תשואה · השקעה · אנליזה · בורסה · שוק ההון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת הריבית על שוק המניות", סמינריון אודות "השפעת הריבית על שוק המניות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.