היישום אינו מחובר לאינטרנט

מאפייני תלמיד וביטחון אישי בביה"ס כמנבאי הישגים במתמטיקה

עבודה מס' 068481

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בניית מודל לבדיקת השפעתם של מספר משתנים על ההישגים במתמטיקה.

6,903 מילים ,35 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

"הישגים לימודיים" משמשים כאחד המדדים הכמותיים והאיכותיים לבדיקת השכלתו של הלומד בהשוואה לסטנדרטים הנקבעים על ידי החברה. בחברה הישראלית השכלה היא הגורם המשפיע ביותר על מוביליות חברתית וסטאטוס מקצועי. מידת המוביליות בחברה הישראלית נקבעת במידה לא מבוטלת על פי סיכוייו של ילד שגדל במשפחה ענייה לסיים את לימודיו כשהוא מצויד בתעודת בגרות מלאה. בהתאם לכך, מטרה מרכזית של מערכת החינוך צריכה להיות העלאת שיעורי הזכאות לתעודת בגרות, ובמיוחד בגרויות "חזקות", אלו הכוללות מקצועות ברמה של חמש יחידות (שמואל, דביר, דהן ומירוניצ'ב, 2001). מתמטיקה הוא מקצוע מרכזי שבלעדיו אי אפשר לקבל תעודת בגרות, והוא נחשב לבעל חשיבות בניבוי הצלחה בלימודים גבוהים. הבחינה הפסיכומטרית לקבלה למוסדות החינוך הגבוה כוללת כידוע מבחני אנגלית וחשיבה מתמטית, ורוב האוניברסיטאות בארץ מתגמלות לימודים מורחבים במקצועות אלו יותר מאשר במקצועות אחרים (כנפו ושוורץ, 2003). רוב החוקרים מסכימים כי יש מספר גורמים הקובעים את רמת ההישגים הלימודיים: גורמים חיצוניים הקשורים לבית הספר, להורים ולקהילה וגורמים פנימיים הקשורים לתלמידים עצמם. עניינה של עבודה זו בבניית מודל לבדיקת השפעתם של מספר משתנים על ההישגים במתמטיקה. משתנים המאפיינים תלמידים וקשורים למתמטיקה: בטחון עצמי בלימודי מתמטיקה, עמדות חיוביות כלפי המקצוע ותמריצים ומשתני רקע של השכלת ההורים ותחושת הביטחון האישי בבית הספר. משתנה הרקע "מגדר" נלקח אף הוא בחשבון אך לא הוכנס כמשתנה אל המודל. משתנה זה בא לידי ביטוי בכך שהמודל נבדק עבור בנים, עבור בנות, ועבור המדגם הכולל של הבנים והבנות יחד. בעבודה זו נמצא כי הגורמים המשפיעים ביותר על ההישגים הם הביטחון העצמי בלימודי המתמטיקה והעמדות כלפי המקצוע. לגבי ההבדלים בין הבנים ובין הבנות, למרות שממוצעי הציונים היו דומים, אופן השפעת הגורמים על ההישגים היה שונה.

תיאור המדגם: נתוני המדגם מתבססים על תוצאות מבחני TIMSS 2007 במתמטיקה שנערכו בישראל. אוכלוסיית המחקר כללה תלמידי כיתות ח' הלומדים במערכת החינוך הרגיל הרשמי למעט תלמידים דוברי ערבית ממזרח ירושלים בין היתר מכיוון שהללו לומדים לפי תוכנית לימודים ירדנית. המדגם כלל 843 בנות ו-746 בנים.

כלי המחקר והמשתנים:
1. מבחן ההישגים - TIMSS 2007 שכלל 215 פריטים במתמטיקה.
2. שאלוני רקע - בנוסף למבחן ההישגים נאספו מהנבחנים נתוני רקע ונתונים על ההקשרים השונים שבהם נרכשו ההישגים במתמטיקה: בית הלומד, הלומד עצמו, הכיתה, בית-הספר, תוכנית הלימודים, המורים, ההוראה והמערך הכולל של הוראת המתמטיקה - כל אלה חוברים יחדיו ויוצרים את ההקשרים המשפיעים על הישגי התלמידים.
בעבודתנו בחרנו להתמקד בהקשר הביתי (השכלת הורים), בעמדותיו ונטיותיו של הלומד ביחס ללימוד מקצועות המתמטיקה (ביטחון עצמי, עמדות ומידת הערכת המקצוע) ובאווירה השוררת בביה"ס (ביטחון אישי של התלמיד בביה"ס). בנינו מודל המתאר את השפעת הגורמים הללו על הישגי התלמיד ועל קשרים אפשריים ביניהם.

קטע מהעבודה:

סטריאוטיפים סמויים וציפיות דיפרנציאליות מכוונים במידה רבה את התנהגויות הלמידה וההוראה בכיתה. בעידן הכלכלה החדשה בה יש חשיבות עליונה לניצול ההון האנושי, פערים מגדריים פוגעים בסיכויי הבנות להשתלב במקצועות יוקרתיים הנושאים תגמולים גבוהים. העובדה שבנות אינן מתמחות מספיק במתמטיקה ובמדעים יוצרת מצב בו הן מוצאות עצמן בעמדה כלכלית נחותה. בכך נפגעים סיכויי ההצלחה הכלכלית הן שלהן עצמן והן של כלכלת המדינה. מסיבה זו נעשים מאמצים גדולים במקומות רבים בעולם לסגירת הפערים המגדריים, וההצלחות בתחום זה אינן מובטלות. (מברך וליברמן, 2001).

תגים:

TIMSS 2007 · SEM · ביטחון אישי · מאפייני התלמיד · הישגים במתמטיקה · מתמטיקה · שיטות הערכה · מתמטיקה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מאפייני תלמיד וביטחון אישי בביה"ס כמנבאי הישגים במתמטיקה", סמינריון אודות "מאפייני תלמיד וביטחון אישי בביה"ס כמנבאי הישגים במתמטיקה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.