היישום אינו מחובר לאינטרנט

הרב שלמה גורן

עבודה מס' 066632

מחיר: 725.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: שיטת פסיקתו של הרב שלמה גורן, מקור הסמכות ממנה שואב את פסיקותיו, יחסו לכוח דהיתרא, יחודיות הפסיקה שלו בהשוואה לפוסקים אחרים.

6,928 מילים ,26 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

עם שיבת עם ישראל לארץ ישראל והקמת מדינת ישראל, נצרכו הרבנים להכריע בשאלות קשות וסבוכות ביותר הנוגעות לאופן ניהול המדינה על פי ההלכה.
מתוך פוסקי הלכה רבים בחרתי לעסוק ברב שלמה גורן, פוסק הלכה מיוחד במינו, אשר נתן ביטוי להסתכלות הכללית והמדינית, לנקודת מבט של המדינה האחראית על תושביה, מתוך ראיה כי כעת פסקי ההלכה לא נועדו רק לאדם היהודי הפרטי הרוצה לקיים את ההלכה אלא נועדו לראשי המדינה, למפקדי הצבא ולאדם הפרטי כחלק משייכות למדינה אשר על פי ראייתו של הרב גורן מהווה נדבך חשוב בתהליך גאולת עם ישראל, שיבתו לארץ, הקמת בית המקדש וביאת המשיח.
פסקי ההלכה של הרב גורן הם מקוריים וייחודיים. את פסקי ההלכה שלו הוא נוהג לבנות נדבך על נדבך החל מתלמוד, גאונים ראשונים ואחרונים ולבסוף לכתוב את דעתו. חיבה מיוחדת יש לרב גורן לירושלמי אשר רואה בו "תורת ארץ ישראל" במובן הרחב של תורה המרחיבה דעתו של הלומד, תורה עמוקה ומתאימה לתקופתנו, כפי שראה אותה הראי"ה קוק.
בעבודה זו נבחן את שיטת פסיקתו של הרב גורן, נראה כיצד הרב גורן פוסק בענף החדש של "הלכות מדינה", את יחסו לכוח דהיתרא בפסיקתו, את יחסו לצבא. כמו כן נראה כי בכל פסיקה הקו המנחה את הרב גורן הוא נקודת המבט הכללית, נקודת המבט של "מה אני צריך לעשות כמדינה יהודית".

תוכן עניינים:
מבוא
ביוגרפיה
פסיקתו של הרב שלמה גורן
יחסו ליהדות בעולם המודרני
הרבנות הראשית לישראל ודמותו של רב ארצישראלי
מעמד השלטון בישראל בימינו
מדינה צבא והלכה
שימוש בנכרים כדי לפתור בעיות הלכתיות
שמיטה והיתר מכירה
רפואה והלכה
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מתוך פסיקותיו של הרב גורן ניתן לראות כי הוא נותן מקום נרחב לסוגיות מתוך הירושלמי ואף לפעמים פוסק כירושלמי ורואה בו סמכות הלכתית מלאה ולעתים גם כשהיא מנוגדת לתלמוד הבבלי. הרב גורן מזכיר בהקדמתו לירושלמי המפורש את מפרשי הירושלמי ורואה עצמו כממשיך דרכם. ביניהם מזכיר בתשובותיו את הרב נסים גאון ורבנו חננאל כפי שכותב עליהם הרב "שסוגיות בירושלמי הן לחם חוקם בכל עת מצוא". כמו כן מזכיר רבים מהראשונים כמו הרשב"א, הרמב"ן, הראב"ע, ומעל כולם את הרמב"ם אותו הוא מזכיר ברוב פסיקותיו ההלכתיות. את שיטת פסיקתו הרואה בירושלמי מקור חשוב לפסיקה שאב גם מבית מדרשו של הראי"ה קוק, (הרב גורן ראה את עצמו מתלמידיו) אשר ראה את מצוות תלמוד תורה כחלק מחייה של האומה הישראלית ואת התלמוד הירושלמי "תורת ארץ ישראל" כחלק מחייה של האומה דווקא בארץ ישראל בדור של תחיה(2).

תגים:

הלכה · שיטת פסיקה · יהדות · מדינה והלכה · רפואה והלכה · צבא והלכה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הרב שלמה גורן", סמינריון אודות "הרב שלמה גורן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.