היישום אינו מחובר לאינטרנט

קואליציות בישראל - אהוד ברק 1999 - 2001

עבודה מס' 068423

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהן הסיבות שהביאו לנפילת הקואליציה? האם הקואליציה הרחבה של ברק היא זו שגרמה לחוסר יציבות?

6,473 מילים ,23 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

ב-6 ביולי 1999, כ"ב בתמוז התשנ"ט, זכה אהוד ברק לאמונם של 75 חברי כנסת, על שהציג את ממשלתו בפני הכנסת ה-15.
ממשלת ברק של 1999 אינה מתפארת בהישגים גדולים. מיד לאחר הבחירות לראשות הממשלה שבתו הרופאים במשך 125 ימים, מאחר וברק הבטיח לדאוג למערכת הבריאות. השביתה הסתימה לאחר שהועלה שכר הרופאים המתמחים ב-25% וקוצרו תורניות. טרם הבחירות לכנסת המשק היה שרוי במיתון. שיעור האבטלה בתקופתו של ברק ירד בעשירית האחוז(1) חרף הבטחתו לדאוג לאלפי מקומות עבודה חדשים. ועדת וינוגרד החליטה על הורדה הדרגתית של שכר הלימוד האקדמאי, לתקופה של 5 שנים. הועדה קבעה כי יש לפחית באופן הדרגתי בשכר הלימוד עד אשר ירד בשיעור של 50% ביחס לשכר הלימוד ששולם בשנת הלימודים תשס"א(2). ברק אימץ את מסקנות הועדה מאחר והבטיח על הפחתת שכר הלימוד. למרות המלצות ועדת בן-בסט להפחתה במערכת המס שמשלם האזרח. הרפורמה הוקפאה בעקבות מאבקי עובדי ההסתדרות וסקטורים נוספים.
שינוי שיטת הבחירות נשפה בעורפו של ברק ויצרה קשיים נוספים לכינון קואליציה. הבחירות לכנסת ה-15 כללו גם בחירות אישיות לראשות הממשלה, בנוסף לבחירות לכנסת. בבחירות האישיות זכה ברק לרוב, ונבחר להקים את הממשלה ה-28. שיטת הבחירות האישיות לראשות הממשלה בשני פתקים גרמו לנזק לשתי המפלגות הגדולות ישראל אחת והליכוד, אשר יחד זכו ל-45 מנדטים בלבד (בניגוד לכ- 65-80 מנדטים בבחירות הקודמות לה). מצב זה יצר תלות מוגזמת של מפלגת השלטון במפלגות הקטנות(3). אי לכך, ברק הקים קואליציית שמאל-דתיים רחבה שגרמה לקשיים בהתנהלות הממשלה.
הקואליציה החלה אט אט להתפורר. יהדות התורה פורשת בספטמבר 1999 מן הממשלה בעקבות חוסר החלטיות בנוגע להעברת משחן בשבת. מר"צ פורשת ביוני 2000 מן הממשלה בעקבות סכסוך מתמשך בין שר החינוך יוסי שריד לסגנו משולם נהרי מש"ס.

בעבודתי זו אנסה למצוא את הסיבות להתפוררותה של הקואליציה לאחר שנה בלבד. אבדוק האם למבנה הקואליציוני הרחב ישנה השפעה על תפקודה, ואנסה לברר כיצד אפשר להפיק לקחי עבר על מנת שלא לחזור שנית על טעויות שגרמו להתפוררותה המהירה של קואליציית ברק לשנת 1999.

קטע מהעבודה:

החברה הישראלית מתאפיינת בריבוי קבוצות, רובן רחוקות מבחינה אידיאולוגית זו מזו. עוד בראשית הדרך פותח במוסדות היישוב עקרון ההכללה, שדואג שאף אחד לא נשאר בחוץ. ההתמודדות המוסדית באה לידי ביטוי בשיטת בחירות יחסית, שמאפשרת ייצוג לקבוצות השונות בחברה, ובמבנה פרלמנטארי, שמעודד פתרון סכסוכים באמצעות משא ומתן, ולא הכרעה. בעבר מפא"י נהנתה מרמה גבוהה של יחסיות וייצוגיות מבלי לוותר על יציבות. כיום מפלגה דומיננטית מעין זו איננה בנמצא. הדבר בא לידיי ביטוי בקשיי משילות וחוסר יציבות קואליציונית. נדמה כי נדרשת חשיבה מחודשת על פתרונות אפשריים מבחינה ממסדית שיקלו על חילופי המשטר התכופים.

תגים:

קואליציה · אהוד ברק · ברק · ממשלה · כנסת · בחירות · בחירה ישירה · משילות · מפלגות · ישראל · קואליציות · שיטות ממשל · משטר

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "קואליציות בישראל - אהוד ברק 1999 - 2001", סמינריון אודות "קואליציות בישראל - אהוד ברק 1999 - 2001" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.