היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו על ההליך ההוגן

עבודה מס' 068254

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם החקיקה של שנות ה-90 הרחיבה את ההגנה על הליך הוגן לנאשם או שמא היא דווקא צמצמה אותה?

4,592 מילים ,16 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

עבודה זו עוסקת במתח בין זכותו של הנאשם להליך משפטי הוגן לבין האינטרס של השליטה בפשע או מיגורו. שני ערכים אלה, שהם מאבני היסוד של המשפט הפלילי באים לעתים קרובות לכלל התנגשות, כך שהעדפה של ערך אחד מובילה לפגיעה בערך האחר. האינטרס הבסיסי המונח ביסוד קיומו של הליך פלילי הוגן הוא ערך השמירה על זכויות אדם גם תוך כדי ההליך הפלילי. בארה"ב לאינטרס זה מעמד חוקתי , ונגזרותיו חלות על כלל ההליך הפלילי למן העיכוב או המעצר של החשוד, דרך החקירה וגביית הראיות ועד להליך המשפטי עצמו ומתן גזר הדין. הרציונל המונח בבסיס גישה זו הוא שמירה בכל מחיר על כבודו וחירותו של האדם שהוא ערך יסוד. אמנם ההליך הפלילי כרוך מלכתחילה בשלילת חירותו וכבודו של החשוד או הנאשם בעצם עיכובו ומעצרו, שלילת חופש התנועה שלו וכליאתו מאחורי סורג ובריח. יחד עם זאת, לחשוד ולנאשם עומדת חזקת החפות וכבוד האדם שבו מקנה לו זכות להליך הוגן. גישה זו מתייחסת להליך הפלילי כרע הכרחי ולא כמטרה לעצמה, והיא מכירה בכך, שבנסיבות מסוימת, בשל הצורך לשמור על כבוד האדם ועל הוגנות וטוהר ההליך הפלילי, יכול להיווצר מצב שעבריין יצא לחופשי.
ואולם, עיקרון חשוב זה, שגם בארץ הוא נהנה ממעמד חוקתי מסוים מאז חקיקת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, מתנגש לעתים קרובות עם אינטרס חשוב לא פחות של מערכת האכיפה והוא מיגור הפשע או השליטה בפשיעה. גישה זו מצדדת במניעת הפשיעה או בשליטה בפשע גם במחיר של פגיעה מסוימת בזכויות האדם של הנאשם או החשוד. הרציונל המונח בבסיסה הוא ההגנה על האינטרס הציבורי למצות את הדין עם עבריינים ולמגר את הפשיעה. המצדדים בחיזוק השליטה על הפשיעה יוצאים מנקודת מוצא, שרשויות האכיפה פועלות בהגינות, ואין להן כל אינטרס להעמיד לדין סתם.

לצד הדיון העקרוני בהשפעת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו על ההליך ההוגן, אנסה לבחון באופן קונקרטי מהו שיקול הדעת הנתון לבית המשפט לפסול הודאות או ראיות שהושגו שלא כדין. במדינות רבות נתון לבית המפשט שיקול דעת לפסול ראיות שהושגו שלא כדין. מבחני הפסילה עשויים להיות הגינות ההליך (אנגליה), המוניטין של מערכת המשפט (קנדה), שיקולי מדיניות שונים כגון הרתעה (ארה"ב ) או טוהר ההליך השיפוטי (גרמניה). המוקד של העבודה הוא אפוא עיון משווה בכללי הפסיקה של ראיות שהושגו שלא כדין. אבחן באיזו מידה הלכת יששכרוב שינתה את המצב שהיה קיים בארץ בסוגיה זו?

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. האם לזכות להליך הוגן מעמד חוקתי?
3. הדוקטרינה של ההגנה מן הצד וסעיף 149 לחוק סדר הדין הפלילי
4. האם פסילת ראייה שהושגה באופן לא חוקי פוגעת בהוגנות ההליך המשפטי? עיון משווה
5. פס"ד ייששכרוב ונוסחת האיזון בין השמירה על הוגנות
ההליך הפלילי לבין הלחימה בפשע
6. סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בתי המשפט חתרו ליצור איזון ראוי בין הצורך בהגנה על זכויות הנאשם ושמירה על הגינות ההליך הפלילי, ובין הערכים והאינטרסים של הגנה על אינטרס הציבור, שיכול ויעמוד מנגד. בלשונה של השופטת שטרסברג-כהן בבג"צ 6319/95 יוסף חכמי:
"יש...לשמור על איזון נאות בין הצורך בשמירה על זכות הפרט לכבוד, לחירות, לפרטיות ולמשפט הוגן אל מול הצורך להגן על זכויות החברה ופרטיה מפני הפשע. יש להימנע מלשלם מחיר יקר מדי, אם מתוך להיטות להצליח במלחמה בפשע ואם מתוך להיטות הפוכה, לגונן על החשוד והנאשם הגנת יתר".

תגים:

פלילי · הליך הוגן · נאשם · זכויות · הגנה · דוקטורינה · זכויות נאשמים · זכויות אדם · מעצר

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו על ההליך ההוגן", סמינריון אודות "השפעת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו על ההליך ההוגן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.