היישום אינו מחובר לאינטרנט

עמדות הורים ותלמידים ביחס לשילוב המחשב בהוראה

עבודה מס' 068822

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת עמדות של הורים מול תלמידי כיתות ט'; הורים מול תלמידי כיתות י"ב; ותלמידי כיתות ט' מול תלמידי כיתות י"ב לגבי שילוב המחשב בהוראה.

10,371 מילים ,44 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

חדירת המחשב למערכת החינוך היתה תהליך בלתי נמנע. בעולם חלים שינויים טכנולוגים מהירים, ואלו מחייבים את מערכת החינוך להתמודד עם דרכי הוראה חדשות. ניתן לראות במחשב שלב נוסף להכנסת טכנולוגיות מתקדמות לבתי הספר. כיום, התפיסה הרווחת היא כי למחשב חשיבות רבה יותר בחינוך מאשר לכל המצאה או התפתחות טכנולוגית חשובה אחרת במאה העשרים. ולמרות זאת, הדעות חלוקות לגבי השימוש בו בבתי ספר.
מטרת עבודה זו לבחון את עמדותיהם של הורים ותלמידים לגבי הוראה באמצעות מחשב, ככלי חינוכי המקדם למידה והוראה וככלי המעשיר ידע. לעמדותיהם של ההורים והתלמידים אמורה להיות השפעה לא מועטה על הצלחת שילוב התקשוב בלמידה.
עמדתם של התלמידים חשובה כי עליהם מיושמת תוכנית התקשוב, ועמדתם של ההורים המנווטים את עמדותיהם של ילדיהם חשובה. בנוסף לכך, דעתם חשובה במיוחד בעידן שבו מקבלי ההחלטות מקדמים בברכה מעורבות של הורים בעשייה החינוכית ומעודדים יוזמות התורמות לרצף למידה בין בית הספר לבית.
נקודת המוצא של השערת המחקר הייתה כי ככל שהגיל נמוך יותר, כך ההתלהבות תהיה גדולה יותר, וככל שהגיל בוגר יותר והאדם מבוגר יותר, כך הוא יירתע מעירוב הטכנולוגיה בחיים בכלל ובחיי בית הספר בפרט.
להוראה באמצעות מחשב ישנם חסרונות ויתרונות. העבודה התייחסה לתרומתו ללמידה, וניתן לראות כי תרומתו היא רבה וחשובה. כאשר המחשב נוכח, הוא יכול לבצע כמה מן הפונקציות הניהוליות המוטלות בדרך כלל על המורה, ולהניח למורה לתפקד כמנחה או יועץ. בדרך זו נותנים אפשרות לתלמידים לפתח רעיונות משלהם ולהפוך ללומדים עצמאים יותר. המחשב תורם לתלמיד מהיבטים רבים, ואכן, מתוך ממצאי המחקר התגלה כי רוב הנחקרים, שמהווים כמעט 64 אחוזים הביעו עמדות חיוביות לגבי שילוב המחשב בהוראה, כל אחד ונימוקו הוא. אך בבדיקת הבדלים בין עמדותיהם של הורים לעומת עמדותיהם של תלמידים לא נמצאו הבדלים מובהקים, כאשר חולקו התלמידים לשתי קבוצות: כיתה ט' וכיתה י"ב, וכל קבוצה נבדקה מול ההורים ובינם לבין עצמם, התגלו הבדלים משמעותיים.
נראה כי תלמידות ט' מתנסות כיום יותר בשיעורים משולבי מחשב, וכך נחשפות בצורה ברורה יותר לעולם היתרונות והחסרונות שבמחשב. תלמידות י"ב, לעומתן, עסוקות יותר בעולם המבחנים והבגרויות, והשיעורים שלהן מוקדשים להעברת חומר מהירה ולא לשימושים טכנולוגיים, כך שהן מכירות את המחשב מתוך חיי הפנאי שלהן ולא מתוך עולם הלמידה. כלומר, שינויי העמדות אינם נובעים עקב גילאים שונים, אלא עקב התנסות שונה.
באשר לדעות החיוביות של ההורים, נראה כי אלו תולים תקוות גדולות יותר ביכולת המחשב להוביל להישגים. התלמידות, לעומת זאת, אכן אוהבות את המחשב ונהנות מן העיסוק בו, אך כל זאת תקף בעיקר בזמן שאין הוא נוגע לחיי בית הספר, אלא לשעות הפנאי שלהן. המסקנה מקבלת חיזוק גם בתחום ההנאה וההנעה, כאשר מתגלה הבדל משמעותי בין כלל התלמידות להורים: תלמידים אוהבים את הגיוון, את המהירות, את השליטה, ואוהבים פחות את בית הספר. בעיניהם המחשב מהווה מכשיר קורץ ומעניין, ולכן שילובו בתוך מערכת ההוראה מהווה בעיניהם אפשרות שתגביר את הנאתם והנעתם מתחום חומר הלימודים. עם זאת, כאשר הם מתנסים בכך בפועל, הם נחשפים לעולם החסרונות שבא עם המחשב בעסקת חבילה, וכך משתנה דעתם.

הנחקרים הינם 30 תלמידות תיכון ממלכתי דתי חב"ד שנבחרו באופן אקראי. ההתפלגות המספרית היא 15 תלמידות כיתה ט מכמה כיתות שונות ואקראיות, ו15 תלמידות כיתה יב מכמה כיתות שונות אקראיות.
מלבד קבוצת התלמידים, נבדקה גם קבוצה בת 25 הורים, שאינם הוריהם של קבוצת התלמידים.
כלי המחקר הוא שאלון עמדות שחובר לצורך מחקר זה.

תוכן עניינים:
פתח דבר
מבוא
פרק א - רקע תיאורטי
א.1. עמדות
א.1.א. מהי עמדה
א.1.ב. מרכיבי העמדה
א.1.ג. חוסר התאמה בין עמדות
א.1.ד. תפקידי העמדה
א.2. המחשב בלמידה
א.2.א. חשיבות שילוב המחשב בבית הספר
א.2.ב. חשיבות המחשב בבית הספר
א.2.ג. יתרונות של הלמידה בשילוב המחשב
א. 2.ד. צורת הלמידה
א. 2. ה. עמדות הורים מול עמדות תלמידים
א. 3. שאלת המחקר
א. 4. השערות המחקר
א. 5. משתני מחקר עיקריים
פרק ב - מתודולגיה
ב.1. אוכלוסיית המחקר
ב.2. כלי המחקר
ב.3. מהלך המחקר
ב.4. עיבוד נתונים
פרק ג - הממצאים
ג.1. ממצאי השאלון הסגור
ג.1.1. ההבדל בין תלמידות להורים
ג.2.1. ההבדל בין תלמידות ט' לתלמידות י"ב
ג.3.1. ההבדל בין תלמידות ט' להורים
ג.4.1. ההבדל בין תלמידות י"ב להורים
ג.2. ניתוח ממצאי השאלה הפתוחה
ג.2. 1. עמדות התלמידות
ג.2. 2. עמדות הורים
פרק ד - דיון
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

עמדה היא נטיה של היחיד בעד או נגד אובייקט כלשהו, כשהאובייקט יכול להיות מסוגים שונים: אובייקט ספציפי (שיעור מסויים), אובייקט כללי (מקצוע), אובייקט מופשט, קבוצת אנשים, מוסד חברתי ועוד. לאדם עמדות בתחום הפוליטי, הדתי, הכלכלי, החברתי, ולמעשה, בכל תחום מתחומי חייו אשר יש לו כלפיו התייחסות כלשהי. לעמדות יש כיוון המתאפיין בחיוביות או בשליליות ועוצמה המתאפיינת בערכים חזק וחלש (כהן ופרידמן, 2002 א'; זיו וזיו, 2001; ברזניץ, 1974).

תגים:

מחשב · מחשבים · עמדה · עמדות · הוראה · חינוך · הורים · תלמידים · תיכון · טכנולוגיה · מיחשוב · מחשבים בחינוך · תיקשוב · למידה מתוקשבת · שילוב מחשבים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עמדות הורים ותלמידים ביחס לשילוב המחשב בהוראה", סמינריון אודות "עמדות הורים ותלמידים ביחס לשילוב המחשב בהוראה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.