היישום אינו מחובר לאינטרנט

שכר חברי כנסת

עבודה מס' 067205

מחיר: 725.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מי קובע אותו ואיך הוא נקבע; האם קיים ניגוד עניינים בתהליך זה והאם הוא תקין מבחינה מוסרית ואתית.

18,705 מילים ,53 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

עניין שכר חברי כנסת, הינו נושא המעניין לא מעט אנשי משפט והרבה מאוד אזרחים, הטוענים כי השכר אותו מקבלים חברי הכנסת הינו מוגזם, לא מצדיק במרבית הזמן את עבודתם הדלה של חברי הכנסת, ואיננו הוגן בדרך קבלת ההחלטות.
לא פעם נשמעים בתקשורת אזרחים, המתלוננים על שההיגיון חסר בכך שנבחר ציבור יחליט על שכרו כאשר שכר זה נגזר מקופת המדינה, היינו מכספי הבוחר.
ביקורות רבות וחריפות נכתבו והושמעו בעניין אבסורדי זה, בבימות שונות כגון: מאמרים שפורסמו בכתבי עט משפטיים, ואף בטורים שונים בתקשורת הכתובה והאלקטרונית. כתבות אלו משמיעות את צעקת הציבור ומוכיחות כי נושא זה לא "רדום" או "נרדם" וחי בשלום בעם שבו הוא שוכן. בנושא זה ההיפך הוא הנכון, העניין חי, בוער וצף בכל הזדמנות. לדעתי, העוצמה הציבורית של הדיון נובעת בעיקר מן העובדה שזהו מקום העבודה היחיד בו העובד קובע כמה הוא ישתכר על חשבון המעביד, וכל זאת מחשבון הקופה הציבורית.

עבודה זו תבחן את הבעייתיות הטבועה כיום בתהליך קביעת השכר, תהליך אשר נשלט בסופו של דבר, ע"י חברי הכנסת . אמנם, קיים גוף חיצוני אשר ממליץ, כפי שאראה להלן, לוועדת הכנסת על השכר, אך הכנסת היא זו שקובעת ומאשרת בסופו של דבר את שכרה.
לא בכדי נושא זה מעורר ספקות ושאלות רבות, שכן העניין הזועק מסיטואציה זו היא השאלה, כיצד יכול נבחר ציבור אשר ניזון מקופת המדינה לקבוע את שכרו על חשבון ציבור הבוחרים, וכנראה ללא יכולת התערבות של גורם מבקר או מחליט אחר. על שאלה זו בעיקר אדון בעבודתי זו תוך התייחסות לניגוד העניינים הבוטה הקיים בהליך זה ,בעיית הנציג והשלוח, כמו גם על היבטים נוספים בנושא השכר, השיקולים למתן השכר, הביקורת השיפוטית על נושא זה(אם בכלל קיימת אפשרות שכזו), משפט משווה והצעה לפיתרון אידיאלי והוגן ברמה הציבורית.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. שאלת המחקר
3. מקורות המשפט העברי בנושא שכר מנהיגים.
4. הכנסת והעובדים בה.
4.1 יחסי עובד מעביד
5. היסטוריה
6. כיצד נקבע השכר היום
7. מהוא השכר אותו זכאים חברי הכנסת לקבל.
8. הצדקות בעד ונגד שכר חברי הכנסת
8.1 שיקולים אותם יש להביא בחשבון בעת קביעת שכר חברי כנסת
8.2 שיקולים אותם יש לשקול בעת מתן הסמכות לכנסת להחליט על שכרה
9. בחינת ניגוד העניינים
9.1 מקור הכלל האוסר על ניגוד עניינים.
9.2 האינטרסים האסורים בניגוד
9.3 המבחן לניגוד עניינים
9.4 תוצאות הפרת הכלל האוסר על ניגוד עניינים.
9.5 סיכום ניגוד העניינים.
10. בעיית הנציג והשלוח
10.1 בעיית הנציג.
10.2 שולח ושלוח.
11. ביקורת שיפוטית והתערבות ביהמ"ש בהליכים פנים פרלמנטאריים.
11.1 מהי הביקורת השיפוטית.
11.2 מקור הסמכות.
11.3 המבחנים להתערבות בג"ץ בחקיקת הכנסת.
11.4 התערבות בהליכים פנים פרלמנטאריים
12. משפט משווה
12.2 ארצות הברית.
12.3 קביעת שכר הפרלמנט בקנדה
12.4 קביעת שכר חברי פרלמנט באנגליה
12.5 חוקת דנמרק
12.6 שכר חברי הבית הגרמני.
13. סיכום והצעה לפתרון
14. הצעה לפיתרון
15. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

לדעת הרמב"ם, הדיינים של אותה תקופת האמוראים (שהם בעצם מנהיגי הציבור) אסור היה לקחת כסף מהציבור אלא מה שמותר היה להם לקחת בשל עבודתם, הוא רק "שכר בטלה", שמותר ואף מומלץ לדיין לקבלו.
נאמר בכתובות קה,א: "כיוון שהיה לוקח משניהם לא יבוא להטות את הדין." ובהמשך כתוב "שכר הבטלה היה לוקח."
מכאן שמותר וראוי לדיין לקחת רק 'שכר הבטלה המוכחת' ובלשון רמב"ם שכר הבטלה הניכר'. זה השכר שמקבל דיין שיש לו מלאכה שמתפרנס ממנה ובטל ממנה כדי לדון, ומקבל שכר לפי הזמן שבטל ממלאכתו כפועל בטל של אותה מלאכה. גם לרב מותר לקחת שכר הבטלה הניכר, כפועל בטל ממלאכה שמתפרנס בה, כדי להורות תורה שבעל פה. (25)

תגים:

חוקתי · מגזר ציבורי · אתיקה · ניגוד עניינים · פוליטיקה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שכר חברי כנסת", סמינריון אודות "שכר חברי כנסת" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.