היישום אינו מחובר לאינטרנט

מערכת החינוך - הקשר בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי

עבודה מס' 067691

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת מאמרים בנושא.

2,901 מילים ,9 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

השלטון המקומי אמון על חיי היום-יום של התושבים. הוא אחראי לתשתית הקיומית - סלילת כבישים מקומיים, בניית ערים ותכנונן, מערכות ביוב, תברואה ומים - וגם לתשתית הסוציאלית (שירותי רווחה), שירותי החינוך, התרבות והספורט. אך סמכויותיו בתחומים אלו אינן מלאות שכן בחלק מהמקרים הרשויות המקומיות ממלאות תפקיד של 'קבלן משנה' או 'שליח'. לדוגמה, בתחום החינוך סמכויותיהן של הרשויות המקומיות בישראל מוגבלות מאוד בהשוואה למדינות אירופה: אמנם הרשות המקומית אחראית למערכת החינוך המקומית אך היא כפופה למשרד החינוך בכל הקשור למספר התלמידים בכיתות, להעסקת מורים ולתכניות לימוד(1).
ביזור סמכויות חינוך בשלטון המקומי מלווה ב"אמביוולנטיות סוציולוגית". ראשי רשויות מוצאים את עצמם בתווך בין הדרישות הממלכתיות של משרד החינוך לבין הדרישות הפרטיקולאריות של ציבור ההורים המקומי. המדינה מצפה שהעברת סמכויות לרשות המקומית תגרום לנטילת אחריות של ראשי הערים בענייני החינוך, תוך כדי שמירה על מדיניות ממלכתית. ההנחה היא שהיגיון פוליטי יחייב את ראשי הרשויות להקפיד על איכות החינוך ועל העלאת התשומות לחינוך, וזאת על מנת שייבחרו לתפקידם בשנית, והציפייה היא שתפקוד עירוני לקוי בתחום החינוך יבוא לידי ביטוי בקלפי הבחירה הישירה של ראשי הערים - כשמי שאינו משקיע בחינוך, יוחלף על ידי הציבור המקומי בבחירות לרשויות המקומיות. באמביוולנטיות זו עולה הסבירות לפוליטיזציה וקונפליקטים, דבר העשוי להגדיל את סיכויי ההדחה של ראשי רשויות מכהנים(2).

תוכן עניינים:
1. מבוא - מערכת החינוך- הקשר בין שלטון מקומי לשלטון מרכזי
2. גורמים מעצבים של מדיניות החינוך בישראל / אליעזר שמואלי
3. ההיסטוריה הפוליטית - השפעות פוליטיות על התפתחות מערכת החינוך/יצחק ולבר
4. מערכת פדגוגית ומערכת פוליטית/הילכו השניים יחדיו?/ד"ר חנה שחר
5. המישור הפוליטי של ניהול בתי ספר/אטואל גבאי
6. ארגוני המורים כחלק אינטגראלי המשפיע על מערכת החינוך
7. סיכום
8. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מדיניות חינוך כתחום במדע מדיניות החלה להתפתח בראשית שנות החמישים של המאה הקודמת. חוקרי חינוך דנו בקריטריונים של חלוקת משאבים, בהשפעתם על השליטים, המפלגות במשטרים השונים. חוקרי מדיניות החינוך בוחנים את ההתפתחויות שחלו בעבר וחלות בהווה על ציר הזמן ובמישור המערכתי הכולל את הסביבה, המבנה המוסדי ואת מאפייני התהליכים של עיצוב המדיניות (אלבוים - דרור, 1985), או את התפיסות האידיאולוגיות של קבוצות מעורבות ומידת הכוח הפוליטי שלהן (פלד 1984). כן דנה הספרות בזיקתה של מדיניות החינוך למטרות החינוך, בהשפעות סביבתיות ובגורמים פנים מערכתיים ובדפוסי קבלת החלטות על עיצובה.
הנושאים העיקריים שנידונו בראשית שנות החמישים במדינות המערב היו תקציבי החינוך, מדיניות חלוקת המשאבים, תפקידיהן של רשויות החינוך המקומיות לעומת המרכזים השלטוניים המרכזיים, מקומם של ההורים בקביעת תכנים לימודיים, הסעות תלמידים ועוד.

תגים:

מערכת · החינוך · שלטון · מקומי · מורים · חינוך · מדעי · המדינה · יחסי · גומלין · מורכבות · מנהל · ציבורי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מערכת החינוך - הקשר בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי", סמינריון אודות "מערכת החינוך - הקשר בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.