היישום אינו מחובר לאינטרנט

דמותו של האימפריאליסט הבריטי ברומן "מכרות המלך שלמה"

עבודה מס' 023008

מחיר: 217.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: יחסי שחורים לבנים, האמפריאליזם הבריטי באפריקה השחורה והקולוניאליסט הלבן בספרות הילדים.

4,304 מילים ,8 מקורות ,1996

תקציר העבודה:

סר הנרי ריידר הגרד (Haggard) מחבר הרומן "מכרות המלך שלמה" הינו סופר מצליח ופופולרי שפעל בשלהי המאה ה- 19 ובראשית המאה ה- 20. בין ספריו המפורסמים "The Witches Head" 1884, "בת מונטזומה" 1893, "אלן קווטרמיין" 1887 ועוד לפחות 7 ספרי הרפתקאות. הגרד הסופר מייצג מבחינה זו בצורה נאמנה את תקופת הכיבוש הקולוניאלי האירופאי באפריקה ומאחר וספריו נלמדו בבתי הספר העממיים על-ידי ילדים שבבגרותם הפכו לפקידי מושבות באפריקה, ניתן לראות בהגרד מי שהשתתף בפועל ביצירתה של תקופה. ההתפשטות האימפריאליסטית באפריקה, שנבעה במידה רבה מאינטרסים כלכליים, יצרה התייחסות חברתית-תרבותית של האירופאים למיליוני אנשים מגזע שונה ומתרבות שונה שלא היו מוכרים להם ולמדו עליהם רק מהספרות ומהמדע של אותה תקופה.

הרומן "מכרות המלך שלמה" מציג את יומנו של אלן קווטרמיין, לבן דרום-אפריקאי מדרבן, המצהיר על עצמו בראש ובראשונה כי הוא ג'נטלמן. אותו ג'נטלמן העוסק בציד חובר לסר הנרי קרטיס וקפטן גוד - שני לבנים המחפשים את נויל, אחיו של סר הנרי. קווטרמיין מאמין שנויל יצא לעבר מכרות היהלומים של המלך שלמה, כפי שהבין ממשרתו של האיש ובהיותו בקיא בדרכי המדבר הוא מוזמן להצטרף אליהם תמורת שכר נאה.

הדרך למכרות שלמה קשה ורצופת סכנות ואין מניעה מליוויים של משרתים שהם כמובן הילידים. אדם שחור שווה הרבה פחות מאדם לבן, כך שעל השחור לפנות ללבן בליווי תואר של אדון או סר. למרות שהלבן מתוחכם, בעת שיעמוד מול אסון, אמור השחור להקריב את חייו למענו, כשמעמדו של האחרון וערך חייו הינם הרבה פחות מזה של הלבן אך קצת יותר מהקופים.

השאלה שתעמוד במרכז עבודה זו הינה: כיצד מצטייר האימפריאליסט הבריטי ברומן "מכרות המלך שלמה"? נקודות נוספות אותן אבחן לצורך מתן מענה לשאלה זו הינן יחסי האדון הלבן והמשרת השחור, יחס הלבנים למקומיים באפריקה ועליונותו של הגזע הלבן המייצג את הפרוגרס [הקידמה] לעומת הגזעים האחרים המציינים "חברה פרימיטיבית".

בפרק הראשון אעסוק ביחסי האדון והמשרת, הסטטוס של האיש הלבן והאיש השחור, של ה"קידמה" מול תרבות "מפגרת" ו"חברה פרימיטיבית". בפרק השני אתייחס לאימפריאליזם ולאימפריאליסט כפי שהם נראים בעיני עצמם ובעיני המקומיים, אציג את הפטרנליזם הקולוניאלי כלפי המקומיים באפריקה ואת תפיסת עולמם הנובעת מהדרוויניזם החברתי, כאשר לטענתי תפיסת עולם זו ביססה את ההצדקה המוסרית של הכוחות הקולוניאלים באירופה להשתלט על אפריקה, לפגוע בתרבותה ולשעבד את אנשיה.

ראשי פרקים:

מבוא

פרק א': שחורים ולבנים
1.1. חובותיו של המשרת כלפי אדונו
1.2. הבדלים פיזיולוגיים שבין השחורים ללבנים
1.3. התייחסותם של הלבנים למקומיים
1.4. אופן קבלתם של הלבנים על-ידי המקומיים

פרק ב': האימפריאליזם הבריטי באפריקה השחורה
2.1. מטרות האימפריאליזם
2.2. הצדקות הלבנים על השתלטותם על אפריקה
2.3. שדה הקרב - אומץ ליבם של לבנים ושחורים
2.4. יתרון טכנולוגי והשימושים בו

פרק ג': הקולוניאליסט הלבן בספרות הילדים

סיכום ומסקנה
ביבליוגרפיה

מקורות:

ר. הגרד, מכרות המלך שלמה, כתר, ירושלים, 1987.
צ. ולדן, "ספרי קריאה במקום ספרי לימוד", ספרות ילדים ונוער 18 [ד] (72), 1992.
מנחם רגב, ספרות ילדים - השתקפויות, אופיר, ת"א, 1992.
א. רז, "הפרא והפרוגרס במכרות המלך שלמה - השתקפותן של אידאולוגיות בארץ המראות של הספרות", זמנים 48, 1994.
J.C. Anene and N. G. Brown, (ed.), Africa in the Nineteen and Twentieth Centuries, Ibadan University Press and Nelson, London, 1966.
F. D. Lugard, The Dual Mandate, Edinburg, 1926.
Anne McClintock, Imperial Leather, Routledge, London, 1995.
Edward W. Said, Culture and Imperialism, Alfred A. Knopf, New York, 1993.

תגים:

אמפריאליזם · אימפריאליזם · ספרות · גזע · לבנים · שחורים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דמותו של האימפריאליסט הבריטי ברומן "מכרות המלך שלמה"", סמינריון אודות "דמותו של האימפריאליסט הבריטי ברומן "מכרות המלך שלמה"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.