היישום אינו מחובר לאינטרנט

הוראה מרחוק והשפעתה על מערכת החינוך ונציגיה

עבודה מס' 069017

מחיר: 386.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם מורים חשים שתוכנות הלמידה מרחוק פגעו או שיפרו את מעמדם מול התלמידים.

5,173 מילים ,11 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

שילוב טכנולוגיות המידע והתקשורת ובראשן האינטרנט בתהליכי ההוראה והלמידה במוסדות להשכלה בארץ ובעולם מתפתח בשנים האחרונות בקצב הולך וגובר. אין מדובר באופנה חולפת, אלא במציאות הולכת ומתעצמת. ההוראה מרחוק המכונה גם: הוראה מתוקשבת, מאפשרת להגיע אל לומדים בכל מקום ובכל זמן ולהציע להם לימודים איכותיים ואפקטיביים (מחב"א ומיט"ל, 2004).
תרבות למידה חדשנית זו, הובילה את משרד החינוך (2004) להגדיר מספר עקרונות פדגוגיים המבטאים את עיקרי המדיניות החינוכית בסביבות למידה מתוקשבות, כאשר הם מהווים אבני יסוד לתכנון הלימודים, לבניית הסביבה הלימודית ולגיבוש תהליכי הוראה-למידה-הערכה בהתאם להישגים הנדרשים.
שיטת הלמידה מרחוק כרוכה כיום בדרגה גבוהה של אינטראקציה בין המורה לבין הסטודנט, אינטראקציה שהיא חיונית להצלחת התהליך. מתברר שכל תכנית בלמידה מרחוק המבוססת על הטכנולוגיה בכדי שתצליח, חייבת להתמקד בצרכים הלימודיים של הסטודנט עצמו. חייבת להיות התייחסות לגיל הלומד, לתרבותו ולרקע הסוציו אקונומי שלו, לתחומי העניין שלו, לניסיון ולרמת החינוך שלו. כמו גם למידת ההתיידדות, ולקצב ההתיידדות, שלו עם השיטות והטכנולוגיות של הלמידה מרחוק (ניר גל, 2001).
הדבר מחייב את המורים להשקיע זמן ומאמץ בתהליך הלמידה, הן שלהם והן עם התלמידים. לכן שאפה העבודה הנוכחית לבחון האם מורים חשים שתוכנות הלמידה מרחוק פגעו או שיפרו את מעמדם מול התלמידים. בהתאם להשערת המחקר, נמצא כי המורים חשים שהלמידה מרחוק היא אפקטיבית ביותר ותורמת להם ולתלמידים, הם אכן נדרשים להשקעת זמן ומאמצים יותר משדרש תפקיד המורה המסורתי, עם זאת הם חשים שמעמדם נמצא בעלייה ושהקשר הם התלמידים הפך להיות הרבה יותר טוב ומועיל.
כמובן שרצוי לבחון את הנושא באופן יותר נרחב במחקרים עתידיים עם מדגם מייצג לאוכלוסיית המורים, שכן המחקר הנוכחי הצליח לאתר עשרה מורים לראיון בנושא, זאת לאחר שבמשך חודשיים הייתה פניה לחיפוש מורים בפורומים באינטרנט. כמו כן, מחקר עתידי יוכל לבחון את הנושא לאחר שגם התלמידים וגם המורים ישתמשו בהוראה מסוג זו, זמן של לפחות כמה שנים. רצוי גם לבחון את עמדתם של התלמידים למען קבלת התמונה השלמה. המחקר הנוכחי מעיד על מגמה ורצוי לבחון אם היא תישאר כה חיובית גם בעתיד.

בכדי לבחון את שאלת המחקר המנחה עבודה זו, בוצעה פנייה למורים בפורומים של חמישה אתרי אינטרנט העוסקים בלמידה והוראה. הבקשה נרשמה בפורומים במהלך חודש ספטמבר, התבקשו להשיב לפנייה רק מורים שעוסקים בלמידה והוראה מרחוק יותר מחצי שנה. השיבו לפנייה רק 10 מורים שהסכימו להתראיין. הראיון היה חצי מובנה והוא בוצע במייל בכדי לשמור על פרטיות המרואיינים. לאחר מכן גובשו הממצאים תחת קטגוריות הניתוח.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק 1 : סקירת ספרות
1.1 המדיום הוא המסר
1.2 הוראה מרחוק
1.3 תפקיד המורה
1.4 הסטודנט הלומד מרחוק
פרק 2 : שיטת מחקר
2.1 הצגת נושא המחקר
2.2 שאלת המחקר
2.3 השערת המחקר
2.4 הגדרת המשתנים
2.5 כלי ומהלך המחקר
2.6 מגבלות המחקר
פרק 3 : הצגת הממצאים
3.1 מאפיינים דמוגרפיים של המשיבים
3.2 שימוש בתוכנות ההוראה מרחוק: זמן ומאמץ
3.3 תפיסת הדימוי העצמי של התלמידים את המורים מנקודת מבטם של המורים
פרק 4 : דיון ומסקנות
סיכום
ביבליוגרפיה
נספח - דוגמת השאלות

קטע מהעבודה:

כל טכנולוגיה שנכנסת לחיינו מובילה אותנו לפתח דפוסי התנהגות חדשים לכן נאמר שהמדיום הוא המסר. המסר של כל מדיום או טכנולוגיה מתבטא בשינוי של ההיקף או הקצב של תבנית ההתנהגות הקודמת. לדוגמא, מסילת הברזל לא הכניסה לחברה האנושית את התנועה, אלא האיצה והרחיבה את היקפם של התפקודים האנושיים הקודמים ויצרה ערים מסוגים חדשים לגמרי וסוגים חדשים של עבודה ופנאי. הכוח המעצב את המדיה הוא אמצעי התקשורת עצמם, ובניהם נמצא האינטרנט, אשר אפשר את יצירתו בפועל של חזון הכפר הגלובלי. ברשת האינטרנט מתנהל דיאלוג של החלפת מידע ללא גבולות מרחב וזמן (מקלוהן, 1964 בתוך: כספי, 1995).

תגים:

הוראה מרחוק · אינטרנט · המדיום הוא המסר · שביעות רצון · מורים ותלמידים · מעמד מורים · ראיון אינטרנט · מעמד המורה · תפיסת התפקיד

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הוראה מרחוק והשפעתה על מערכת החינוך ונציגיה", סמינריון אודות "הוראה מרחוק והשפעתה על מערכת החינוך ונציגיה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.