היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסי ישראל - סין לאור עמדות סין כלפי המזרח התיכון

עבודה מס' 065597

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת ניסיונותיהן של ישראל וסין לקיים ביניהם יחסים, מה הוביל לכך, מה מנע מהן לכונן את היחסים והתוצאות של אי קיום היחסים.

7,384 מילים ,17 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

סין ידעה תהפוכות רבות במאה ה- 20. שושלת הקיסרים האחרונה, המנצ'ואית שלטה במדינה עד 1912. באותה השנה היתה סין לרפובליקה. אחרי מלחמת העולם השניה גברו החיכוחים בין ממשלת צ'אן קאי שאק והקומוניסטים. תוך שנים אחרת השתלטו הקומוניסטים על רוב שטחה של הארץ.
סין, בראשות מאו צה-דונג אימצה את התיאוריה המרכסיסטית. הארץ הפכה לקומוניסטית, אולם קומוניזם שונה מאשר ברוסיה, מבחינה אידיאולוגית(1).
לפי הגישה מעמדית שינוי פוליטי פירושו שינוי מהותי במערכת הפוליטית ועליית מעמד אחד במקום הקודם, כגון מלוכני במקום פיאודלי, קפיטליסטי במקום אריסטוקרטי. באוטופיה המעמדית צריך להיות שינוי שבו מעמד הפועלים יבוא במקום המעמד הבורגני.
מאו שלט שנים רבות בסין אולם שלטונו ידע עליות ומורדות. באמצע שנות השישים הוא החליט לבחון את מצב חוסנו האידיאולוגי של העם וקרא להביע דעות נגד המשטר. הדעות הפתיעו אותו ולכן הוא פתח ב"מלחמת תרבות" שבה הרובד הישן, ומן הסתם המבוגר יותר היה אמור לפנות את מקומו לדור הצעיר, חדור הרוח האידיאולוגית(2).
במהפכת תרבות זו נוצרו לא מעט עיוותים. לדוגמא אישתו של מאו שפיקחה על ההתרחשויות על מנת למנוע נזק כלכלי לא הצליחה לשלוט בגולם המהפכני, והנזק הכלכלי, התרבותי והמנהלי היה עצום: היצור נפגע, אוצרות תרבות הושמדו ומערכת החינוך קרסה כליל.
למהפכת התרבות היתה השפעה על יחסי סין עם העולם הרחב היות וסין הוצבה במרכז המהפכה הסוציאליסטית העולמית והנהגה בראשות מאו הוצגה כמורת הלכה שאת עיקריה יש ליישם כלשונן. נציגי סין בחו"ל היו אמורים לשרת את הרעיון המהפכני ולהפיצו, לנקוט "דיפלומטיה העממית" ולמעט בחשיבות הקשר הבין ממסדי, פרי פילוסופיית הדיפלומטיה המסורתית. למותר לציין את הנזק ליחסי החוץ שגרמה המהפכה התרבותית(3).
יחסי החוץ של סין ידעו שינויים רבים במאה הקודמת, הן עם המערב והן עם הגוש המזרחי. עם שניהם היו לה מחלוקות אידיאולוגיות. ישראל המשתייכת לגוש המערבי, הקפיטליסטי, ניסתה לכונן יחסים עם סין, אולם, כפי שנראה להלן, ארה"ב לא ראתה זאת בעין יפה והיחסים לא גובשו, עד שנות התשעים.
מטרת העבודה הנוכחית היא לסקור את ניסיונותיהן של ישראל וסין לקיים ביניהם יחסים, מה הוביל לכך, מה מנע מהן לכונן את היחסים והתוצאות של אי קיום היחסים.
העבודה תתמקד בתקופה של החל משנות החמישים, עת גובשה מדיניות החוץ של ישראל, ועד שנות השמונים, עת החלו מגעים עם סין.
---------------------------------------------------------------------
1. שיחור יצחק, סין- מסורת מול שינוי, עמוד 18.
2. שי אהרון, ממלחמת האופיום ועד יורשי מאו, עמודים 36-54.
3. שיפרין צבי, "רקע המהפכה הסינית, הבחינה החברתית והיסטורית", עמודים 133-138.

ראשי פרקים:
מבוא
1.1 מטרת העבודה
1.2 הקדמה- יחסים בינלאומיים
1.3 המשמעויות של מהפכת התרבות
תאור היחסים- סקירה הסטורית
2.1 השנים 1950 - 1952
2.2 שינוי ביחסים בתחילת 1952
2.3 היחסים מאמצע שנות החמישים
2.4 היחסים הכלכליים
2.5 היחסים הדיפלומטיים עם סין
סיכום העבודה
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

באסכולת היחסים הבינלאומיים קיימות שתי גישות עיקריות כאשר האחת קובעת כי חייב להיות אינטרס ולא יכול להיות כי אחד יעשה יכונן יחסים עם הצד השני ללא צורך מסוים אלא רק כדי "לעשות טובה". השניה גורסת כי לכל פעולה יש מטרה. ברור כי אנו נתבסס על השיטה השניה, שהיא יותר אובייקטיבית, שהרי בלעדיה אין אנו יכולים לנתח שום מקרה.
אינטרסים, על פי הגדרתם, מתייחסים לאובייקטים או לרצונות של גופים כלשהם. ישנם כאלו הטוענים כי אינטרסים של מדיניות חוץ נבחנים כלפי מדינות שונות, ויש כאלו הטוענים כי גם גופים או ארגונים בינלאומיים יש להכניס לתמונה. לרוב האינטרסים בין המדינות שונים היות ולכל מדינה צרכיה אולם אינטרסים יכולים להיות גם אינטרסים זהים לאינטרסים של מדינות אחרות, או להיות משלימים להם: אחד מעונין במצב מסוים ואילו השני רוצה בהמשכו של אותו המצב.

מקורות:

ויטל דוד, "הגדרת יעדים במדיניות החוץ", ישראל- דור ההתהוות, ת"א, 1979.
דרור יחזקאל, אסטרטגיה רבתי לישראל, ת"א, 1985.
מדזיני מירון, "סין - ישראל 1950 -1955 -הזדמנות שהוחמצה" קשת נ"ד, 1972.
מדזיני מירון, "החדירה הסינית למזרח התיכון" המזרח החדש, תשכ"ג.
מורגנטאו הנס, פוליטיקה בין האומות, 1968.
שי אהרון, ממלחמת האופיום ועד יורשי מאו, תל אביב: זמורה ביתן, 1993.
שי אהרון, סין במאה העשרים, משרד הביטחון- האוניברסיטה המשודרת, 1998.
שיחור יצחק, סין- מסורת מול שינוי, תל אביב: משרד הביטחון, 1979.
שיחור יצחק, "הנחות היסוד של המאואיזם ומקורותיו", לקט מן העיתונות העולמית על בעיות המדיניות והסוציאליזם, יוני 1977.
שיחור יצחק, "קרעים במסך הבמבוק", סקירה חודשית, יולי 1984.
שיחור יצחק "סין והמזרח התיכון אחרי מאו: תפקידים חדשים במשחק ישן", סקירה חודשית, 1986 33.
שיחור יצחק "סין במושב העצרת באו"ם", מולד 1973.
שיפרין צבי, "רקע להמהפכה הסינית, הבחינה החברתית והיסטורית", מולד, יא', 1963.
Cheng joseph y.s, "China's policy towards Hong Kong: a taste of one country - two systems", Issues & studies, Vol.33, no.8, 1997.
Davis michael c., "Constitutionalism and Hong Kong future", Journal of contemporary china, Vol.8, no.21, 1999.
Dent Christopher m., "Hong Kong and its strategic values for china and Britain" (1949-1968), Journal of contemporary Asia, Vol.28, no.3, 1998.
Edwards, George E. (1998). Applicability of the ""One Country, Two Systems"" Hong Kong Model to Taiwan: Will Hong Kong's Post-Reversion Autonomy, Accountability, and Human Rights Record Discourage Taiwan's Reunification with the People's Republic of China? In New England Law Review, 32, p. 751.
Pye, w.l. "Chinese democracy and constitutional development" in f. Ito (ed.) China in the twenty-first century: politics, economy and society. U.n. University press, 1997.

תגים:

דיפלומטיה · סינים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסי ישראל - סין לאור עמדות סין כלפי המזרח התיכון", סמינריון אודות "יחסי ישראל - סין לאור עמדות סין כלפי המזרח התיכון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.