היישום אינו מחובר לאינטרנט

שיטת ההפרטה BOT

עבודה מס' 068070

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם שיטת ההפרטה BOT כדאית להשקעה בתחום התשתיות ובמשק הישראלי תוך השוואה בין פרויקטים בארץ ובעולם והשוואה לפרויקטים שנעשו בשיטות אחרות בארץ.

7,766 מילים ,16 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

תפקידה הבסיסי של המדינה הוא לספק לאזרחיה שירותי תשתית חיוניים. בעבר פעלה המדינה כיזם וכמבצע הראשי של פרויקטים בתחום, וזאת בנוסף לתפקידה כרגולטור וכמפקח. עם זאת, במשך השנים מדינות רבות יזמו, ניהלו ותפעלו את אספקת התשתיות באופן שלא היה משביע רצון בשל סיבות אלו ואחרות(1).
המורכבות והבעייתיות של הדינאמיקה הציבורית בתחום ניהול והקמת התשתיות תורגמה במהלך העשורים האחרונים לכדי מדיניות של העברת מיזמים רבים למגזר הפרטי. התהליך כונה באופן כולל "הפרטה" ובישראל הדבר בא לידי ביטוי בתחום התשתיות באמצעות הגברת ביצועי פרויקטים ציבוריים בשילוב עם המגזר הפרטי: PPP (Public Private Partnership). המגמה הזו אף עוגנה בסעיפי התקציב הרשמיים שבהם נכתב: "המדינה תגביר העברת תחומי תשתית התחבורה (כבישי אגרה, רכבות קלות), ייצור החשמל, תשתיות מים וביוב, לידי המגזר הפרטי, ועל ידי כך תוסיף מקורות למימון ולהגברת יעילות הפעלתן"(2).
תחת השם הכולל PPP מסתתרות מספר שיטות לשילוב המגזר הפרטי בתחום הקמת תשתיות כמו PFI, BOO, DBOT, JVPPP ועוד. עם זאת, בעבודה זו ייבדק יישום רעיון ה- PPP ע"פ שיטת BOT שמקורה באנגליה והחלה להיות פופולארית בישראל בעשור האחרון. שיטת ה-B.O.T האנגלית מחייבת יצירת קבוצות המוקמות במיוחד לצורך הפרויקט, והתעצמותה ברחבי העולם ובמקומותינו מחייבת התייחסות מעמיקה בשל השלכותיה על המדיניות הציבורית, הכלכלה והמשק. בפרויקט BOT טיפוסי - הגורם הפרטי מתכנן, בונה, מממן ומתפעל לתקופה קבועה תשתית מסוימת, שבסופה עובר המיזם כולו לבעלות הממשלה.
שאלת המחקר שאני מעלה שואלת בעצם האם הפרטת BOT בתחום התשתיות הינה כדאית ויעילה למשק? הנחת המחקר שלי היא שמדובר כיום על שיטה אופטימאלית מבחינת פיתוח התשתיות וכי השיטה תלך ותצבור תאוצה בעשור הקרוב.
על מנת לבדוק את אפקטיביות השיטה, החלק המעשי של העבודה בודק ומנתח את מאפייניה באמצעות בחינת יישום פרויקט PPP בשיטת BOT במיזם כביש 6. תוך כדי כך ייבחנו גורמי הסיכון במיזם כזה וכן, היתרונות והחסרונות למשק משיתוף המגזר הפרטי בהקמת התשתיות בישראל ותתבצע בדיקת יישום פרמטרים אלו בהקמת והפעלת המגה-פרויקט של "כביש חוצה ישראל". מטרת העבודה היא למעשה לבחון לעומק את היתרונות הצפויים שבהטמעת השיטה בארץ.

העבודה מתחילה בסקירה תיאורטית על הסיבות להפרטה בתחום התשתיות ובפירוט שיטות שילוב המגזר הפרטי ב- PPP. לאחר מכן אתמקד בשיטת ההפרטה B.O.T באופן ספציפי, ואבחן אותה על כל מרכיבה וגווניה. בפרק המרכזי תיבחן השיטה כאשר מקרה הבוחן הוא כאמור כביש 6. בפרק הניתוח המחקרי אכלול תחילה תיאור היסטורי של אימוץ השיטה בישראל, פירוט של הליך הביצוע מרגע ההקמה ועד ההעברה למדינה, ותוך כדי כך אנסה להבין את משמעות היתרון. המתודולוגיה בחלק זה תכלול ניתוח חומר רקע וראיון עם מנכ"ל חברת "דרך ארץ" שמכיר היטב את הגופים אשר היו שותפים להתנעה וביצוע הפרויקט. במוקד הניתוח יוצגו כמובן הסברים הבוחנים את השיטה ע"פ רווחיות וכדאיות כלכלית, עמידה בקריטריונים, ואופני התאמת השיטה לפרויקט הרצוי והמבוקש. בפרק הראשון אבדוק באופן המקיף ביותר את מהות ויתרונות השיטה, חסרונותיה ואערוך את המאזן ביניהם. לבסוף, בפרק הסיכום, אסיק את המסקנות לגבי השאלה האם השיטה הוכחה כיעילה ומתאימה לבניית התשתיות של מדינת ישראל ולמעשה, האם צדקתי בהנחת המחקר שהעליתי.

תוכן עניינים:
מבוא לעבודה
1. סקירה ספרותית.
1.1 רקע לנושא ההפרטה ותחום התשתיות
1.2 שיטות הפרטה בתחום התשתיות
1.3 שיטת ה BOT
2. שאלת המחקר וההנחה
3. מתודולוגיה
4. ניתוח ודיון
5. מסקנות וסיכום
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

כידוע, מאז ומתמיד ממשלות ראו עצמן כספק בלעדי של שירותים חיוניים לאזרח (מים, חשמל, ביוב, פינוי אשפה) ולשם כך פעלו כיזם, כמתכנן, כמממן, כמנהל וכמפעיל (בנוסף לתפקידן כרגולטור). תפיסה זו התגלתה כבעייתית, שכן ממשלות רבות נחלו כישלונות חרוצים במילוי משימותיהן הבסיסיות כגון: אספקת מי שתייה לתושבים, הקמת בתי-חולים, מוסדות חינוך, עורקי תחבורה וכדומה(3).
מסתבר, כי מעצם טבען, ממשלות אינן הגורם המתאים לפעול כיום כיזם וכמנהל עסקים בתחום התשתיות. עובדה זו בולטת יותר דווקא במדינות מפותחות, בהן הסקטור הפרטי מצליח להרים פרויקטים ענקיים ולהפעילם ביתר יעילות ורווחיות.

תגים:

BOT · תשתיות · הפרטה · כביש · דרך · ארץ · מנהרות · הכרמל · משרד · האוצר · המגזר · הציבורי · שיתוף · המגזר · הפרטי · כבישי · אגרה · תכנון · בניה · הפעלה · משק · כדאי · פרויקטים · לאומים · ממשלת · ישראל · אגף · הגביה · משרד · התחבורה · כביש · חוצה · ישראל

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שיטת ההפרטה BOT", סמינריון אודות "שיטת ההפרטה BOT" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.