היישום אינו מחובר לאינטרנט

התאוריה הקווירית והתיאוריה הפמיניסטית

עבודה מס' 066443

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: נישואין של בני זוג מאותו מין.

9,774 מילים ,56 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

נישואין בין בני זוג מאותו מין נתפסים כבעייתיים. יובל מרין מסכם את מחקרו בנושא נישואין בין בני אותו מין והאלטרנטיבות להם, כי האופציה היחידה העשויה למנוע הפליה בין בני זוג מאותו מין הינה פתיחת מוסד הנישואין לפני זוגות אלה(3). הנורמה, הוכתבה מלכתחילה על ידי הממסד הדתי. בצו המניעה כנגד המפגש בין בנות זוג בנוכחות בנותיה של אחת מהן שנועד, כדברי בית הדין הרבני, "להגן על נפש הבנות" נוצר קיפוח כלפי הנשים כאמהות וכלסביות. נראה כי למרות שעניין זה נוגע לתיאוריה הקווירית, מצויה כאן נקודת מפגש בין התיאוריה הקווירית לתיאוריה הפמיניסטית. קיפוחן של נשים על ידי הממסד הדתי, מופיע עם קיפוח החד- מיניים.

הקיפוח העיקרי הינו ברמה העקרונית, כאשר המשפט אינו מכיר בבני זוג מאותו מין כ"משפחה" או כ"בני זוג". משום כך, למרות הפסיקות המתקדמות והיוצרות 'רוח מהפכנית' בתחומי המשפט הקווירי, הרי שבפועל זקוקים עדיין בני זוג מאותו מין להיאבק על זכויות שאצל בני זוג - גבר ואשה - מתקבלות באורח טרוויאלי. דוגמא לכך הינן פריווילגיות הניתנות לבעלי מעמד של זוג נשוי/משפחה/ידועים בציבור בחברות במועדונים שונים (מינויים) וכן ברכישת דירה. גם כדי להשיג את המעמד 'נשוי', צריך שלבני הזוג תהיה אפשרות כלכלית לכך והדבר מהווה קיפוח לעומת זוגות רגילים. פסקי הדין, המוגדרים כמהפכניים, מהווים תקדים חשוב, אולם בעבודתי זו אבקש לטעון, כי על פי דיני החוזים, דיני שטרות וחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ניתן להתייחס לכל מערכת יחסים בין שני בני אדם בגירים, שהינם בעלי שיקול דעת המאפשר להם לכרות ביניהם חוזה, כמערכת בין בני זוג, ובלבד ששני הנוגעים בדבר יצהירו כי זה רצונם.

עוד אטען, כי כשם שקיימת חקיקה בנושא שוויון זכויות הנשים, כך יש להחיל חקיקה מקיפה, המחילה את השיוויון גם על האחר והשונה, ובכך לכלול את הסביבה הקווירית כולה. חקיקה זו עשויה לעגן את מעמדו של הפרט, בנושא יחסיו עם הזולת במסגרת חברתית, ללא זכויות יתרות או חסרות. טענה זו נובעת דווקא מדברי שופט המיעוט, אלייקים רובינשטיין, אשר סרב לרשום בני זוג מאותו מין שנישאו בחו"ל. השופט רובינשטיין טען כי פקיד המירשם הינו סמל חברתי-ציבורי. בתור שכזה, טען רובינשטיין, המעמד מחייב הכרה מפורשת של המחוקק ולא די בפרשנות יצירתית של בית המשפט(13). בעבודה זו אבקש לראות את השוויון לשם השוויון בתוך המסגרות המשפטיות, דווקא כאשר השוויון הוא בין אנשים שאינם שווים זה לזה.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א: הזוגיות כחוזה
1.1. זכות יצירת הזוגיות על פי חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו
1.2. זוגיות מול מוסד המשפחה כמושג משפטי
1.3. מהות הקשר בין שני אנשים כקשר חוזי
פרק ב: המצב היום
2.1. המצב המשפטי בישראל
2.2. התחליפים הקיימים כיום - יתרונות וחסרונות
פרק ג: השוויון והאיזון
3.1. מהות השוויון
3.2. הפליה
3.3. שוני רלוונטי בערך השוויון
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

פרק א: הזוגיות כחוזה
בפרק זה אבקש להצביע על הזוגיות, בין אם היא הטרוסקסואלית או הומוסקסואלית, כיוצרת חוזה בין שני בני אדם, היוצרים לעצמם מסגרת חיים משותפת ורואים במסגרת זו בחינת מחוייבות הדדית, בנגזרת מעצם הסיטואציה שבה הם חיים. החוזה הנכרת בין שני בני-אדם, הוא האמור לקבוע את תוקף היחסים ביניהם ולא מינם. המין מביע שוני מאדם לאדם ובאמצעות המיניות, מביע כל אדם את עצמו ולא רק את נטיותיו המיניות(14). אשר על כן, אין לנטיה המינית כדי לקבוע את טיב מערכת היחסים בין בני זוג. כשם שמערכת הטרוסקסואלית נכשלת במקרים רבים, כך מערכת הומוסקסואלית עשויה להצליח במקרים רבים.

תגים:

זוגיות · הטרוסקסואלית · הומו · סקסואלית · מערכת · יחסים · מיניים · שיוויון · זכויות · האדם · נישואים · משפחה · פוקו

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התאוריה הקווירית והתיאוריה הפמיניסטית", סמינריון אודות "התאוריה הקווירית והתיאוריה הפמיניסטית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.