היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחס הפמיניזם לשרות הנשים בצה"ל

עבודה מס' 067070

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגדרת המושג, התפתחות התנועה, הנשים בצה"ל, צבא ופמיניזם.

6,223 מילים ,20 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

ישנן הגדרות רבות לפמיניזם, כאשר כל פמיניסטית אוחזת בפמיניזם הפרטי שלה. המילה "פמיניזם" מקורה במילה הלטינית FEME שפירושה אישה, נקבה (רוזין, 2000). בתחילה שימש המונח כאבחנה רפואית, ועם הזמן נהפך למילה מהתחום הפסיכולוגי כלומר נשים סובלות מאי צדק בשל מיניותן, בגלל שהן נשים. התנועה הפמיניסטית מטרתה לשפר את מצבן של הנשים בעולם דרך פעילות חברתית. הפמיניזם מעודד הגדרה עצמית של נשים.

ברוב מדינות העולם החברה בנויה בצורה פטריארכאלית, בה הגבר הוא השולט, מארגן את החברה ואת מוסדותיה, מנחיל את ערכיה ותרבותה (רוזין, 2000). לגבר תמיד יש גישה למשאבים ובשל כך הם הנהנים העיקריים. תפיסת החברה את הנשים ותפיסת הנשים את עצמן קשורה למהפכות החברתיות, לשינויים ולתפיסות החדשות שעלו בכל תקופה היסטורית. עם המהפכה התעשייתית נוצרה חלוקת עבודה שבה הנשים ממשיכות לעבוד בבית והגברים יוצאים לעבוד מחוץ לבית, בבתי החרושת. ומאז ועד היום הנשים משנסות את מותניהן ופותחות בחזית משלהן "כל בני האדם נולדים שווים".

התנועה הפמיניסטית עברה שינויים תפיסתיים שונים כאשר ניתן לחלקה לשלושה גלים עיקריים: (רוזין, 2000).
1. הגל הראשון הליברלי- מאמצע המאה ה-19 ועד שנות העשרים של המאה ה-20.
2. הגל השני הרדיקלי- משנות ה- 60-70 של המאה העשרים.
3. הגל השלישי המודרני- משנות ה-90 ואילך.

הנשים רוצות להרגיש כחלק מחברה, שהשלטון יהיה גם בידיהן, קבלת ההחלטות תעבור דרכן וכי הן יוכלו לתרום לחברה באותה המידה בה הגברים תורמים. דבר זה ניתן לראות ברבדים רבים בחברה כגון: בבחירות לכנסת - ניתן לראות מספר הולך וגדל עם השנים שבהם נשים מתמודדות במסלולי הבחירות, בצבא - מסלולים רבים נפתחים לנשים ונשים נלחמות בעורף ולעיתים אף בחזית בדיוק כמו הגברים.

צבא ההגנה לישראל (צה"ל) הינו הצבא היחיד בעולם ששירות הנשים בו הינו חובה, מכוח חוק שירות הביטחון. עוד טרם קום המדינה עמד שיעור הנשים בארגונים הלוחמים השונים על כ- 20%. (נבו ושור, 2001). כשליש מכלל סדר הכוחות הסדיר של צה"ל הן נשים, המועסקות במגוון רחב של תפקידים. מעמדן של הנשים בצה"ל משפיעה במידה רבה על מעמדן ודימוייהן בחברה הישראלית (ברוך ואחרים, 2001). במשך השנים חלו שינויים רבים בחוק שירות הביטחון, גם ביחס לשירות הנשים, אך בפועל מדיניות הצבא לא השתנתה מהותית (יזרעאלי, 1999).

בשנות ה-80 החלה התנגדות של נשים, מעט בתוך הצבא ויותר מחוצה לו, להסדרים המפלים בצבא. התנגדות זו התייחסה במיוחד למחסומים שהוצבו בפני כניסת נשים לתפקידים מגוונים ויוקרתיים, ולאופי קידומן בסולם הדרגות. הפמיניסטיות דגלו בשוויון זכויות ורצו להראות את יכולתן בחיי החברה בכלל ובצבא בפרט.

בעבודה זו נתמקד מתחילת המושג "פמיניזם" מתי החל ועד מתי נמשך מה היו מטרותיהן של הבנות שדגלו בפמיניזם והאם השיגו את מטרתן שוויון זכויות מלא אשר בא לידי ביטוי בשירות צבאי כמו בני המין השני.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. פמיניזם
3. צבא
4. נשים בצבא
5. דיון ומסקנות
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

אין הגדרה ברורה ומדויקת למונח פמיניזם, כל פמיניסטית אוחזת בפמיניזם הפרטי שלה, סוג ההגדרה תלוי בזאת שנותנת אותה. ישנן הגדרות רבות לפמיניזם לעיתים הן שונות מאוד זו מזו ולעיתים כמעט סותרות ואף אחת מהן לא מספקת את כל התשובות. גלגולו של המושג מעיד על הבעייתיות שבו. לא רק שהשתמשו בו באופן שלילי, אלא גם המילונים מתקשים להגדיר אותו (רוזין, 2000). אחת ההגדרות שמציעה בל הוקס היא שפמיניזם הוא תנועה לסיום הסקסיזם, הניצול הסקסיסטי והדיכוי הסקסיסטי (הוקס 2002).

תגים:

אפליה · מגדרית · מעמד · האישה · אשה · פמיניזים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחס הפמיניזם לשרות הנשים בצה"ל", סמינריון אודות "יחס הפמיניזם לשרות הנשים בצה"ל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.